Naplata je stvar povjerenja
AUTOR:Poslovne novine
08.12.2017

Svjetski trend outsourcinga usluga naplate potraživanja postaje sve češća praksa i na našem tržištu.Naplata prodate robe ili isporučene usluge odavno je u Bosni i Hercegovini postala prava noćna mora. Situacija u kojoj svako svakome duguje postala je redovna praksa na tržištu. Firme tuže jedna drugu, ali se ti sporovi teško okončavaju, dugo traju i često su bez rezultata tako da firme potroše više novca na advokate i sud nego što u konačnici naplate.S tim u vezi, razgovarali smo sa Aminom Ahmetović, direktoricom Odjela vansudske naplate, i Sabinom Mašović, direktoricom Pravne službe kompanije LRC INKASSO, najstarije i najveće bonitetne kompanije u našoj zemlji.Kada kažemo naplata dugovanja većina nas pomisli na neke “krupne momke” koji se bave ovim poslom. Zbog toga moramo priznati da smo malo iznenađeni što vidimo dvije dame. Kako se vi kao žene snalazite u “muškom” poslu?AMINA: Velika je predrasuda da je naplata posao kojim se bave muškarci. Biti žena u ovom poslu je veliki izazov, ali i velika odgovornost. Kada vam klijent povjeri naplatu, onda on zasigurno ima povjerenja u vas. Naplata je zaista stvar povjerenja. Nema uspješne formule ko bolje radi naplatu muškarci ili žene, ali trenutno su u LRC INKASSO-u 90% žene.Često oni koji potražuju novac ne znaju u kojoj je fazi njihov predmet. Kako to rješava LRC INKASSO?SABINA: Raditi vansudsku a i sudsku naplatu je veliki izazov u bh. privredi. S jedne strane, imate klijenta koji je uredno isporučio svoju robu, a s druge strane dužnika koji nekada i nema sredstava da izmiri svoju obavezu. Činjenica jeste da su sudovi zatrpani predmetima te da ne postoji uspješan model koji će sigurno rezultirati uspjehom, ali naš moto je:Ne možemo Vam obećati da ćemo naplatiti Vaša potraživanja, ali možemo Vam obećati da ćemo dati sve od sebe.AMINA: Mi idemo uvijek i samo na uspješnost i to je naš motiv. S klijentima smo u redovnoj komunikaciji te u svakom momentu imaju status svojih predmeta. Izradili smo vlastito softversko rješenje za kompletan proces upravljanja potraživanjima, što znatno olakšava svakodnevni operativni posao.Objasnite nam pojam “upravljanje potraživanjima” te kako izgleda taj proces. Što to vaša kompanija konkretno raditi?SABINA: Upravljanje potraživanjima ključni je faktor svakog preduzeća. Bilo da se radi o finansijskoj instituciji ili bilo kojem pravnom licu, sam proces upravljanja potraživanjima mora da postoji. Plasman bez naplate svakako nije dobar plasman. Budući da je outsourcing usluga naplate potraživanja postala svjetski trend i da je na našem tržištu sve veći broj kompanija koji se odlučuju za istu, našim klijentima možemo ponuditi kompletan proces upravljanja potraživanjima, od rane i kasne naplate, naplate putem višestrukih otkupih kompenzacija, kao i vođenje i zastupanje u parničnim i izvršnim sudskim postupcima.Rekli ste da je outsourcing usluga naplate potraživanja postala svjetski trend, što mislite o tom trendu i kakva je situacija u BiH? SABINA: Baš tako, nažalost mi još uvijek imamo veliki broj klijenata koji se jave kada su već u problemu ili kada je već kasno. U naplati je ključni faktor vrijeme. Ne možemo predugo pustiti da se ništa ne dešava, ne poduzimajući bilo kakve akcije.Ko su vaši najčešći klijenti?AMINA: Mi imamo jako veliki broj klijenata i zasigurno mogu reći da ne postoji industrija koju nismo obuhvatili u našem radu, odnosno ne postoji djelatnost s kojom se nismo susreli. To su dobrim dijelom finansijski sektor, telekom operateri, komunalna preduzeća, distributeri pošte, transportne kompanije, kompanije koje se bave izradom štampe i cijeli B2B. Najveći naši klijentu jesu upravo klijenti koji imaju veliki broj izlaznih faktura, faktura koje su u iznosima manje i koje imaju kratke rokove dospijeća.Koji je procenat naplate?AMINA: O samoj uspješnosti je nezahvalno općenito govoriti, budući da je svaki klijent poseban, kao i dužnici tog klijenta. Na osnovu urađene analize podataka iz ove godine, ovo bi bili neki okvirni procenti:
- Rana naplata - 92%
- Kasna naplata - 48%
- Sudska naplata - oko 35%
- Vok - 98%
- NE - 54,4%
- DA - 19%
- JEDNAKO KAO I PROŠLE GODINE - 26,50%
- Do 50.000KM - 90,1%
- Između 50.000 I 100.000KM - 4,4%
- Između 100.000 I 200.000KM - 3%
- Preko 200.000KM - 2,5%
- Potraživanja su nenaplativa – 71,1%
- Potraživanja su zastarjela - 13,3%
- Poslovna politika – 7,8%
- Zakonska obaveza – 7,8%