Novosti

Digitalizacija u bankarskom sektoru: Da li bankarstvo postaje #banktech-arstvo?


Banke moraju djelovati sada, kako bi se pripremile za budućnost u kojoj će presudnu ulogu imati inovacije i nove tehnologije, gradeći prilagodljive i digitalno pripremljene poslovne modele koji će im pomoći da odgovore na sve izazove koji ih čekaju.

Deceniju nakon početka svjetske finansijske krize stiče se utisak da je bankarska industrija uplovila u mirnije vode. Makroekonomski pokazatelji su se stabilizovali i dolazi do pozitivnih privrednih kretanja. Očekuje se rast prihoda u periodu do tri godine, kao i rast profitabilnosti uprkos pojavi novih rizika, depreseranih kamata i novih troškova. Kretanje NPL kredita se stabilizovalo kao rezultat brojnih aktivnosti regulatora, što se pozitivno odrazilo na troškove kreditnog rizika i samim tim na profitabilnost.

Čini se, ipak, da će banke u narednom periodu morati da ulažu u transformacije vođene inovacijom i liderstvom, prije nego u promjene uslovljene regulatornim dešavanjima. Implementacija novih naprednih tehnologija nezavisno od strategije se do sada pokazala često kao neefikasna i neuspješna, te banke moraju da imaju jasniju strategiju koja definiše njihov poslovni model, tržišni fokus, klijente i proizvode. Kao poseban problem u praksi se pojavila pogrešna procena spremnosti tržišta i klijenata da prihvate nove tehnologije i nove usluge.

Protekla decenija u znaku regulatornih izmjena

Put oporavka bio je izazovan i nimalo jednostavan za banke inicirajući niz promjena, prvenstveno u domenu međunarodne regulative. Na globalnom nivou je došlo do razvoja i primene novih standarda, od kojih se posebno izdvajaju: IFRS 9, Bazel 3, BRRD, GDPR, MIFID2, MIFIR, itd. Primjena nove tehnologije za bolje i efikasnije usklađivanje sa regulatornim zahtjevima – regtech, postaje norma u bankarskoj industriji.

Troškovi i potreba za pametnim uštedama

Nakon porasta troškova uslovljenih usklađivanjem poslovanja sa propisima, opći utisak je da su oni napokon dostigli vrhunac i da se očekuje njihova stabilizacija. Ipak, pritisak na troškove se nastavlja i predstavljaće jedan od bitnijih izazova u narednom periodu.

Analizom 200 najvećih banaka u svijetu koju je sproveo EY vidljivo je da su ukupni troškovi pali za nešto više od 10 posto, ali su i dalje viši za 25 posto od iznosa troškova tokom 2008. godine, a očekuje se da će dodatno porasti u naredne tri godine uslovljeni daljom digitalizacijom i aktivnostima u domenu cybersecurityja.

Sa druge strane, nove tehnologije doprinose efikasnijem poslovanju i time utječu na snižavanje troškova. I dalje primjećujemo veliki prostor za uštedu OPEX-a kroz programe optimizacije, standardizacije i automatizacije poslovnih procesa (npr. primjena robotike – RPA). Uspostavljanje shared service centara je sada već uobičajena poslovna praksa u velikim poslovnim grupacijama.

Ipak, ne treba zaboraviti i na druge (tradicionalnije) troškove koji mogu nastati vezano za poslovanje, kao što su, primjera radi, troškovi vezani za kamatno-indukovani kreditni rizik. Naime, rezultati stres testova koje je sprovela Evropska centralna banka ukazuju da premda bi u slučaju velikog rasta kamatnih stopa došlo do jačanja neto prihoda do 2019. godine, isti može biti umanjen ili pak neutralisan kao posljedica kamatno-indukovanog kreditnog rizika.

Mjera u kojoj je moguće ostvariti rast prihoda

Bitan izvor rastućih prihoda će predstavljati svakako oporavak kamatnih stopa, ali i oporavak cjelokupne privrede, povećanje konkurencije koja stimuliše banke na ulaganje u tehnologije koje na dugoročnom planu mogu dovesti do dodatnog rasta kao i pojava novih usluga.

Pored izazova koji postoje usljed velikog pritiska na troškove, banke se suočavaju sa porastom konkurencije u vidu čitavog niza novih tržišnih učesnika kao što su: digitalne banke, FinTechs, institucije koje nude finansijske usluge podržane novim tehnologijama, e-trgovine i telekomunikacione kompanije, pružaoci bankarskih platformi itd. Ovakva konkurencija je sposobna da brzo reaguje na promjene u očekivanju i ponašanju korisnika usluga i na taj način motiviše banke da ulažu u tehnologije kako bi spriječile odliv klijenata.

Promjene se ogledaju i u načinu na koji će banke reagovati na različite situacije na tržištu. Banke će morati da nađu načina da iskoriste sredstva koja pruža ekosistem same industrije, povezujući se sa partnerima iz različitih sfera, pre nego da nastupaju samostalno, čak i izolovano, a sve sa ciljem da održe nivo potrebnih investicija, pruže bolju uslugu, izbjegnu nepotrebne troškove, uspješno upravljaju rizicima, zaštite svoje organizacije i u krajnjoj liniji dostignu željene prihode i dobitke. Od ključne je važnosti da banke imaju duboko razumjevanje kompetencija i nedostataka partnera, kao i jasan pogled na procese koje partner može učiniti boljim, efikasnijim i jeftinijim. Ukoliko banke uspiju da izgrade dobre odnose, razviju strategije koje su u skladu sa novim okolnostima, promjena će biti uspješna i isplativa. Shodno tome, mnoge banke u svijetu već sada učestvuju u akceleratorima, inkubatorima i programima obuke kako bi imale raniji pristup tehnologiji i talentu, kako bi poboljšale usluge prema klijentima i podstakle usvajanje novih ideja i poslovnih modela.

Dostizanje digitalne zrelosti

Radi adekvatnog odgovora na izazove tržišta, procesi i infrastruktura se moraju razvijati na nivou cijele organizacije. Drugim riječima, banke moraju postati digitalno zrele. Digitalna zrelost se može posmatrati kroz pet faza:

  1. Bez akcije – bez aktivnih investicija;
  2. Početak – razmatranje kako digitalna tehnologija može da utuče na biznis, kreiranje interne podrške i razvoj poslovne prakse;
  3. Tranzicija – istraživanje primjene novih tehnologija i početak digitalizacije nekih elemenata biznisa;
  4. Sazrijevanje – optimizacija „middle“ i „back-office“ procesa kroz nove tehnologije kao dio koherentnog digitalnog plana investicija;
  5. Digitalni lider – integrisane „front“, „middle“ i „back-office“ aktivnosti podržane podacima koje prolaze kroz funkcije i geografske lokacije;

U pomenutoj anketi, svega nekoliko banaka je ocijenilo svoju organizaciju fazom 4 ili 5, međutim više od 60 posto ima za cilj da uđe u neku od te dve faze do 2020. godine. Digitalizacija na svjetskom nivou, ali i kod nas, dolazi postepeno i prožima sve oblasti svakodnevnog poslovanja. Da bi se implementirale inovacije i digitalizacija zaživjela na svim nivoima, potrebno je da dođe do promjene navika korisnika usluga, zaposlenih u organizacijama, kao i njihove edukacije. Digitalno poslovanje zahtjevaće nove sposobnosti i znanja, što će zahtijevati unaprjeđenje postojećih vještina i uvođenje novih i agilnijih načini rada. Time će zaposlenima biti omogućeno da izvršavaju zadatke koji stvaraju dodatnu vrednost za banku i veći kvalitet usluge.

Adekvatan plan i razumijevanje tržišta

Prema našem iskustvu, banke često ulaze u programe transformacije ad hoc i reaktivno, bez jasno definisanih ciljeva i potreba, i bez dobrog razumijevanja tržišta i njegove spremnosti da prihvati inovacije. Implementacija inovacija mora krenuti od najvišeg rukovodstva („tone from the top“), sa jasno definisanim planom, ciljevima i potrebama (u kratkom i dugom roku).

Banke moraju djelovati sada, kako bi se pripremile za budućnost u kojoj će presudnu ulogu imati inovacije i nove tehnologije, gradeći prilagodljive i digitalno pripremljene poslovne modele koji će im pomoći da odgovore na sve izazove koje ih čekaju.

 

Dušan Tomić, rukovodilac Odjeljenja za poslovno savjetovanje u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori Ernst & Young d.o.o. Beograd