Tema u fokusu

Važno je zadržati povjerenje klijenata, usvojiti nove prakse i prilike. Opstati!


Životni ciklus mnogih kompanija je zaustavljen ili se poremetio u posljednja dva mjeseca zbog pandemije izazvane korona virusom. Preko noći počeli su se mijenjati uvjeti poslovanja, počele su se stvarati nove prakse i nove prilike. Kompanije su se suočile sa brojnim izazovima u radnim procesima, a u isto vrijeme u novonastaloj situaciji trude se zadržati ili povratiti povjerenje klijenata, saradnika, zaposlenih, a ujedno biti društveno odgovorni i što je najvažnije opstati na tržištu.

Preko noći zakoračili smo u „Doba novog povjerenja”. Upravo je to bila i tema prve online konferencije koju su organizirale Poslovne novine, sa bonitetnom kućom LRC, u sklopu projekta „Brzorastuće kompanije u BiH i regionu“, u partnerstvu sa NLB bankom d. d. Sarajevo i Vanjskotrgovinskom komorom BiH. Konferenciju koja je održana juče pratio je značajan broj učesnika, predstavnika privrednih subjekata iz BiH, ali i iz Srbije, Crne Gore i  Makedonije.

Šlagvort za ovu konferenciju dao je gost iz Srbije Boris Vukić, partner i jedan od osnivača Adizes Southeast Europe (ASEE) koji se kao konsultant cijeli život bavi upravo životnim ciklusima firmi.

“Ovo nije vrijeme kada ćemo da ubiremo profit. Ove ga godine neće biti i s tim treba da se pomirite”, poručio je Boris i istakao povjerenje kao bitan čimbenik u svijetu biznisa. “Povjerenje se gradi tako što se ljudi posvete organizacionim promjenama, novim procesima i uslugama”, rekao je Vukić, te zaključio da je od izuzetne važnosti u ovom period: usvajanje novih tehnologija, razvoj novih kanala distribucije proizvoda i usluga; nastavak rada na internim procesima i iskoristiti priliku da se dođe do kvalitetnih zaposlenika.

Emil Kučković, direktor LRC Grupe istakao je da svaka kriza donese i nešto dobro. “Za nas komunikacija nije stala. Ona je važna, kao  i informacije i podaci, koji ako su iz relevantnih izvora postaju važan resurs za svaki biznis i ekonomiju uopće. Mi u LRC Grupaciji, koja broji tri firme u BiH i tri u regionu odlučili smo da našim klijentima zajedno pružimo više. Uradili smo novu platformu koja će imati sveobuhvatan servis i veliku količinu informacija, podataka i analiza koju će klijenti iz BiH i regiona moći jednostavno i brzo pretvoriti u ključni resurs koji će im pomoći da kvalitetnije posluju. Pomoći će im da lakše nađu partnera ili kupca u BiH, ali i u regionu. Odlučili smo nastaviti i sa našim projektima afirmacije najuspješnijih kompanija, koji će ove godine zbog novonastale situacije dobiti i nove formate.”

Vjekoslav Vuković, predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH rekao je da je krizna komunikacija i povjerenje sa partnerima iz regiona rezultiralo velikim brojem mjera koje su se donosile ubrzano i neprekidanjem lanaca snabdijevanja za BiH. Povjerenje u nove platforme ubrzalo je procese, rekao je Vuković, te naglasio: “Dostižemo digitalnu eru koja je davno nastupila u drugim zemljama. Svjedoci smo da se mijenja kultura poslovanja. Trebamo potisnuti strah od novog – digitalnog načina poslovanja. Da bismo potisnuli taj strah trebamo povratiti povjerenje u te sustave, a to sve zahtijeva strogo propisane procedure i sajber sigurnosne protokole. Ujedno treba raditi i na promocija svega toga.”

Da još uvijek ne možemo biti upotpunosti digitalizirano društvo, ali da radimo na tome istakla je panelistica Lidija Žigić, predsjednica Uprave NLB banke d. d. Sarajevo. “Učimo kroz sve ovo. Mijenja se potrošačka moć. A naš glavni cilj jeste da se okrećemo novim tehnologijama. Banke nisu dio problema, već pokušavamo biti dio rješenja. Kroz olakšice pomažemo klijentima koji su direktno pogođeni pandemijom. Trudićemo se i dalje da održimo povjerenje naših klijenata i zadobijemo povjerenje novih klijenata u budućnosti”.

I Amela Muftić, direktorica Halcoma d. o. o. Sarajevo dijeli stavove ostalih panelista da se svijest o digitalizaciji bitno promijenila nabolje. I da su, zapravo, svi krenuli u pravcu da pronađu načine na koje mogu nastaviti redovne aktivnosti.

“Svjesni smo da se preko noći rad iz ureda preselio u rad od kuće, porasla je kupovina preko online šopova, kao i razmjena online faktura i drugih dokumenata. U krakom vremenu shvatili smo da možemo tako da funkcioniramo. Na žalost, trebalo je da se desi presing da bi stvari krenule da se odvijaju brže i na drugačiji, digitalizovani način. Sada je izazov sve ovo staviti u sistematičan pravni, regulativni okvir”, izjavila je Muftić i istakla važnost digitalnog potpisa, čije bi korištenje olakšao i ubrzalo poslovanje svim kompanijama, ali i bankarskom sektoru.

City Šped iz Sarajeva je proteklih godina bio brzorastuća kompanija. Direktor Mirza Klico kao jedan od panelista govorio je o potezima koje je trebalo povući u kriznom periodu i istakao važnost brzog prilagođavanja novonastaloj situaciji i pravilima, koja je za njih počela još krajem februara ove godine. Ovu situaciju su iskoristili da u kratkom roku napreduju u korištenju novih tehnologija i da sačuvaju povjerenje svojih klijenata, ali i dobiju nove.

Junuzović-kopex d.o.o. iz Lukavca se proteklih godina našao na ljestvicama brzorastućih kompanija, ali i među 100 najvećih po dobiti, a i posjeduju certifikat bonitetne pouzdanosti. Tokom prethodna dva mjeseca fokusirali su se na to da sačuvaju zaposlene. Semir Junuzović, direktor za razvoj kaže da i pored svega planovi za investicije i poslovanje u ovoj godini su ostali isti i nada se da će ih uspjeti i realizirati.

Ove godine Brokers Team iz Sarajeva obilježava 10 godina postojanja, koje su pratili uspješni rezultati poslovanja u prošloj godini. Jedan od panelista, direktor kompanije Samir Jaganjac, rekao je da novonastala situacija za sada nije uticala na njihovo poslovanje, te se složio sa prethodnicima, da je važno u ovom periodu smanjiti profit da bi opstali!