Tema u fokusu

Digitalizovana preduzeća bolje prolaze i u krizi


Digitalna transformacija postaje najveći prioritet za većinu preduzetnika iz svih sektora. Tempo njene primjene može biti različit, ali je ona ključna za daljnji razvoj i opstanak organizacije, povećanje produktivnosti i poslovni rast.

Pandemija je pokazala da kompanije koje žele biti agilne, okretne i fleksibilne trebaju prave IT alate. Za to su potrebni sistemi koji će omogućiti efikasno upravljanje ne samo u svakodnevnim nego i u kriznim situacijama, ističe Darko Spasojević, izvršni direktor M&I Systems Banja Luka, kompanije koja dvije decenije omogućava digitalizaciju i unapređenje poslovanja u privredi u BiH i regiji. Partner su brojnim klijentima u 25 grana industrije, od kojih ih nijedan nikada nije napustio.

Softver nije ništa drugo nego nervni sistem preduzeća bez kojeg nije moguće efikasno funkcionisati. Okosnica ovog sistema su rješenja klase ERP, podržana dodatnim specijalizovanim rješenjima. Prije 20 godina klijenti su trebali samo ERP, dok danas jedno distributivno preduzeće treba i WMS, mobilnu aplikaciju za komercijalu, BI, DMS, eCommerce rješenje. Proizvodno preduzeće treba i APS, rješenje za napredno planiranje i terminiranje proizvodnje, MES, integraciju sa mašinama u proizvodnji itd. Današnji digitalni ekosistem je mnogo složeniji nego prije 10 godina, a to traži vrijeme, novac, promjenu organizacije i kulturu kompanije”, kaže Spasojević, dodajući da samo deset odsto kompanija u BiH i regiji ima ERP rješenje, koje je temelj digitalizacije.

Ova kompanija je dio grupacije koja je razvila i sopstveno ERP rješenje, a kojim su obuhvaćeni svi poslovni procesi. Softver se prilagođava karakteristikama organizacije, a ne obrnuto. M&I Systems je fokusiran na probleme u poslovanju i njihovo efikasno rješenje i u tome je „tajna” njihovog uspjeha.


Ko su kompanije koje trenutno najviše koriste vaše usluge, odnosno najviše ulažu u digitalnu transformaciju?

“To su domaće i strane kompanije koje imaju minimalno 100 zaposlenih i 10 miliona KM prihoda, koje se bave proizvodnjom, uslugama i distribucijom robe široke potrošnje, kompanije koje tehnologiju vide kao podršku poslu, kao poslovni model i kao eliksir rasta. One prolaze kroz krizu bolje nego ostale kompanije jer imaju efikasnije procese, agilnije su, brže, bolje razumiju promjene u poslovanju, imaju kvalitetnije informacije. To su kompanije koje u krizi izvršavaju svoje obaveze, plaćaju na vrijeme, ne otpuštaju radnike, kompanije koje su se spremale na krizu, pažljivo odmjeravaju investicije i dobro analiziraju povrat investicije. Shvatili smo da je najizazovnije raditi sa klijetima koji nisu nužno broj jedan ili dva u svojoj industriji. Oni su obično izazivači koji žele da postignu nešto više sa digitalizacijom i tako postanu broj jedan“.

U kojem momentu poslovanja se oni odlučuju na takav korak?

“Ako razmišljate o povećanju produktivnosti, poslovnom rastu, logistici i zalihama, rokovima, profitabilnosti, zadovoljstvu klijenata, transparentnosti poslovanja, transformaciji procesa… onda morate da razmišljate o digitalizaciji. Digitalna transformacija postaje najveći prioritet za većinu preduzetnika iz svih sektora. Tempo njene primjene može biti različit u pojedinim industrijama, ali je ona ključna za daljnji razvoj i opstanak organizacije. Za snalaženje u ovoj često nepredvidivoj klimi kompanijama je potreban spreman pristup i tačna vidljivost njihovog poslovanja kako bi se mogle brzo prilagoditi. Nedostatak jasnog uvida u poslovanje može koštati kompanije jako mnogo, posebno ako su odluke podstaknute nepotpunim ili zastarjelim informacijama. To znači da organizacijama trebaju sistemi koje je lako implementirati, brzo naučiti da rade i koji ne stvaraju zbrku, zabludu i otpor prema promjenama. Jednostavnost je sve kada je u pitanju transformacija.“

Iz kojih branši su klijenti čije poslovanje ste unaprijedili? Postoje li sektori u kojima je to više preporučeno?

“U kompaniji M&I Systems smo zaista ponosni na našu referentnu listu klijenata koji dolaze iz različitih branši i sa kojima smo godinama u poslu. Danas je sveopšta digitalizacija i transformacija poslovanja i najbitnije je da ista nije samo sebi svrha. Automatizacija radi automatizacije je čisto ludilo u kojem nećemo dobiti nikakvu dodatnu vrijednost, ali ćemo se naći u nerješivoj situaciji s implementacijskog i finansijskog aspekta, jer će se stvoriti više troškova, zaustaviti digitalizacija i neminovno slijedi frustracija za cijelu organizaciju koja onda traje mjesecima i godinama. Pored ulaganja u napredna IT rješenja, kompanije treba da se fokusiraju i na poboljšanje organizacione kulture”.

Kolika je zainteresovanost za takve usluge u našoj regiji u odnosu na ostatak Evrope?

“Zainteresovanost postoji, ali još nije dovoljna. Ova regija zaista kasni u svakom pogledu za ostatkom Evrope. Ogromna je razlika samo između Slovenije i BiH. Promjena ima, ali sve ide jako sporo. Mi imamo prave alate i rješenja, imamo iskustvo, znanje, reference, jasnu strategiju i prema tome očekujemo daljnji rast i pozicioniranje kao najbolji izbor u digitalizaciji privrednih subjekata na tržištu BIH, ali i regije“.

Razgovarala: Valentina Mišljenović

Poslovne novine