Tema u fokusu

Kompanije koje se ne digitalizuju ostaju u ledenom dobu


Digitalizacija i digitalna transformacija pomogla je bonitetno pouzdanim kompanijama da iskoriste nove mogućnosti i da se prilagode novom normalnom u kojem se Bosna i Hercegovina našla zbog pandemije koronavirusa. Ovo je jedan od zaključaka panel konferencije „Pouzdanost 2020 – Digitalna transformacija“ koja je u organizaciji Bonitetne agencije LRC i Poslovnih novina održana u hotelu Tarčin Forest & Spa Mgallery, 22. decembra.

I u vrijeme pandemije COVID-19, bonitetno pouzdane kompanije nalaze put kako raditi bolje, kako uprkos svemu izaći na strana tržišta. Mnoge od njih su nastavile da zapošljavaju radnike i našle neke druge modalitete kako da posluju u ovo novo normalno vrijeme, rečeno je na panel konferenciji koja je organizovana šestu godinu zaredom u sklopu projekta Pouzdanost 2020 i uz pokroviteljstvo Ziraat Bank BH d.d. Sarajevo, te podršku Vanjskotrgovinske komore BiH (VTK BiH), logističkog partnera Express Courier – UPS i telekomunikacijskog partnera BH Telecoma d.d. Sarajevo. Važno je reći da je panel konferencija održana nakon višemjesečne kampanje i brojnih B2B susreta bonitetno pouzdanih kompanija.

Digitalizacija i digitalna transformacija ne predstavljaju trošak nego investiciju u budućnost BiH, rekao je dr. sc. Vjekoslav Vuković, predsjednik VTK-a BiH, te dodao da će se zahvaljujući tome otvoriti hiljade radnih mjesta.

Najskuplje je traganje za znanjem

„Mi već živimo digitalizaciju i ona je naša realnost. Kompanije koje ne budu uhvatile korak s vremenom neće biti u digitalnom, nego u ledenom dobu“, istaknuo je Vuković i potvrdio da je VTK BiH odlučila da digitalizira samu sebe, kako bi elektronske usluge bile dostupne svim gospodarstvenicima u BiH.

Vuković je kazao da je VTK-a BiH prije dvije godine krenula u proces analize digitalnog stanja u BiH. Urađeno je, kako kaže, 13 različitih studija po različitim granama gospodarstva u BiH da bi se vidjelo u kolikoj mjeri je društvo digitalizirano.

„Sa žaljenjem moram kazati da nije bilo lako uraditi te studije, jer je stupanj digitalizacije u BiH na vrlo niskoj razini, izuzev kod onih kompanija koje su vlastitim investicijama ušle u te procese. BiH je kao država trebala davno da ima strateške smjernice za digitalnu transformaciju BiH. Nažalost, konzultiranje i traganje za pameću i znanjem je najskuplje i uvijek na neki način izostane“, dodao je Vuković.

S jedne strane to je loše za BiH, ali s druge strane to predstavlja i veliki investicijski potencijal.

„Kao primjer, radili smo analizu po GDPR konvenciji za zaštitu naših osobnih podataka, koji su svi van BiH. Tu mislim na osobne iskaznice, putne isprave, transakcijske račune iz banaka, osiguravajućih društava. Pitali smo se koliko koštalo ako bi unutar BiH po toj konvenciji čuvali sve naše podatke. A za to bi u BiH bilo potrebno oko 5.000 softver inžinjera i jedan ogromni hardverski meta-data centar tzv. Fort Nox. Potrebna je samo jedna odluka Vlade FBiH da ovdje stvorimo 5.000 radnih mjesta i jedan enorman investicijski potencijal“, naglasio je Vuković.

Pojavom pandemije Covid-19 važnost digitalizacije u svim sektorima, uključujući i bankarstvo je postala sasvim jasna. Prema riječima Ugura Ozyigita, direktora sektora prodaje u Ziraat Bank d.d. Sarajevo, već 2018. godine, nakon promjena u Upravi Banke, digitalizacija je definisana kao prioritetni cilj.

Pomoć digitalnom bankarstvu

“Glavna svrha i cilj digitalizacije je da klijent bude u mogućnosti obavljati sve bankarske transakcije bez fizičke posjete podružnici Banke. Kao rezultat tada iniciranih projekata i aktivnosti, krajem 2019. godine, klijentima je ponuđena nova aplikacija za digitalno bankarstvo s izuzetno sigurnim, praktičnim i širokim setom transakcija i funkcionalnosti, bez bilo kakvih naknada za korištenje. Tako je većini naših klijenata omogućeno da koriste naše bankarske usluge iz sigurnosti svojih domova”, istaknuo je Ozyigit.

Tokom pandemije COVID-19 do izražaja je došla i važnost internet kupovine (e-commerce). Ali najveći problem kada je u pitanju kupovina putem interneta, prema mišljenju Ozyigita je sigurnost.

“Budući da se otvaranje i zatvaranje kreditnih kartica za internet transakcije putem aplikacije za digitalno bankarstvo naše banke može izvršiti vrlo jednostavno i u samo nekoliko sekundi, to značajno otklanja ovaj problem i čini internet kupovinu sa našim kreditnim karticama sigurnom. Pored toga, naša banka je implementirala i 3D-Secure uslugu. Uz sve ovo, internet kupovina će postati mnogo sigurnija zahvaljujući virtualnoj kartici koja će biti dostupna u prvoj sedmici januara, kao prvi proizvod takve vrste u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine”, najavio je Ozyigit.

Tržište Bosne i Hercegovine ima ekonomsku i demografsku strukturu koja može prihvatiti bilo koju inovaciju.

“Naša banka pomno prati sve inovacije i nove standarde kao što su PSD2, digital onboarding, elektronski potpis, te kroz svoje kratkoročne i dugoročne planove namjerava predstaviti najnovija tehnološka dostignuća na tržištu Bosne i Hercegovine”, rekao je Ozyigit.

Skoro sve banke u BiH su partneri BH Telecoma, kompanije koja je opredijeljena da bude predvodnik digitalne transformacije u BiH. Prema riječima Sedina Kahrimana, generalnog direktora BH Telecoma, prije dvije godine prvi put ušli u FINTECH segment.

„Uspostavili smo OPA paltformu u FINTECH segmentu, kao novitet na bh. tržištu. Za vrlo kratak period naš sistem plaćanja, realiziran u saradnji sa Raiffeisen bankom i IT domaćim kompanijama trenutno je implementiran na više od 2.800 prodajnih mjesta u BiH, u šta je uključeno i 280 trgovaca, te preko 17.000 korisnika. To podrazumijeva potpuno novi eko-sistem“, rekao je Kahriman.

BH Telecom će u 2021. godini investirati ukupno oko 300 miliona KM u nova rješenja u izgradnju optičke infrastrukture i stvaranje preduslova za daljnju primjenu digitalne transformacije.

„Također, implementarili smo najzahtjevnije i najsoficistiranije „e- comerce“ rješenje i web shop BH Telecoma s kojim krećemo početkom 2021. godine. Svaki korisnik usluga će moći iz svog doma aktivirati svaku od dodatnih i osnovnih usluga i izvršiti kupovinu uređaja ili opreme. Na to smo veoma ponosni, jer smo to implementirali za vrijeme pandemije COVID-19″, naglasio je Kahriman.

Kahriman je ovom prilikom najavio još neke novitete, koje će kompanija BH Telecom realizovati početkom 2021. godine.

Iznenađenje iz BH Telecoma

„Najavljujem iznenađenje odmah nakon Nove godine, a radi se o poslovnoj odluci BH Telecoma o izgradnji najveće domaće platforme za produkciju audio-vizuelnih sadržaja“, istaknuo je Kahriman.

Elektronsku banku kompanije Halcom već sada koristi više od 13.000 pravnih lica BiH. Prema riječima Amele Muftić, direktorice Halcom d.o.o. Sarajevo, prije godinu postali su prvi i jedini ovjerilac i izdavalac kvalifikovanih digitalnih potpisa.

„To je prvi korak prema digitalizaciji, koji će otvoriti nova vrata i vjerujem da će se uskoro pojaviti i neki novi ovjerioci digitalnih potpisa. Bit će potrebno izvjesno vrijeme da se u BiH provede digitalizacija. A njena svrha je da smanjimo troškove i povećamo profit. Nadam se da ćemo sigurno naći načina, jer imamo puno dobrih IT kompanija, koje mogu iznijeti sav proces oko digitalizacije“, kaže Muftić.

Ono što je u BiH sada potrebno je podrška politike i zakonodavnog okvira, kako bi se moglo dalje djelovati na planu provođenja digitalizacije.

„Naime, neophodno je donijeti novi zakon o elektronskom potpisu u FBiH. Trenutno stanje u BiH po pitanju digitalizacije je takvo da dok mi trenutno koristimo elektronske potpise koji su na čitaču kartica ili na USB ključu, dotle kolege u Halcomu u Sloveniji već barataju pojmom digitalnog identiteta, odnosno imaju taj isti elektronski potpis na svom mobilnom uređaju u „cloudu„ i stvara se eko-sistem svih tih korisnika digitalnih identiteta“, istaknula je Muftić, najavljujući da i Halcom u Sarajevu u 2021. priprema novu uslugu elektronskog bpotpisa i na mobilnim uređajima.

Kompanija M&I Syistems iz Banja Luke je regionalna kompanija koja u svom sastavu ima šest kompanija u Srbiji, BiH, Hrvatskoj i Austriji. Prema riječima Darka Spasojevića, direktora M&I Syistems, bave se digitalizacijom i digitalnom transformacijom i vezani su za privredni sektor, proizvodne i distributivne kompanije.

„Mi u IT ne čekamo nikoga, to moraju shvatiti pogotovo nosioci vlasti u BiH. Pripremili smo novi model finansiranja naših projekata koji nudimo na tržštu, a prošle godine smo postali ekskluzivni distributer jednog japanskog brenda. Sve naše proizvode koje nudimo na tržištu, sada smo u mogućnosti da nudimo i u „cloudu“, istaknuo je Spasojević.

M&I Systems radi ERP rješenja koja digitalizuju cor procese svake kompanije. Fokusirani su na srednje i velike kompanje, oko 1.000 njih u BiH.

„Oko 90 posto njih nema adekvatno ERP rješenje, za bilo kakvu digitalizaciju. Nažalost, to je realnost tržišta digitalizacije u BiH“, naglasio je Spasojević.

Digitalna transformacija u kompaniji dm je odavno ustaljen način razmišljanja. Prema riječima Alme Aščić -Efendić, članice Uprave dm drogerie markt d. o. o., uveli su smartfone u filijalama kako bi unaprijedli radne procese.

„Također, uveli smo i smart sefove u filijalama, čime smo pokrili zakonski propis da se svaki dan polaže pazar, ali smo našim kolegama uštedili vrijeme odlaska u banke ili svakodnevni dolazak zaštitarskih agencija po pazar i time smo oslobodili dodatni prostor za rad sa kupcima. Zatim uveli smo automatizacije u skladištima, povezivanje naših dobavljača i dm drogerie markt kroz GS1 standard etiketa, gdje smo optimizirali narudžbe i isporuke“, kaže Aščić-Efendić.

Kompanija dm drogerie markt u 2021. godini obilježava značajan jubilej, 15 godina rada u BiH.

„Naš strateški plan je da u narednoj godini plasiramo investiciju od 8 miliona KM u proširenje poslovne mreže, kao i provođenje procesa digitalizacije i tehnoloških rješenja, te u daljnju edukaciju naših zaposlenika“, najavila je Aščić-Efendić.

Razvijanje on-line prodaje

Kad je u pitanju tržište osiguranja u BiH, napravljen je izvjestan pomak u primjeni digitalizacije. Ali, neophodno je da se uspostave svi preduslovi u oblasti elektronsog potpisa i video identifikacije, smatra Emir Krivošija, direktor sektora prodaje u Triglav osiguranju.

„Stvaranjem odgovarajućeg pravnog okvira, vrlo brzo bi se mogle osjetiti značajnije promjene na planu digitalizacije u BiH. Za sve kompanije koje idu u pravcu digitalne transformacije, razvijanje on-line prodaje i digitalnih kanala komunikacija povećava izloženost rizicima. Mi u svojoj ponudi imamo konkretna rješenja, osiguranje od cyber rizika i raznih drugih oblika elektronskog kriminala. Već imamo uspostavljen sistem i očekujemo u narednom periodu da u tom segmentu bude sve veći interes“, kaže Krivošija.

Kako dalje navodi Krivošija, digitalna transformacija u Triglav osiguranju je strateški projekt i dio poslovne strategije.

„Naš cilj je da u tom nekom putu korisnika, uvedemo sve modele digitalne komunikacije, bilo da je riječ o on-line ugovaranju polica osiguranja, on-line prijavi štete, uvođenju portala za klijente, koji on-line pristupom mogu provjeriti situaciju s ugovorenih polica ili prijavi šteta, kao i sve ono što je bitno za realizaciju uslova osiguranja“, rekao je Krivošija.

U BiH ima 16 posto bonitetno pouzdanih kompanija, odnosno njih 5.632 od ukupno 34.000, koliko ih je predalo završne račune za 2019. godinu.

Piše: Irena Vasić Dobrić