Tema u fokusu

Europe Group: Planirane nove investicije u Hrvatskoj i Austriji


„Naš cilj je gradnja novih poslovno-stambenih zgrada i objekata u BiH, kao i nove investicije u Hrvatskoj i u Austriji“, izjavila je u razgovoru za Poslovne novine Berina Bajrović, izvršna direktorica Europe Group. Govorila je o problemima uzrokovanim pandemijom, ali i planovima za naredni period.

Hoteli iz sastava Europe Group vodeći su po kvaliteti pružanja hotelijerskih usluga, ne samo u Bosni i Hercegovini nego i šire u regiji. Koje su vaše prednosti?

Europe Group je najveća i najuspješnija domaća hotelska grupacija u BiH koja posluje sa 5 hotela u centru Sarajeva – Hotel Europe, Holiday, Art, Astra, Astra Garni. Naša grupacija je ponosna na širok izbor cjenovno pristupačnih hotela u samom centru grada, bogatom tradicijom i historijom hotela, kao i prvoklasnom uslugom za najzahtjevnije goste. Europe Group hoteli su smješteni u samom srcu Sarajeva, samo nekoliko koraka od turističkog starog gradskog jezgra Baščaršije. Tradicija hotela Europe je jedinstvena u jugoistočnoj Evropi, duga skoro 140 godina. Hotel Holiday, olimpijski hotel sagrađen 1984. godine, simbol je novije historije grada Sarajeva i BiH i centar je svih društvenih dešavanja zadnjih 40 godina. Hotel Europe je uvijek predstavljao vodeću kuću u hotelijerstvu, školu i institut za praktičnu nastavu, mjesto svih kulturnih i društvenih zbivanja kroz dugu historiju, mjesto gdje su odsjedali i gdje i danas borave najeminentniji ljudi iz Evrope i svijeta, političari, glumci, režiseri i ostale poznate ličnosti. Naša grupacija je postavila visoke standarde u hotelijerstvu BiH. Kvalitet usluga postavljen kao imperativ da ispunimo očekivanja svakog gosta, emocije i strast koju posjeduje tim stručnih menadžera i svi ostali zaposlenici u našim hotelima su zaista faktori kojima su možemo pohvaliti.

Kakva je bila prethodna godina za Europe Group? Kako ste je počeli i kakva su bila Vaša očekivanja, a kako je to sve na kraju završilo?

Hotelska grupacija Europe je bilježila rekordne poslovne rezultate u 2019. godini. Bh. turizam je doživljavao uspon kao nikada prije. BiH je posljednjih godina prepoznata kao zemlja sa velikim turističkim potencijalima, što je pokazivao i stalni porast broja turista. Turistički privrednici u BiH su imali visoka očekivanja od 2020. godine. Turizam je grana koja je pogođena koronavirusom od januara 2020. godine, kada su se počele otkazivati rezervacije sa kineskog tržišta. Kroz samo 3 mjeseca, svi hoteli u Sarajevu su bilježili 100% otkazivanje rezervacija smještaja, kao i otkazivanje dogovorenih seminara, kongresa i ostalih događaja. Naša industrija je bila na koljenima. Mnogi hoteli u Sarajevu i šire su bili zatvoreni. No, uprkos velikom padu prometa i velikim gubicima, hotelska grupacija Europe je držala svoja vrata otvorena za sve posjetioce grada Sarajeva.

Koliko je i na koji način pandemija koronavirusa uticala na vaše poslovanje?

Većina nas je u ovoj velikoj krizi naučila koliko je važno sarađivati, a to bi u budućnosti i u vremenu oporavka i pripreme za novo razdoblje moglo biti izuzetno korisno. Vrijeme oporavka nakon krize bh. turizmu otvara nove šanse, ali i donosi nove izazove koji se odnose na destinacijski menadžment, praćenje kvalitete, upravljanje kretanjem posjetitelja, praćenjem zahtjeva pojedinih tržišnih segmenata, lobiranje za važne projekte u destinaciji, kreativniju interpretaciju različitih resursa i još puno toga. Prvi i osnovni korak je bio uspostavljanje higijensko-epidemioloških procedura i politika. Svi naši hoteli su redovno prolazili kroz dezinfekcijske i deratizacijske procedure. Vodili smo redovnu komunikaciju sa OTA kanalima i pratili sve njihove inicijative. Fokusirali smo se na odnose sa gostima, klijentima, partnerima i zaposlenicima te na dugoročnu korist. Činili smo sve da zadržimo što veći broj radnika i da vrijeme iskoristimo za projekte i poslove za koje ranije nismo imali vremena. Trudili smo se da ponudimo što više usluga, pravimo razne pakete i pogodnosti kako bismo privukli goste. Naši odjeli prodaje su bili zaduženi za detaljnu segmentaciju gostiju i potrošača koji će nastaviti da putuju i koriste naše usluge i targetiranje istih. Fokusirali smo se na domaći turizam i motivaciju kretanja domaćih i regionalnih turista. S tim u vezi, smo ove zime napravili smo zimske pakete za uključenim smještajem, doručkom i večerom, ski kartom na Jahorini ili Bjelašnici i besplatnim prevozom do planina i nazad. Zaista smo se borili na sve moguće načine. Trudili smo se da rashodi budu minimalni.

Jeste li se sami morali izboriti sa problemima koje je donijela pandemija ili ste imali i neku pomoć vlasti?

Udruženja poslodavaca i turističkih privrednika su bila zadnjih nekoliko mjeseci vrlo aktivna i u koordinaciji sa svim nivoima vlasti. Sa državnom vladom smo isposlovali da BiH otvori granice svim zemljama svijeta i da se omogući slobodan ulazak u našu državu uz negativan Covid-19 PCR test, što je za posljedicu imalo pozitivan trend rasta broja turista iz mnogih zemalja, što nam daje nadu da ćemo u Sarajevu imati dobru ljetnu sezonu. Država je u skladu sa svojim mogućnostima reagovala i djelimično ublažila posljedice koje smo pretrpjeli tako što je pokrila dio plata radnicima turističke branše te dio troškova poslovanja koje smo imali u protekloj godini dok nam je bio zabranjen ili onemogućen rad. Izuzetno smo zahvalni ministrici turizma i okoliša Editi Đapo i Vladi FBiH koja je donijela Uredbu o interventnim mjerama za podršku ugroženim sektorima privrede kojom je odlučeno da Vlada FBiH turističko-ugostiteljski sektor finansijski podrži u iznosu od 30 miliona KM.

Imate li već neki plan šta ukoliko ovo stanje bude trajalo i cijelu 2021. godinu?

Pred nama je veliki izazov i imperativ je u bliskom periodu kako turističko-hotelsku industriju spasiti, održati kompaniju likvidnom i sačuvati kvalificiranu radnu snagu. U hotelijerstvu i turizmu mnogi od nas su shvatili da trebamo više raditi na onome što imamo, tj. raditi na posticanju kretanja domaćih turista i unapređivanju domaćeg turizma koji je na veoma niskom nivou. Većinu turističke potražnje zadnjih nekoliko mjeseci je generiralo lokalno stanovništvo i regionalna turistička potražnja te, shodno tome, svi moramo izvući lekciju da je bitno vjerovati u potencijal koji naša zemlja ima. S obzirom na to da je vakcinisanje protiv koronavirusa počelo, očekuje se da će se oporavak odvijati u smjeru individualnog putovanja, dok će sporiji oporavak doživjeti grupna putovanja i MICE industrija. Očekujemo da će u prvoj polovini 2021. većinu turističke potražnje generirati regionalno stanovništvo. Očekujemo ubrzo i vraćanje poslovnog turizma. Zbog recesija na mnogim tržištima trebat će više vremena da se kongresni turizam oporavi.

Naši prioriteti i fokus će biti da do ljeta 2022. godine, uz maksimalne napore, vratimo obim prometa i prihoda iz perioda 2019. i u tom pravcu gledamo optimistično. Naši ciljevi, pored očuvanja i podizanja kvaliteta usluge u postojećim hotelima,  su gradnja novih poslovno-stambenih zgrada i objekata u Bosni i Hercegovini te nove investicije u hotelskoj industriji u Hrvatskoj i u Austriji.

Razgovarala: (Minela Pamuk)