Novosti

EU sprovela testove, hrana se razlikuje po državama


Proizvodi za jedno tržište boljeg ili lošijeg kvaliteta u odnosu na drugo o čemu govore rezultati konstantnih istraživanja koja sprovode mnoga udruženja za zaštitu potrošača širom Evrope.

Rezultati još jedne analize za zemlje EU pokazuju da je jogurt Danone Activia Nature koji se prodaje u Hrvatskoj najmanje kremast u poređenju s proizvodima koji se prodaju pod istim imenom u drugim EU državama.

Fanta koju kupujemo u domaćim trgovinama ima izrazito narandžastu boju, puno izraženiju od Fanti iz drugih država, dok je Jacobs kafa 3 u 1 intenzivnijeg ukusa, prenose hrvatski mediji.

Evropska komisija naručila je još jedno istraživanje o prehrambenim proizvodima koji se prodaju pod istom markom i u istoj ili sličnoj ambalaži u različitim državama članicama nakon pritužbi, i kasnije dokazivanja, da isti proizvodi imaju drugačiji sastav i drugačiji ukus.

Ovog puta sproveli su senzorne tekstove u kojima su degustatori, njih desetak, ocjenjivali ukus, boju, miris te teksturu proizvoda te ih grupisali po sličnosti a da nisu znali da postoje razlike u sastavu.

U tu su svrhu 16 država, a Hrvatska je jedna od njih, pozvali da predlože proizvode za koje je utvrđeno da postoje razlike u sastavu za testiranja.

Za 10 od 20 proizvoda razlike u svojstvima bile su uočljive u nacionalnim verzijama i korespondirale su s razlikom u sastavu.

Kao što je bio slučaj u prvoj studiji, razlike u domaćim varijantama nisu pokazivale geografski trend i ne postoje razlike između “zapada” i “istoka” Evrope jer se osobine koje odskaču od većine – kao slatkoća – mogu pronaći na obje strane EU tržišta.

Kod Coca-Cole najveće su razlike pronađene u onima iz Poljske i Letonije, najveće su razlike u slatkoći, s tim da je poljska Coca-Cola najslađa, a letonska najmanje slatka.

Hrvatska je grupisana s ostalim uzorcima, a prve asocijacije na ukus su slatko, kiselo i gazirano. Pepsi Cola iz Hrvatske je nešto manje slatka od ostalih i manje intenzivnog ukusa.

Kod praška za puding od čokolade dr. Oetker proizvod s hrvatskih polica nije se znatnije razlikovao od drugih, a kod Fante je situacija drugačija – hrvatska je odmah upala u oko intenzivnom narandžastom bojom.

Tonovi napitka jako se razlikuju: od blažih žutih u Bugarskoj, Italiji, Belgiji, Danskoj do narandžastih u Češkoj, Poljskoj te posebno u Hrvatskoj.

Uprkos vizualnoj razlici, nije bilo velike razlike u slatkoći.

Objašnjenje proizvođača Instant-kava Jacobs Original/ Classic 3 u 1 koja se prodaje u Hrvatskoj po sastavu je jednaka onoj estonskoj ili mađarskoj, dok se od njemačke razlikuje dodatkom laktoze i stabilizatora E340 i E452.

Njemački proizvod najmanje je intenzivan, dok se hrvatski nalazi na vrhu po toj osobini i ima izrazito jak ukus.

Proizvođači su dali svoj komentar na rezultate istraživanja. Danone je objasnio da je zapravo riječ o dva proizvoda, iako to nije navedeno, koja se razlikuju u pripravljanju, dok je Coca-Cola takođe primjetila da razlike dolaze zbog sastava i da nema govora o dvostrukom kvalitetu.

(telegraf.rs)