Tema u fokusu

Održana regionalna online konferencija „Da li je moguć brz rast u doba korone?“


„Da li je moguć brz rast u doba korone? Digitalna era – nova kultura poslovanja” naziv je regionalne konferencije na kojoj su, u virtuelnom prostoru, danas govorili vlasnici i direktori kompanija iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore koje bilježe rast poslovanja u kontinuitetu, pa i u ova izazovna vremena, kao i predstavnici privrednih institucija regiona.

Ova online konferencija održana je u sklopu projekata „Brzorastuće kompanije u regionu” i „100 najvećih u Srbiji“, koju i ove godine organizuju Poslovne novine i LRC, kao članice LRC grupacije, uz pokroviteljstvo NLB banke d. d. Sarajevo, agencije Cube Team iz Beograda i institucionalnu podršku Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana i Vanjskotrgovinske komore BiH.

Emil Kučković, direktor Poslovnih novina i član Uprave LRC Group, u pozdravnom obraćanju naglasio je da je cilj projekata koje Poslovne novine rade u BiH i regionu promocija i uvezivanje kompanija koje pomjeraju granice i davanje medijskog prostora njihovim prijedlozima i zahtjevima prema institucijama vlasti, te naveo:
„Svake godine kada uradimo analizu brzorastućih kompanija, preko 50 posto njih budu nove na rang-listama. Saradnja sa brojnim uspješnim privrednicima tokom protekle godine pokazala nam je da je moguć brz rast i u doba korone. Kroz projekt Brzorastuće kompanije u regionu govorimo o tome kako su kompanije ostvarile brzi rast i prevazišle probleme u poslovanju te kakvi su im planovi za budućnost. I Poslovne novine su upravo u doba korone proširile svoje poslovanje i krajem prošle godine otvorile kancelariju u Srbiji.“

Direktorica bonitetne agencije LRC iz Sarajeva i Članica Uprave LRC Group Jadranka Kuljanin je, govoreći o važnosti podataka i analiza za tržište, naglasila da su vrijeme pandemije iskoristili da pripreme novu platformu za pristup podacima, razviju nove proizvode te putem agencije LRC Inkasso nastupe i na regionalnom tržištu.

„Već 21 godinu smo lideri u ovoj oblasti i našim klijentima nudimo vrhunske alate za izradu poslovnih analiza koje im omogućavaju da dođu do pouzdanih poslovnih partnera u BiH i regiji. Korisnici naših usluga su banke, ministarstva, opštine, nevladine organizacije, mala, srednja i velika preduzeća, samostalni poduzetnici, što dovoljno govori o pouzdanosti same platforme i tome da je prilagođena svim segmentima poslovanja“, naglasila je Kuljanin.

Važnost strateškog komuniciranja

Osim promocije uspješnih kompanija i analitike koju rade za tržište BiH i regiona, fokus LRC grupacije je na strateškom komuniciranju. U tu svrhu su, prema riječima Adnana Hrenovice, predsjednik Nadzornog odbora LRC grupacije, poduzeli niz akcija putem regionalnih kancelarija kako bi povezali kompanije koje žele sarađivati.

„Proteklu godinu smo, uz poštivanje epidemioloških mjera, organizovali niz B2B susreta i tako omogućili kompanijama da uspostave kvalitetnu saradnju, dođu do novih kupaca i plasiraju svoje proizvode na lokalnim, regionalnim i evropskim tržištima. Mali Šengen nam predstoji, a jedan od preduslova za njegovo funkcionisanje jeste razmjena tačnih finansijskih informacija“, istaknuo je Hrenovica.

Ahmet Egrlić, predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH, tokom panela je istakao: „U Komori smo ubrzali procese digitalizacije te pokrenuli projekte za koje vjerujemo da će doprinijeti ne samo unapređenju našeg poslovanja nego i biti od značajne pomoći korisnicima naših usluga, odnosno našim članicama. Nadamo se da ćemo skupa doprinijeti stvaranju preduslova za bolje poslovne rezultate, posebno u pogledu ušteda, produktivnosti i efikasnosti poslovanja, profitabilnosti i konkurentske prednosti na tržištu.“

Da je kriza imala transformativni uticaj na poslovne prakse i modele mnogih poduzetnika naglasila je Tatjana Shterjova Dushkovska, generalni sekretar Komorskg investicionog foruma Zapadnog Balkana, te dodala:

„Ključ je zalagati se za uključivanje kompanija sa zapadnog Balkana u globalne lance vrijednosti kako bi se potaknuo transfer tehnologije prema lokalnim MSP-ima, čineći ih ne samo pukim korisnicima digitalnih rješenja već i uvodeći ih u položaj koji će doprinijeti njihovom budućem razvoju. Komorski investicioni forum aktivno sarađuje s kompanijama u pružanju podrške njihovim naporima u digitalnoj transformaciji, a Vanjskotrgovinska komora BiH ima vodeću ulogu u ovom procesu.”

O tajnama uspjeha

O tajnama uspjeha i poslovanja u doba pandemije koronavirusa govorili su direktori i vlasnici kompanija iz BiH, Srbije i Crne Gore.

Da se jedan od glavnih odgovora na krizu nalazi u tehnologiji i inovacijama istakao je Vuk Guberinić, direktor i osnivača kompanije CarGo Technologies iz Beograda.
„CarGo je prepoznat kao prva super aplikacija u jugoistočnoj Evropi, što potvrđuje i otvaranje novog servisa u okviru aplikacije – CarGo Butlera. Za više od pola godine postojanja CarGo Butlera na tržištu u Beogradu zaposlili smo više od 250 dostavljača, a naša platforma je omogućila stvaranje novih ugostiteljskih brendova, čime je zaposleno više od 200 kuhara i konobara. Trenutno radimo na otvaranju novih restorana na Butleru, čime će priliku za zaposlenje dobiti još ljudi iz sektora ugostiteljstva”, rekao je Guberinić.

Kompanija Monetize Ad iz Sarajeva posljednjih godina vješto se izborila za lidersku poziciju u regionu zahvaljujući inovativnom pristupu u svijet marketinga. Uz rapidan rast od čak 500 posto u 2020. godini kada su, prema riječima direktora Ajdina Brkovića, ostvarili prihode u iznosu od 20 miliona KM, Monetize Ad sve više budi interese stranih ulagača.

„Digitalno doba – upravo je to adekvatan pojam za korona krizu. Period pandemije je ukazao na slabosti dosadašnjeg poslovanja većine poslovnih subjekata jer je preko noći zahtijevao da svojim klijentima pruže usluge online, na što mnogi nisu mogli odgovoriti. S obzirom na to da smo se i prije korone bavili istim aktivnostima, prilično smo bili spremni te smo čvrsto odgovorili na sve izazove koje pandemija donosi. To je rezultiralo našim rastom. Mnoštvo je i drugih kompanija iz IT sektora doživjelo ekspanzije u korištenju svojih softvera, online prodaji i slično. Dakle, moguće je!“, tvrdi odlučno Brković.

Efikasan način poslovanja i skoro 20 godina iskustva pomogli su kompaniji Express courier iz Beograda da se prilagodili novim okolnostima u 2020. godini. Govoreći o tome, direktor Slobodan Šuput je rekao:

„Pozicionirali smo se među vodeće kompanije sa još boljom uslugom slanja i dostave pošiljaka kako u Srbiji tako i u inostranstvu. Razlog tome je pravovremeno prilagođavanje promjenama na tržištu u organizacionom i tehnološkom smislu. To je prvi i neizbježan korak kako bi bio osiguran kontinuitet u pružanju transportnih usluga po principu od vrata do vrata. U uslovima pandemije to se prvenstveno odnosi na upravljanje resursima preduzeća, gdje je najugroženiji ljudski faktor. Digitalizacija kao trajni proces u svim oblastima za sve privrednike, pa tako i za nas u oblasti usluga, omogućava transparentnu, jednostavniju, pouzdaniju i bržu komunikaciju sa klijentima i državnim institucijama.“

Nove okolnosti zahtijevale su promjenu u načinu razmišljanja

I firma ACO građevinski elementi iz Beograda, koja posluje na tržištu Srbije i Crne Gore, jedan je od svjetskih lidera u svojoj djelatnosti. Direktorica Jelena Andrić Grafakos iznijela je svoja iskustva o tome kako su uspjeli održati i značajno unaprijediti svoje poslovne rezultate u prethodnoj godini:

„Nove okolnosti zahtijevale su promjenu u načinu razmišljanja, drugačiji pristup poslovanju i razvoj agilnosti. Ukoliko se ovi parametri sagledaju i postave na pravi način, izmijenjene okolnosti postaju prilika za rast i napredak.“

Već četiri godine zaredom City Šped iz Sarajeva nosi titulu brzorastuće kompanije. Prema riječima Mirjane Rupor, voditeljice Odjela transporta, u prošloj godini uspjeli su prevazići sve izazove i ostvariti poslovni rast između 10 i 15%:

„Naš moto je logistika od povjerenja i upravo to je sažetak poslovne filozofije naše kompanije i tajna našeg uspjeha. Smatram da je potrebno pratiti trendove i prilagođavati se potrebama na tržištu da bismo ostali konkurentni. Tokom pandemije bili smo primorani tražiti nove modalitete poslovanja kako bismo i dalje ostali konkurentni na tržištu. Zahvaljujući profesionalnom i predanom odnosu naših zaposlenika, uložili smo veliki napor da na vrijeme dostavljamo pošiljke, pogotovo medicinske, koje su pomogle da se u BiH prebrodi kriza izazvana virusom.“

Jedna od najstarijih distributerskih kompanija u regionu, Stadion iz Podgorice, do početka pandemije bilježila je konstantan rast. Anđelka Šljivančanin, komercijalna direktorica ove kompanije, rekla je da se potom stanje promijenilo:

„Djelatnost distributera robe široke potrošnje na malom tržištu kao što je tržište Crne Gore nosi sa sobom niz specifičnosti i izazova sa kojima se uspješno nosimo već 30 godina. Poslovni planovi za 2021. godinu su usmjereni u nastavak stabilnog poslovanja, uz ciljana i održiva investiciona ulaganja. U zavisnosti od razvoja turističke sezone, očekujemo rast prihoda u odnosu na 2020. godinu, ali smo svjesni i da se potrošnja na tržištu neće brzo vratiti na parametre iz 2019. godine. Navedeno od nas zahtijeva da radimo efikasnije, bolje i brže od konkurencije, na šta smo svi u kompaniji kao jedinstven tim fokusirani.“

Svijetli primjeri brzorastućih kompanija još jednom su pokazali da se moguće uspješno prilagoditi promjenama, izboriti sa novonastalom situacijom, a ipak nastaviti rasti. Svi panelisti su saglasni u jednom – treba se brzo prilagoditi promjenama, digitalizovati procese rada i povezati se na regionalnom nivou.