Novosti

Svjetski lanac snabdijevanja puca – stotine brodova zaglavljeno u američkim lukama


Zastoj i zakrčenje teretnim brodovima u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, dostigli su posljednjih dana rekordni nivo. U utorak je tako više od stotinu brodova čekalo da iskrca svoje kontejnere s teretom ispred luka u Los Anđelesu i Long Biču.

Desetine brodova već nedjeljama čeka na iskrcavanje u ovim dvijema lukama, koje zajedno obrađuju oko 25% ukupnog američkog izvoza i čak 40% ukupnog uvoza. Zakrčenje će se, očekuje se, nastaviti sve do sljedeće godine. Samo u vodama ispred Los Anđelesa oko 200.000 kontejnera čeka svoj red na iskrcaj u luku, napunjenih svime, od igračaka i tenisica do kritičnih dijelova za tvorničke strojeve.

S druge strane, u luci se gomilaju prazni kontejneri koji čekaju prevoz nazad u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere.

Američki ekonomisti, proizvođači i maloprodajni giganti upozoravaju da će zastoji u lancu snabdijevanja rezultirati ne samo izostankom tradicionalnih božićnih sniženja ove godine nego i potencijalnom nestašicom traženih proizvoda na policama prodavnica.

Drugim riječima, Amerika se pomalo pridružuje Velikoj Britaniji kao zemlja prvog svijeta s praznim policama. Sjedinjene Američke Države su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda, od piletine, slanine, sira, kafe i maslinovog ulja, toaletnog papira i pelena do automobila i sirovina poput drveta i plastike. O mikročipovima koji se ugrađuju u mobilne telefone, laptope, ali i automobile, da ne govorimo.

Amerikanci na društvenim mrežama već masovno dijele snimke praznih i polupraznih polica.

– U ovom trenutku nestašice su zagarantovane… Već mjesecima upozoravamo potrošače da snize svoja očekivanja za sezonu prazničnih kupovina. Činjenica je da je lanac snabdijevanja rastegnut do svoje granice – rekao je za Biznis Insider Džonatan Gold, potpredsjednik politike lanca snabdijevanja u Nacionalnoj federaciji maloprodaje.

– Svi delovi lanca snabdijevanja, od kojih je većina izgrađena na principima “mršavosti” (bez zastoja, što manji viškovi, od vozača kamiona do zaliha u skladištima), nisu bili spremni za ovo povećanje (potražnje s ublažavanjem covid-mera) – objasnio je za Insider Toni Peli, direktor za bezbijednost u firmi BSI.

Američki predsjednik Džo Bajden obećao je proširenje lučkih kapaciteta, a kalifornijski guverner Gavin Njusom – demokrata, kao i Bajden – izdao je u srijedu izvršnu uredbu koja bi trebalo da reši problem nestašice vozača kamiona i prostora u skladištima, zbog koje se teret sporo iskrcava iz brodova, odnosno luka.

Kalifornijski guverner je, naime, ovom uredbom naredio svojim državnim agencijama da pronađu i zakupe državno, savezno i privatno zemljište za kratkoročno skladištenje tereta, kao i rute za kamione na kojima bi privremeno mogli da se izuzmu od ograničenja težine. Takođe proširuje edukaciju i obuku za lučke radnike, vozače i druge u lancu snabdijevanja.

– Kalifornijske luke su kritične za našu lokalnu i nacionalnu privredu i država preduzima mjere kako bi podržala kretanje robe uprkos globalnim poremećajima. Moja administracija nastaviće da ssarađuje sa saveznim, državnim i industrijskim partnerima na inovativnim rješenjima za suočavanje s neposrednim izazovima, istovremeno dovodeći naše procese distribucije u 21. vijek – poručio je guverner Njusom u saopštenju u sredu, prenosi CNN.

Bajden je još prošle nedelje zatražio od uprave luka u Los Anđelesu i Long Biču da pređu na vanredni režim rada od 24 sata dnevno, sedam dana nedeljno. Inače rade pet dana u nedelji i zatvaraju se preko noći. Ipak, pitanje je u kojoj će mjeri to riješiti problem, s obzirom da neće okončati nedostatak kamiona i vozača za prevoz tereta.

U SAD-u trenutno nedostaje oko 80.000 vozača kamiona, s tendencijom rasta, iako je to ipak manje kritična nestašica nego u Velikoj Britaniji, gdje nedostaje i do 120.000 vozača, prvenstveno zbog posljedica Bregzita i prepreka za dolazak stranih radnika iz EU.

U SAD-u, ali i u ostatku svijeta, sve ozbiljniji zastoji u međunarodnim lancima snabdijevanja prije svega su posljedica pandemije i kovid-mjera, odnosno restrikcija prelaska granica za brodove, kamione, vozove i avione koji prevoze robu, kao i dramatičnog poskupljenja energenata i cijene prevoza pojedinog teretnog kontejnera, kao i globalnog nedostatka samih radnika.

Ukupno gotovo 600 brodova ovih dana čeka na iskrcaj odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hong Kongu i Šenženu usidreno je gotovo stotinu brodova.

Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz, govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja, na čak dva tjedna.

Prosječna globalna cijena prijevoza 12-metarskog kontejnera sada je blizu 10.000 USD, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Frajtosa.

Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Šenženu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana) pa Rotterdam (do šest dana) i Savana (šest do sedam dana), a najgore je u Los Anđelesu/Long Biču (sedam do 12 dana).

Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih kompanija na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.

– Znam da čujete puno o nečemu što se zove lanci snabdijevanja i znam koliko je teško nabaviti niz stvari, od tostera preko patika i bicikala do namještaja za spavaću sobu. S obzirom na to da se približavaju praznici, možda se pitate hoće li pokloni koje planirate da kupit stići na vrijeme – rekao je Biden iz Bijele kuće. I on je sam priznao da je ovo samo “potencijalno rješenje, jer se sva ta roba neće kretati sama.

Dodao je da je pozitivan znak što tri glavna američka prevoznika robe, lanac supermarketa Walmart i službe za dostavu i špediciju FedEx i UPS, planiraju da intenziviraju svoje 24-satne operacije kako bi ubrzali otpremu robe širom zemlje. Target, Home Depot i Samsung takođe su objavili da povećavaju svoj intenzitet rada.

– Ovo se ne zove lanac snabdijevanja bez veze. Ako je potrebna savezna podrška, usmjeriću sve odgovarajuće mjere. Međutim, ako privatni sektor ne pojača napore, prozvaćemo ih i zamoliti ih da djeluju, jer naš cilj nije samo da prođemo kroz ovo neposredno usko grlo već i da riješimo dugoročne slabosti u našem transportnom lancu snabdijevanja koje je ova pandemija razotkrila – upozorio je Bajden.

Gene Siroka, izvršni direktor luke u Los Anđelesu, rekao je da su postigli određeni napredak u posljednjih nedelju dana: – Imali smo situaciju da 25% celokupnog tereta na vezu stoji ovde 13 dana ili duže, a to je prepolovljeno tokom prošle nedelje.

Ali iako je luka spremna raditi 24 sata dnevno, Siroka kaže da su njeni terminali zatvoreni od 3 do 8 ujutro jer nemaju narudžbina za istovar i preuzimanje tereta u tom razdoblju.

Direktor odnosa s medijima ove luke, Filip Sanfild, upozorio je da su dežurstva u luci beskorisna ako nema vozača kamiona koji će doći i pokupiti teret:

– Luka LA-a je sada spremna. Imamo puno radnika na kopnu. Problem su kamiondžije i, što je još važnije, teret koji treba pokupiti. Radimo s uvoznicima, terminalima itd. kako bismo dobili potražnju za to noćno razdoblje.

Na to je upozorio i logistički menadžer firme Dependable Supply Chain Services, Leonard Ariola, za CBS:

– Ne možete to uključiti kao prekidač. Morate prebaciti radnu snagu. Mislim da nema dovoljno radne snage u lukama da pokriju sve luke.

Da će se situacija dodatno pogoršati, odnosno da će problemi u lancima snabdijevanja “biti još veći prije nego što će se popraviti”, predvidjela je prošle nedelje i konsultantska kuća Moody’s Analytics u svom izveštaju.

– Granične kontrole i ograničenja kretanja, nedostupnost globalne propusnice za vakcine i zaostala potražnja zbog ostajanja potrošača kod kuće zbog pandemije spojili su se i prave veliki problem, zbog kojeg će globalna proizvodnja biti otežana jer se isporuke ne vrše na vrijeme, troškovi i cijene će porasti i zbog toga rast BDP-a u svijetu neće biti tako snažan – napisao je Moody’s u svom izvještaju, prenosi CNN. I oni su kao verovatno “najslabiju kariku” identifikovali hronični nedostatak vozača kamiona.

U novom izvještaju ove nedelje agencija je konstatovala da “glavobolje u lancu snabdijevanja još ne pokazuju znakove jenjavanja”.

– Sve se kreće u pogrešnom smjeru. Nema svjetlih tačaka – rekao je glavni autor izvještaja Met Koliar za CNN.

Moody’s je upozorio da bi “pjesak u zupčanicima” globalne ekonomije mogao da prouzrokuje sporiji rast američke privrede nego što se ranije predviđalo, kao i višu stopu inflacije. Štaviše, industrijska proizvodnja u SAD-u nenadano je pala u septembru za 1,3%, dok su maloprodajne cijene u prosjeku porasle za 5,4%.

Ipak, neki korporativni direktori i tržišni analitičari nisu tako pesimistični. Direktor investicione banke JP Morgan, Džejmi Dimon, smatra da će nevolje u lancu snabdijevanja biti daleka uspomena sljedeće godine u ovo doba.

Podsjetimo, u otvorenom pismu koje su krajem septembra uputili šefovima država koji su prisustvovali Generalnoj skupštini Ujedinjenih nacija, Međunarodna brodska komora (ICS), Međunarodno udruženje vazdušnog saobraćaja (IATA), Međunarodna unija drumskog saobraćaja (IRU) i Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) upozorile su na “kolaps globalnog saobraćajnog sistema” ako vlade ne obnove slobodu kretanja transportnim radnicima i daju im prioritet za dobijanje vakcina koja je priznala Svjetska zdravstvena organizacija (WHO).

– Od početka pandemije kovida-19 pomorska, drumska i vazdušna industrija glasno i jasno pozivaju vlade da osiguraju slobodno kretanje transportnih radnika i ukinu zabrane putovanja i druga ograničenja koja su imala izuzetno štetan uticaj na njihovu dobrobit i bezbijednost. Transportni radnici održavaju svijet u pokretu i od vitalnog su značaja za slobodno kretanje proizvoda, uključujući vakcine i zaštitnu opremu, ali vlade su ih iznevjerile i uzimale zdravo za gotovo – stoji u njihovom dramatičnom pismu.