Tema u fokusu

Anđela Čulina: Da biste poslovali sa velikim brendovima morate biti najbolji


Štamparija Digital Printing Margo d.o.o. Istočna Ilidža osnovana je 2000. godine i lider je u u pružanju usluga digitalne štampe velikog formata u Bosni i Hercegovini.
Kad kažemo veliki format, misli se na vanjski i unutrašnji brending, konferencije, evente, POS materijale… Dakle, sve veće od letaka, kataloga, knjiga i slično. Štampa je samo jedan dio njihove ponude i u saradnji sa klijentima rade na tome da budu što originalniji, vidljiviji, bolje pozicionirani i slično.

Pandemija nas je naučila oprezu

Najlakše bi možda bilo reći da Margo radi ono što klijent zamisli i poželi i mi stalno pomjeramo svoje granice. U skladu s tim glasi i naš slogan – „Gdje dizajn postaje stvarnost“, kaže za Poslovne novine Anđela Čulina, žena koja vodi Margo i uz čije vođstvo Margo traje na LRC-BIS-ovoj listi bonitetnih kompanija u našoj zemlji.

Zaposlenici, kojih je trenutno 25, ključni su faktor uspjeha, dodaje direktorica, dodajući da imaju podršku i slobodu da iskažu svoja znanja i kompetencije i prezentuju nove ideje i nove načine rada.

Na domaćem štamparskom tržištu primijetna je posljednjih godina poprilična „gužva“, brojne male štamparije doslovno niču kao gljive poslije kiše. Kako se to odražava na poslovanje štamparija poput Vaše?

“Štampati danas može svako. Poslovni prostor od dvadesetak kvadratnih metara, polovan ploter i dva radnika i imate štampariju. Takvih štamparija je mnogo i, nažalost, utiču na kretanja na tržištu. Međutim, mi smo davno izašli iz tih utrka damping cijena same štampe. Veće firme već dugo ne mogu živjeti od štampe. Margo prodaje kompletnu uslugu, proizvode koji su kombinacija metala, drveta, iverice, plastike, kartona – proizvode koji svijetle, progamirani su, ozvučeni. Pri tome radimo nacrte, izrade, prevoz, montažu i demontažu svega toga.”

Šta je najveći problem štamparskog tržišta, šta biste promijenili da možete?

“Najveći problem štamparskog tržišta je što se veliki dio reklamnih štamparskih proizvoda štampa u susjednim zemljama, Hrvatskoj i Srbiji i zajedno sa proizvodima uvozi, a domaćih proizvoda je jako malo.”

Koliko se pandemija, koja nas, kako sada izgleda, pomalo popušta, odrazila na poslovanje Marga?

“Dovoljno da nam ne da se opustimo jer stalno očekujemo neki novi udar. Mnogo smo, više nego ranije, oprezniji kod novih investicija, zapošljavanja dodatne radne snage i slično.”

Borba za likvidnost uprkos dobiti

Koliko je teško ostati i opstati, a biti bonitetan u začaranom krugu neplaćanja?

“Najblaže rečeno, to je noćna mora. Imate novac u papirima, ostvarujete veliku dobit, na tu istu dobit plaćate i porez, a stvarnost je svakodnevna borba za likvidnost.”

Čini li mi se da je ženska pozicija u poslovnom svijetu ojačala posljednjih godina? Ili je možda razlog tome samo činjenica da se o ženskom poduzetništvu više piše u medijima?

“Godinama nisam mnogo o tome razmišljala i mogu reći da sam uživala u svojoj poziciji. Nikada nisam kao žena imala problem što je oko mene većina rukovodilaca muškaraca. Danas me, moram priznati, sve to pomalo zamara, mislim da se previše sve to skupa potencira i realno može postati kontraproduktivno. Sve je više udruženja koje se bave promovisanjem, jačanjem, umrežavanjem žena i slično. Plašim se da nas to ne dovede do nerealnih očekivanja. U današnje turbulentno vrijeme, poslije korone i u doba ove krize, većina žena lidera nema vremena za to. S druge strane, bitno je da ta udruženja postoje za nove naraštaje. U suštini, ja se trudim da ženama u biznisu budem podrška i primjer, da ih ohrabrim i pomognem koliko mogu. Sve je više žena menadžera što nije čudno jer su žene mudrije, predanije, fleksibilnije sa izraženijim moralnim vrijednostima i empatijom.”

Ugrožavaju li nove tehnologije, novi načini oglašavanja i novi mediji opstanak štamparija poput Vaše?

“Kako da ne? Ali s tim se borimo više od deset godina, proširujući paletu proizvoda koje nudimo i zato je štampa samo jedan od segmenata naše proizvodnje.”

Margo je kuća koju radnici vole

Bosna i Hercegovina je malo tržište, isplati li se na duže staze veliko ulaganje u savremene mašine?

“Do sad se isplatilo, pa mi taj trend i nastavljamo. Kod ulaganja u opremu ne govorimo samo o finansijskoj isplativosti, bitno je biti korak ispred konkurencija, bitno je kontinuirano ulaganje u savremeniju opremu da vam ne bi u jednom momentu zastarjelo više mašina, bitno je pratiti evropska i svjetska kretanja da ostanete u igri i da vas ne ugroze novi načini oglašavanja o kojima smo govorili. Digitalna štampa je branša gdje oprema brzo zastarjeva, a ako hoćete da radite za velike svjetske brendove, nemate mnogo izbora. Morate im ponuditi sve ono što imaju i u ostalim evropskim zemljama.”

Vodite uspješan biznis, primate i nagrade za svoj rad. Neću Vas pitati koliko je odricanja trebalo za to, vjerujem da je mnogo, ali moram pitati koliko su nagrade važne? Koliko nam je zaista važno da neko vrednuje naš trud, eto tako, rekli bismo, naglas?

“Lijepo je biti nagrađen, čuti pohvale i komplimente za svoj rad. Svi to volimo, mi žene posebno. Ne bih da zvuči kao fraza, ali meni su zaista najveće nagrade kada su zadovoljni svi zaposleni, kada klijent nazove da pohvali dobro urađen posao i pohvali radnike koji su iza tog posla stajali.”

Margo je, očito, uspješna priča i svojevrstan brend među bh. štamparijama. Ako tražimo tajnu uspjeha, više neće biti tajna, pa evo, možete li s nama podijeliti recept za uspješno poslovanje, sa svim dodacima?

“Godinama se trudimo da od Marga napravimo kuću u kojoj radnici vole raditi, u kojoj se klijenti osjećaju opušteni i dobrodošli znajući da će otići sa završenim poslom. Nije nam osnovni cilj profit, mada ga mora biti. On je nagrada i rezultat velikog rada, posvećenosti ljudi, inovativnosti, mudrih ulaganja i dobrog ekonomisanja. Margo klijentima rješava probleme.”

Razgovarala: Adisa B.