Na dvodnevnom summitu, početkom decembra, održano je najveće regionalno okupljanje proizvodnje u Tešnju i Tesliću u organizaciji Targer E&C Sarajevo.
Summit su otvorili načelnik općine Tešanj Suad Huskić, direktor TRA – Tešanjska Razvojna Agencija; Edin Ibrahimović, predsjednik Privredne komore FBiH Mirsad Jašarpašić i direktor Targera Tarik Kadrispahić.
Nakon otvaranja Summit-a prisutni su imali priliku čuti rezultate istraživanja o tome koji su to trenutni izazovi u bh. industriji, koju je Targer kao organizator pripremio. Istraživanje je izvršila Badema Durkić Keško, lean consultant u Targer Sarajevo, a rezultate istraživanja je predstavio Nihad Muhamedagić, lean consultant Targer Sarajevo.
Ključno izlaganje imao je njemački profesor Christoph Roser, svjetski stručnjak za Lean proizvodni menadžment. Svoje znanje je sticao u kompanijama poput Toyota, McKinsey ili Bosch, a trenutno je jedan od najznačajnih autora tekstova o organizaciji proizvodnje preko web portala allaboutlean.com.
Ispred kompanije Tipteh su prikazali rezultate još jednog istraživanja. Inovativne metode i programe za praćenje efikasnosti, zastoja i kvalitete u proizvodnji, koje je predstavio Nadir Durmić.
U dijelu „Tako to rade lideri proizvodnje“ predstavili su se iz Lukavca Voith Hydro Bosnia, BOXMARK Leather, iz Visokog Vispak, te iz Medena Commerce, pored lidera proizvodnje, predstavila se također i TRA – Tešanjska Razvojna Agencija.
U drugom djelu „Tako to rade lideri proizvodnje“ su se predstavili iz firme Prevent Components iz Goražda, IMACO Systemtechnik iz Usore, Elas Metalexpert iz Banja Luke, Frontline iz Sarajeva, Mann + Hummel BA iz Tešanja.
Na ovom Summit-u koji je drugačiji od svih dosadašnjih učesnici su imali priliku da se družime sa robotom, da poziraju dok ih robot fotografiše. Da, dobro ste pročitali, robot koji fotografiše. A kakva je prošlost, sadašnjost i budućnost robotizacije u našoj regiji na PIT Summit Adria govorio je CEO kompanije Autotech Seudin Softić. Kompanija Autotech je iz Velenja, a njeno poslovanje proteže se i u BIH, kao kompanija Autotech BH sa sjedištem u Sarajevu.
“Na tržištu postojimo već nekih 5 godina. U zadnje tri godine instalirali smo preko 68 robota u našem regionu. A neka naša procjena je da u zadnjih 5 godina je instalirano oko 2-3 hiljade sistema automatizacije, što je realno gledano veoma malo”, naveo je Softić.
Nakon robotizacije Hari Zamlić, RIS, Ensolva, Rijeka je podjelio svoja iskustva i izazove o digitalizaciji nabave, te se obratio sa pitanjem „Jesmo li spremni za digitalizaciju nabave?“
U sljedećem predavanju Krunoslava Glavača, CadCam Group, Zagreb svi učesnici su imali priliku da čuju koji su to načini za poboljšanje efikasnosti proizvodnje.
Barbara Čaušević i Samira Avdić ispred Targer-a govorile su o Employer brandingu i najavile teme koje će Targer i marketinška agencija obrađivati u narednom periodu, poput one kako da privučete i zadržite najbolje ljude, kako da Adria regija dobije epitet povoljnog regiona za ulaganje i slično.
U okviru Summit-a, pored edukativnog stručnog izlaganja o aktuelnim temama koje se tiču proizvodnje, aktuelna su dva panela o trenutno gorućim pitanjima kako za privredu BiH tako i za privredu regiona, a tiču se egzodusa radne snage i digitalizacije i proizvodnje.
Pričalo se ne samo o budućnosti digitalizacije proizvodnje, nego o stvarnim iskustvima i uspješnim projektima, koji su učesnicima dali odlične ideje o vlastitom digitalnom putu njihovih kompanija. Na prvoj panel diskusiji “Digitalizacija proizvodnje za obične smrtnike” u okviru konferencije učestvovali su: moderator Tijana Karaklić, Koučing Centar, Beograd; Semir Hrvić, AS Holding, Tešanj/Sarajevo; Zlatko Šimunec, CadCam Group, Zagreb; Zoran Đurđević, Yanoka, Sarajevo BiH/Beograd; Esmir Kotorić, Madi, Tešanj.
Na svjetskom prvenstvu proizvodnih operacija u Tešnju i Tesliću, na drugom panelu svoja iskustva su podjelili slijedeći učesnici: Lejla Kraljević, direktorica Derubis Caravans iz Viteza, Izudin Ahmetlić, vlasnik i predsjednik Uprave HIFA Oil Group, Tešanj, Mahmut Galijasević, generalni direktor Mann Hummel BA, Tešanj i Saša Petrović, direktor Elas Metalexpert iz Banja Luke. Moderator panela bio je Đorđe Maričić, Maverick Consulting iz Beograda.
Pored vlastitih primjera panelisti su podjeliti i svoja generalna razmišljanja o ovoj temi, posebno o tome šta svaki učesnik poslovnih procesa treba da poduzima da bi se problem prevazišao.
Hifa Oil Group je učesnike Summit-a častila večerom i zabavom nakon prvog dana. Drugog sana Summit je nastavljen u Tesliću u hotelu Kardial, gdje su se održale tri edukativne stručne radionice.
Drugi dan je počeo sa interaktivnom radionicom koju je održao dr. Christoph Roser, višegodišnji saradnik Toyote i Lean stručnjak koji djeluje na području Njemačke.
Učesnici su imali priliku naučiti o dominantnim konceptima Pull proizvodnje. Glavna pitanja na koje je doktor Roser odgovorio su šta je to ustvari Pull proizvodnja, kako je Kanban sistem povezan sa Pull proizvodnjom, te koji su to najčešće primjenjeni sistemi u praksi.
Nakon teoretskog dijela, učesnici su kroz interaktivnu radionicu naučili kako mogu izračunati optimalan broj Kanbana uzimajući u obzir sve nestabilnosti koje jedan sistem može sadržavati kao što je fluktuacija narudžbi, zastoji, miks proizvoda i slično.
Predstavnici kompanije Autotech Slovenia Mehmed Duharkić i Seudin Softić održali su radionicu o temi “Robotizacija za sve – Praktična priprema jednog projekta robotizacije”.
Uz praktičnu pripremu za projekat robotizacije, učesnicima su pokazane teoretske osnove o strukturi projekta robotizacije, odnosno koji imputi su potrebni za uspješnu implementaciju projekta. Nakon toga su imali priliku diskutovati na osnovu praktičnog primjera automatizacije linije za brizganje stakla u jednoj od kompanija iz Prevent Group.
U sklopu PIT Adria Summita 2022 završena je i interaktivna radionica o temi “Dinamičko planiranje i terminiranje proizvodnje – Karika koja nedostaje?”, koju je moderirala ekipa iz CADCAM Solutions d.o.o. Sarajevo i CADCAM Group. U prepunoj sali svi učesnici radionice su imali priliku da iskuse kako izgleda jedan tipičan radni dan planera proizvodnje i sa kojim sve izazovima se suočava.
Na konkretnom primjeru su imali zadatak da naprave sedmični plan proizvodnje uz pomoć MS Excel-a, jednog od još uvijek vrlo često korištenih alata za planiranje.
Ekipa u sastavu Krunoslav Glavač, Benjamin Hamzić, Faris Hemić, Eldar Fuka i Alina Sultanović, su sve učesnike podijelili u grupe i podijelila vrijedne nagrade za grupe koje naprave optimalan plan proizvodnje što je unijelo dodatnu dozu dinamike i simuliralo tipične uslove rada jednog planera.
Nakon završenih radionica, učesnici su imali priliku posjetiti pet velikih fabrika u BiH, Mann + Hummel i HIT Design iz Tešnja, Voith Hydro i BOXMARK Leather iz Lukavca i IMACO Systemtechnik iz Usore.
(Izvor: PIT.BA)