JP Autoceste FBiH jedno je od najznačajnijih preduzeća u Federaciji BiH, ali je njihov rad često bio izložen kritikama da se autoceste sporo grade. Da li su kritike opravdane? Gradi li se planski? Koji radovi su u ovom trenutku aktuelni? Koji su u fazi pripreme? Jesu li na kraju godine spremni planovi za narednu? Odgovore
smo potražili od Elmedina Volodera, direktora ovog javnog preduzeća.
Vi ste se više od 20 godina uspješno bavili projektovanjem i nadzorom gradnje cestovne infrastrukture. Zašto ste odlučili da dođete na čelo javnog preduzeća?
“Godinama unazad svjedočimo usporenoj gradnji Koridora Vc, najbitnijeg infrastrukturnog projekta naše zemlje i regije, projekta čijom se realizacijom omogućava privredni i društveni napredak naše zajednice. Nezadovoljstvo i frustracija bh. građana, u ovom kontekstu, nešto je što kao osoba iz struke i kao građanin naše zemlje mogu vrlo dobro razumjeti. Svi smo svjesni u kakvom su nam stanju ceste, a mi iz struke smo toga svjesniji i više od drugih. Svi smo upoznati i sa situacijom u društvu, kako smo stalno u prilici da slušamo samo neke loše vijesti, dok nam ljudi odlaze, a siguran sam da možemo puno više i puno bolje, te da svojim primjerom to trebamo i pokazati. Upravo zbog svega navedenog, prihvatanje funkcije direktora JP Autocesta FBiH, kao jedne od naših najznačajnijih kompanija, kako ste i sami rekli, za mene je bio veliki izazov. Preko 20 godina sam u građevinskoj struci, aktivno sudjelujući na projektovanju i nadzoru infrastrukturnih projekata. Koncept brze ceste Stolac – Neum, postavljanje trase Koridora kroz planinu Prenj, kao i rekonstrukcija tunela Crnaja, rađeni uz podršku kolege Likara iz Slovenije, samo su neki od mojih doprinosa našoj struci u godinama koje su iza nas. Od nedavnih aktivnosti bitno je izdvojiti rješenje autoceste kod Brčkog, koje je rezultat mog vlastitog angažmana i kooperacije ministra Mitrovića, te kolege Stranarevića, direktora Autoputeva RS-a. Također sam inicirao pokretanje aktivnosti na nastavku izgradnje autoputa – brze ceste kroz Sarajevo. Dolaskom na ovu poziciju, želim sve navedeno stečeno znanje i iskustvo primijeniti, kako bi se što brže i kvalitetnije realizovali projekti koji su od općeg društvenog interesa, a koji će dugoročno doprinijeti bržem i boljem razvoju naše zemlje.”
Važno nam je povjerenje javnosti
Kako to planirate uraditi?
“Jedna od prvih stvari koju sam pokrenuo, zajedno s novom Upravom, jeste maksimalna transparentnost u našem radu sa međunarodnim partnerima, sa Vladom Federacije BiH, kao i sa građanima Federacije BiH jer mi jesmo javno preduzeće koje mora voditi brigu o interesima građana. Smatramo da sve treba iskreno i otvoreno iznositi i zbog toga smo promijenili dosadašnji oblik i način komuniciranja sa javnošću. Sigurno su već mnogi primijetili koliko smo prisutniji u medijima te da smo spremni argumentovano odgovarati na sva pitanja, pa i na kritike. Mi upravljamo javnim, dakle sredstvima građana, i oni imaju pravo da znaju svaki naš korak i da imaju sve informacije. S druge strane, svjesni smo da se povjerenje javnosti najviše gradi djelima, a naš zadatak jeste gradnja autocesta i brzih cesta u FBiH i naše riječi pratit će djela i rezultati. Od dolaska na čelo JP Autoceste FBiH pokrenuli smo mnoge projekte, tražeći maksimalno zalaganje i angažman svih uposlenika. Ovaj menadžment je svjestan činjenice da to mnogima ne odgovara, ali bez obzira na nezadovoljstvo pojedinaca, odlučni smo da u Autoceste uvedemo novu poslovnu kulturu koja će biti na višem nivou i u skladu sa međunarodnim standardima i trendovima u ovoj oblasti. Prije mog dolaska u Autoceste puno se govorilo o namještanju tendera, dodjeljivanju poslova odabranim izvođačima, naknadnom značajnom povećanju cijena radova. Tenderi su obarani, čime se gubilo puno vremena, dionice su nepotrebno isjeckane, a kašnjenje skoro da je postalo praksa bez ikakve odgovornosti. Sve su to problemi koje sam zatekao i s kojima sam se morao suočiti, jasno stavljajući do znanja svima da će se ugovori poštovati, da će se za kašnjenje plaćati penali, a da želimo graditi najkvalitetnije autoceste koje će ispunjavati sve zakonske uvjete i garantirati sigurnost svima. Paralelno s tim aktivnostima, ubrzali smo sve postojeće projekte i procedure za realizaciju planiranih dionica, a uradili smo i planiranje za narednih nekoliko godina. Namjera mi je da povjerenje građana vratimo otvaranjem novih dionica i gradilišta i zato pažnju posvećujemo projektovanju, otkupu zemljišta te obezbjeđivanju sredstava za izgradnju. Također, težimo ubrzanoj izgradnji i poduzimamo sve neophodne korake kako bi se ugovoreni rokovi ispoštovali. Činjenica je da se realizacija najznačajnijeg projekta autoceste na Koridoru Vc ne odvija zadovoljavajućom dinamikom i činimo sve u našoj moći i ovlasti kako bi se radovi na Koridoru završili do 2028. godine, kako su najavili predstavnici EU i Vlade FBiH.”
Tunel Prenj kao najveći izazov
Koji su planovi JP Autoceste FBiH za narednu godinu?
“Naši ključni zadaci koje smo postavili pred novu Upravu JP Autoceste FBiH jesu ubrzati izgradnju autoceste na Koridoru Vc i brzih cesta. Pred nama su godine značajnog povećanja obima gradnje i velikih ulaganja u završetak autoceste na Koridoru Vc. Nedavno smo završili i pustili u promet autocestu od Tarčina do Ivana. Sa potpisivanjem ugovora od prošlog mjeseca za izgradnju autoceste na dionici Putnikovo brdo – Medakovo imamo sedam gradilišta za novih 40 kilometara autoceste. Ukupna investicijska vrijednost radova koji su u toku iznosi 1,30 milijarde KM. Planiranom dinamikom u naredne dvije godine će u prometu biti novih 23 kilometra autoceste na sjeveru Koridora Vc, a u ovoj i narednoj godini će se započeti izgradnja novih 85 kilometara autoceste. Za sve radove je obezbjeđen novi investicioni ciklus u vrijednosti od 3,6 milijardi KM. Mnogo toga je urađeno kako bismo postali efikasniji kada je riječ o provođenju tenderskih procedura, u namjeri da izvođači budu izabrani u skladu sa pravilima investitora i banaka u što kraćem roku. Unaprijedili smo i našu saradnju s Evropskom unijom kad je u pitanju odobravanje sredstava za infrastrukturne projekte. Mnogo toga je pojednostavljeno i sad se radi puno brže. Rezultat svega ovoga je da ćemo u narednih 15 do 20 dana potpisati ugovor za izgradnju 22 kilometra autoceste tačnije dionicu Medakovo – Ozimice. Do kraja godine je planiran početak gradnje kompletnog sjevernog dijela Koridora Vc, odnosno ukupno 50 kilometara, a uz to ćemo realizirati ugovaranje dvije dionice na jugu, 14,5 kilometara od Mostara juga do Bune. Ono što je u ovom trenutku najvažnije na cestovnom Koridoru Vc, jeste činjenica da su za dva najkompleksnija projekta, tunel Prenj i Mostarska obilaznica, raspisani tenderi i početak izgradnje planiran je sredinom naredne godine. U narednoj godini u Federaciji BiH će biti u izgradnji 110 kilometara autoceste. Znamo da uvijek može bolje, ali građani moraju znati da je gradnja tzv. lakih dionica završena, a da su pred nama vrlo zahtjevni projekti na teškom terenu među kojima je probijanje tunela Prenj svakako najteži izazov. Uz sve probleme na koje nailazimo, od poskupljenja i nabavke građevinskog materijala, te razne pritiske koji utiču ne samo na privredu već i na društvo u cjelini, učinili smo sve da prvenstveno našim angažmanom, na osnovu raspoloživih sredstava i kapaciteta uspijemo pokrenuti puno projekata, tako da već sada možemo reći da je na prostoru Federacije BiH svojevrsna ekspanzija izgradnje cestovne infrastrukture. Po prvi put su postavljene brze ceste kao prioritet na prostoru cijele Federacije BiH i ukoliko nastavimo ovom dinamikom u sljedećoj godini 40 kilometara brze ceste će biti u izgradnji. Na naš prijedlog, prvi put do sada, Vlada je kroz Budžet FBiH, izdvojila značajna sredstva za početak gradnje brzih cesta izvan Koridora Vc. Ova sredstva su omogućila realizaciju projekata u onim dijelovima Federacije BiH koji su do sada bili zanemareni, uprkos činjenici da su građani sa ovih područja, prije svega kroz akcize za gorivo, izdvajali značajna sredstva za gradnju. Krenuli smo s aktivnostima kada je riječ o projektovanju svih strateških pravaca i poduzet ćemo sve aktivnosti kako bismo u sljedećoj godini krenuli sa izgradnjom prvih kilometara brze ceste u Krajini, kao i brzih cesta Stolac – interregionalno čvorište Počitelj, Mostar- Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske i Nević polje – Turbe. Naša odgovornost prema društvu je velika, jer bez razvoja cestovne infrastrukture nema razvoja društva i zajednice.”
Razgovarala: Adi B.