Tema u fokusu

Maša Čampara: Bez konkurencije smo i na domaćem i na svjetskom nivou


Može li se iz Bosne i Hercegovine voditi globalno veliki posao? Može li se uspjeti bez političke podrške? Može li se graditi i sagraditi velika firma? Može li se stvoriti poslovni sistem u kojem ljudi vole jedni druge i uvažavaju poslodavca jednako kao i poslodavac njih? Može li se reći Znala sam da ću uspjeti jer sam posebna? Može li se jedna bosanskohercegovačka firma „folirati“ pred američkim kolegama? Može li jedna žena „očitati lekciju“ poslodavcima u BiH?

Na svako od ovih pitanja odgovor je Da, može, ako iza firme i posla stoji Maša Čampara, mlada žena koja plijeni toplinom i znanjem, sjajna Bosanka, američki đak, CEO marketinške agencije eMediaPatch/ePicentar.

ePicentar Sarajevo bavi se pružanjem konsultantskih usluga u upravljanju medijskim prostorom te planiranjem i provođenjem marketinške strategije na američkom tržištu, piše u opisu Vaše firme. Šta ovo konkretno znači u praksi kada se prevede na svima nama razumljiv jezik? Čime se bavi ePicentar?

Mi pružamo usluge digitalnog marketinga i pomažemo brendovima da direktno dospiju do svoje ciljne skupine, tačnije kupaca. Upravljamo kampanjama preko različitih digitalnih medijskih kanala, što čine i mnogobrojne velike/poznate web stranice – putem korištenja kanala društvenih mreža.

Rekordan rast jedne agencije

Koliko se uspješnim pokazao Vaš projekt povezivanja uspješnih ljudi u našoj dijaspori sa domovinom i po kojim parametrima je mjerljiv? Možete li izdvojiti najuspješniju priču?

Rekla bih da se pokazao dosta uspješnim. Sama sam direktno povezala nekoliko novih klijenata, a jedan od njih (koje bih posebno izdvojila i smatrala najuspješnijim) nam je osposobio stotinu novih radnih mjesta, što je bila posljedica konekcije naših ljudi ovdje i u dijaspori. Prije otprilike sedam godina, odvojila sam vrijeme i volontirala pri pokretanju projekta “restart.ba”, čija je svrha bila organizacija evenata koji su omogućavali uvezivanje lokalnih poduzetnika sa ključnim ljudima iz naše dijaspore. Sjećam se da bismo uvijek objavili rezultate tih poznanstava koja su pomogla sklapanju novih ugovora i svjeżih saradnji. To je moj najveći uspjeh i nisam sigurna da je neko stao “rame uz rame” uz njega pri sličnoj inicijativi. Htjela sam da stvorim priliku i ambijent i pomognem ostalim zainteresiranim da ostvare slične i vrijedne konekcije.

Prošle ste godine obilježili cijelu deceniju postojanja. Jeste li zadovoljni i ima li stvari koje biste, da možete, uradili drugačije ili ste, pak, imali sreću da su sve Vaše poslovne odluke bile dobre?

Prošle godine sam samovoljno radila analizu s ciljem da pokušam ostvariti “forecast based on linear regression”. Tako sam saznala da ovaj model nije bio usklađen sa stvarnim očekivanjima, budući da se ispostavilo da nismo rasli linearno, već eksponencijalno! Za mene je ovo bio ogroman šok, budući da je to zaista nevjerovatan uspjeh. Unutar deset godina, od 3-4 zaposlenika do 250 jeste rekordan rast za jednu reklamnu agenciju, bilo gdje na svijetu.

U pandemiji sačuvana sva radna mjesta

Bonitetni ste i pouzdani po parametrima LRC BIS-a. Je li teško (p)ostati bonitetan u uvjetima u kojima se nalazi bh. ekonomija ili je Vama možda lakše jer su Vaši klijenti stranci?

Mogu da każem da je nama lakše s obzirom na to da su naši klijenti izNew Yorka. Nikada se nije desilo da neko od njih nije izvršio uplatu, a uplate su većinom procesuirane na vrijeme – potraživanje nikada nije bilo problem. Ali ono što nije lako jeste doći do visoko prestižnih klijenata, poput onih sa kojima mi surađujemo.

Koliko država pomaže poduzetnicima? Šta biste Vi promijenili/poboljšali kada biste bili u prilici?

Smatram da je drżava uvijek bila korektna, ali mislim da je za manje kompanije skoro nemoguće ispoštovati sva pravila i procese.

eMediaPatch također je firma čiji ste CEO. Čime se tačno bavi ova firma i kako funkcionirate na dva fronta?

Riječ je zapravo o istoj kompaniji – no u Bosni i Hercegovimo smo morali da otvorimo društvo s ograničenom odgovornošću koje smo nazvali ePicentar d.o.o. Razlog zašto su razdvojene jeste taj što eMedia Patch kao strana kompanija nije imala mogućnost svoje podružnice. 

Pandemija, koja je nadamo se iza nas, u orbitu je vinula kompanije poput Vaše, ali Vi ste zvijezde dosegnuli, čini se, mnogo prije. Kako je tekao taj Vaš put? Je li bio lak kako izgleda izvana ili je i na njemu bilo teško savladivih prepreka?

Obim posla na početku pandemije u našoj kompaniji pao je u prva tri mjeseca za nekih 25 posto. Ipak, uprkos tome, nismo otpustili niti jednog zaposlenika. Izuzetno smo ponosni na činjenicu da se čitava kompanija borila kako bi svi zadržali i svoje i tuđe radno mjesto – i zaista smo uspjeli u toj misiji. Svi zaposlenici su se aktivirali i borili svim silama da pronađemo nove izvore prihoda.

Najbolji smo i volimo se

Po čemu se Vaša agencija razlikuje od drugih agencija iz branše? Zašto bi se neko odlučio da radi baš s Vama?

Zato što smo najbolji! Imamo najveću kompetenciju i vještine u puno različitih disciplina u sferi digitalnog marketinga kao što su: Display, Search, SEO, Digital Media Sales and Sales Support, Ad Ops, Programmatic and Direct. Na trżištu smo jedina kompanija koja je specijalizirana da radi sa prodajnim timovima u velikim medijskim kompanijama. 

Na nedavnom putovanju u Italiju upoznala sam čovjeka čiji je brat Vaš uposlenik, a od ranije poznajem i neke ljude koji su radili s Vama ili za Vas. Zanimljivo je, jer je to u našim uvjetima rijetko, da svi o Vama govore u superlativima. Kako se do toga dolazi? Možda možete dati neki savjet poduzetnicima.

Mi volimo i cijenimo naše ljude, te se trudimo da ih razvijemo u prave lidere. Naša kompanija se zasniva na stalnim treninzima i mentorisanju te konstantnom unapređivanju. Svaka interna komunikacija mora biti ljubazna, puna toplih riječi, a prijateljstvo gradimo i gajimo kroz stalne team buildinge i druženja.

Maša Čampara: Nikada nisam sebe štedila, niti se krila te sam rado uvijek “uskakala u vatru”

Vratili ste se iz Amerike u BiH. Svjedoci smo zastrašujućeg vala ljudi koji odlaze i više se ne radi samo o mladim ljudima bez posla, odlaze i oni koji imaju posao i cijele porodice. Može li odnos poslodavaca prema uposlenicima biti jedan od faktora koji će ih možda zaustaviti? Koliko je moguće educirati poslodavce u tom smislu, osvijestiti ih da bez dobrih radnika nema ni uspješnih kompanija?

Apsolutno smatram da se sve može promijeniti. Nama treba generacija lidera koja će uzeti stvari u svoje ruke i ovo sve “spremiti i pospremiti”. Ta generacija dolazi, a mislim da će puno njih iz business sektora zakoračiti u političke vode, pa samim tim i napraviti preokret. Ja se nadam da će puno naših ljudi da se nađe na toj revolucionarnoj kandidatskoj listi u budućnosti.

Ne štedim se i ne krijem se 

Koja je, po Vama, najveća greška koju rade poslodavci u odnosu prema uposlenicima?

Svi ljudi koji imaju firme, a ne čitaju o personal growth, management, psihologiji, sociologiji, ne prate seminare vezane za teme ljudskih resursa u kontinuitetu su neadekvatni za bilo kakav pravilan rad. Rekla bih da poslodavci, ako nisu načitani (konstantno obrazovani) i ne mijenjaju svoje stavove u skladu sa novim studijama, sve rade pogrešno. Dok manager może biti svako ko je operativan, leadership je nauka koja se konstantno razvija. Znači, zaposlenici i poslodavci koji se ne obrazuju, ne informišu i ne rade na sebi su neadekvatni za leadership poziciju bilo koje vrste, tako da vjerovatno prave sve moguće greške, od zapošljavanja do samog vođenja tima.

Agencija koju vodite ima respektabilan broj uposlenika. Jeste li, kada ste počinjali, vjerovali da ćete biti baš tako uspješni?

Da. Oduvijek sam smatrala i znala da sam posebna i da posjedujem nevjerovatne sposobnosti, možda baš zato što me nije bilo strah bilo čega. Uvijek sam bila sigurna u vlastite kompetencije, ponajviše jer sam ih maksimalno i aktivno gradila. Od čitanja svega vezano za personal development, do rada na jačanju svijesti, rada sa psiholozima, građenja spiritualnosti, bavljenja ekstremnim sportovima, suočavanja sa rizikom, a da ne spominjem marljivi rad u struci. Zbog svega ovoga konstantno sam imala osjećaj ogromne jačine svog karaktera, kojeg sam gradila otkad znam za sebe, a i sada sebe rado unapređujem i “guram” do limita. Nikada nisam sebe štedila, niti se krila te sam rado uvijek “uskakala u vatru”.

Specijalizirani ste za online oglašavanje posebno za izdavače i kao takvi na našem tržištu praktično nemate konkurenciju. Kakva je situacija globalno? Kako se nosite sa konkurencijom, je li uvijek lojalna?

Mi, iskreno, nemamo konkurenciju ni na našem trżištu ni globalno. Ponosna sam i najdraże od svega mi je to da vodimo jedan globalni monopol i to iz Bosne i Hercegovine, čime se često “foliram” mojim prijateljima/rajom u New Yorku.

Postoji li univerzalni recept za uspjeh?

Postoji: “If you are going to do something big, it takes the same effort as doing something small.” Često se ljudi plaše da uzmu preveliki zalogaj, a to je mentalitet koji ja zaista ne mogu da razumijem.

Razgovarala: Adisa B.