Iza Berina Alagića, CEO kompanije XYLLION 15 je godina bogatog menadžerskog iskustva u privatnom sektoru. Iz bankarske i farmaceutske industrije zaplovio je u real estate. I plovi.
Direktor projekta ROOF GARDENS, jedinstvenog stambeno-poslovnog kompleksa na Trebeviću i jedan od govornika na našoj majskoj konferenciji Brzorastuće kompanije – Kako skalirati biznis, za Poslovne novine govorio je o premium standardima gradnje, investicijama u BiH i Hrvatskoj, benefitima koje dobijaju budući vlasnici nekretnina u kompleksu koji gradi, učenju na greškama, sportu kao načinu kanalisanja stresa.
Inspirativan sugovornik čijem se predavanju na Konferenciji iznimno radujemo.
O evidentnom porastu potražnje
Šta jednu nekretninu, po parametrima struke, definira kao premium? Vrsta gradnje, broj kvadrata, opremljenost, lokacija?
Premium nekretninu prvenstveno definiše vrsta gradnje u određenom cjenovnom rangu u kojem se gradi, po konceptu i vrsti materijala koji su ugrađeni u prostore. Krajnji korisnik, uglavnom, vidi samo završne materijale poput keramike, parketa i slično, a isto tako je jako bitan rang kvaliteta svih ugrađenih materijala počevši od betona, armaturnih žica/mreža, cijevi, elektro mreže, mašinskih instalacija. Sve to, u konačnici, definiše nekretninu kao premium. Također, posljednjih godina sve češća karakteristika premium nekretnina jesu smart home rješenja, energetska efikasnost objekta i drugi različiti standardi koji se javljaju na tržištu.
Iako je lokacija izuzetno važan faktor kod premium nekretnina, ne bih rekao i da je to pisano pravilo. Posljednjih nekoliko godina možemo vidjeti u Sarajevu odlične premium lokacije, na kojima se, nažalost, ne grade premium nekretnine.
Prema brojnim pokazateljima, u Bosni i Hercegovini na tržištu rada, proizvoda, pa i nekretnina, sjajno kotira samo ono što je ili jako skupo ili jako jeftino. Gubi li se ono što volimo zvati stabilnom srednjom klasom?
Nažalost, moram se složiti s navedenim. To se direktno odražava i na potrošačku moć. Premium nekretnine su jako tražene i njih konkretno u Sarajevu i BiH nedostaje i još dugo će nedostajati. S druge strane, jeftinija gradnja je također atraktivna u svim većim gradovima u BiH radi značajne migracije stanovništa iz manjih mjesta i tu vjerujem da će također potražnja i dalje rasti.
O životu na jedinstvenoj lokaciji
Stanove u kompleksu ROOF GARDENS na Trebeviću, iza kojeg stoji Vaša kompanija, gradite isključivo za prodaju ili razmišljate o opcijama izdavanja dijela stanova kao nekoj dugoročnoj investiciji u premium turizam?
ROOF GARDENS kompleks ima dva segmenta, stambeni i poslovni dio. Stambeni kompleks je u potpunosti namijenjen prodaji potencijalnim kupcima. Poslovni segment ostaje u našem vlasništvu i izdavat ćemo ga u skladu sa odlukom šta od sadržaja želimo imati u kompleksu. Dio poslovnog segmenta će najvjerovatnije biti i manji hotel kojim će upravljati naš tim.
Od samog idejnog rješenja pa do danas kroz proces realizacije investicije određena rješenja unutar samog kompleksa su evaluirala. Uvijek smo se trudili da brzo učimo, korigujemo greške, ali i primijenimo kvalitetnija rješenja. Naš biznis koncept podrazumijeva i preispitivanje, optimiziranje i unapređenje svih detalja i kroz sam proces.
Veliki dio stanova je unaprijed prodan. Ko su Vaši kupci, naši ljudi ili među njima ima i stranaca? Šta je to što kupac nekretnine koju gradi Vaša kompanija, dobija za svoj novac?
Najveći broj naših kupaca dolazi iz Sarajeva i BiH. Iako je interes značajan i među strancima, imamo manji broj stranih kupaca iz razloga što smo u kratkom periodu prodali ili rezervisali veći dio stanova.
Kupac će dobiti jedinstveno iskustvo života na lokaciji koja je po nadmorskoj visini planinska, a time odmah i zdravija i ugodnija. Pored činjenice da se nalazimo na samo deset minuta od centra Sarajeva, tu je 400 hektara crnogorične šume koja nas okružuje, sadržaji koji su na dohvat ruke poput staze za šetanje kroz šumu, poznate olimpijske bob staze, zabavni sadržaji na nekoliko lokacija, biciklističke i trail ture i slično, ali i činjenica da imamo 365 dana u potpunosti bez smoga. Kupac će sa svojom porodicom imati potpuni balans i maksimalno uživati u svemu što Trebević nudi.
O porastu vrijednosti imovine
Imate li podatke za koju namjenu Vaši klijenti kupuju stanove u ROOF GARDENS kompleksu – kao primarni/prvi dom, investiciju, penthouse za poslovne partnere i klijente ili pak nešto četvrto? Zanima me, konkretno, profil kupaca.
Preko 70 posto dosadašnjih kupaca planira da ROOF GARDENS bude njihov dom. To je jedna od činjenica koja nas raduje jer nakon izgradnje želimo oživjeti kompleks različitim sadržajima i događajima koji zaista ima veliki potencijal.
Kada pričamo o profilu kupaca, tu su, prije svega, ljudi koji žele živjeti zdraviji život, bliže prirodi, a ne biti daleko od grada i svojih svakodnevnih obaveza. To su ljudi koji vole i svakodnevno koriste razne sportske aktivnosti – od amatera i rekreativaca do profesionalaca u sportu. ROOF GARDENS nudi sve na jednom mjestu za takve profile ljudi.
Naravno, tu ima i kupaca koji žele kupiti nekretninu znajući da će joj cijena kroz vrijeme i dalje rasti i to je definitivno tačno. Ulaganje u jedan ovakav kompleks će na duži rok donijeti značajan povrat na ulaganje svakom od naših kupaca u smislu vrijednosti imovine. Našim prvim kupcima tržišna vrijednost imovine je narasla i do 50 posto u odnosu na uloženo, znači prije samog useljenja u stanove.
U kompleksu je preostao manji broj neprodatih stanova. Kada su cijene u pitanju možemo reći da će one dodatno rasti u narednom periodu.
Kakva je situacija kada su u pitanju poslovni prostori – kupuju li ih vlasnici preduzeća za svoje urede ili pak fizička ili pravna lica za izdavanje? Imate li te informacije?
Kao što sam naveo, poslovni segment ostaje u ROOF GARDENS vlasništvu. U ovom trenutku imamo niz zainteresovanih za otvaranje više vrsta sadržaja unutar kompleksa. Ono što želimo jeste imati jedan vrhunski restoran, manji market, depo apoteke, ali i vjerovatno značajni prostor koji će biti u funkciji kancelarijskog prostora. Posebna specifičnost kompleksa je i centralni trg sa otvorenim amfiteatrom u šumi, koji će postati mjesto okupljanja i jedinstvenih događaja.
Sretan sam što mogu da kažem da je prvi ugovor o saradnji potpisan sa sjajnim timom School & School, koji će svoj jedinstveni koncept vrtića otvoriti prvi put na našoj lokaciji. Vrtić će biti na raspolaganju svim stanarima, ali i roditeljima iz Sarajeva koji žele svojoj djeci omogućiti zdrav i kvalitetan boravak na Trebeviću uz različite sadržaje.
O važnosti članstva u AmCham
U susjednoj Hrvatskoj započeli ste također jedan veliki projekt, milionske vrijednosti. O čemu se tačno radi?
Zajedno sa partnerima osnovali smo kompaniju u Hrvatskoj s ciljem investiranja u nekretnine. Naš prvi projekat je u unutrašnjosti Istre, tačnije u mjestu Filipana pola sata udaljeno od Pule. Radi se o izgradnji 4 luksuzne vile sa bazenima za šta smo već dobili građevinske dozvole. Naš prvi projekt je ujedno i ispitivanje tržišta te sam siguran da nećemo stati samo na ovom projektu.
Kompanija je nedavno postala i član Američke trgovačke komore u BiH, AmCham. Koju vrstu benefita u poslovanju Vam to donosi?
AmCham je organizacija koja okuplja sjajne lokalne kompanije i istovremeno ima direktnu konekciju sa najjačom ekonomijom na svijetu, SAD. Organizacija ima visoke standarde po kojima nekoga prima u članstvo i zbog toga nam je to bio i interes, ali i privilegija da vas neko takav validira kao kompaniju dostojnu jedne takve organizacije. Mladi smo članovi, želimo biti aktivni i doprinijeti kako organizaciji tako i ukupnom poslovnom okruženju u BiH. Smatram da AmCham može biti jedan od pokretača promjena u pozitivnom smjeru što nam je sigurno potrebno na tržištu, a mi želimo biti dio jedne takve inicijative.
Iza Vas je ozbiljan karijerni put u različitim branšama. Koliko Vam stečeno iskustvo pomaže u poslu sa nekretninama u kojem ranije niste bili?
Svaka industrija ima svoje specificnosti, međutim suština mog puta odnosila se na sticanje iskustva u radu i upravljanju sa ljudima, a posljedično i procesima. Uz sve uspone i padove čovjek ponešto i nauči. Na svim dosadašnjim menadžerskim poslovima imao sam direktne i indirektne veze sa nekretninama, od investiranja preko kupovina, prodaje i održavanja, tako da sve ukupno je bila odlična baza za rad na projektima na kojim danas radim.
I kako se nositi sa stresom
Koliko Vam činjenica da se aktivno bavite sportom (triatlonac ste) pomaže da kanališete stres nakupljen na poslu ili da rasporedite snagu na određene segmente poslovanja?
Pored porodice i prijatelja, sport je nešto što stavljam u apsolutne prioritete svog slobodnog vremena. Odluka da se amaterski bavim sportom je značajno i pozitivno uticala na moje zdravlje i pristup životu. Moj način života direktno utiče i na fokusiranost u poslovnom segmentu što sve zajedno donosi pozitivne rezultate.
Stres je neizbježan, međutim sportom ga itekako kanališete i oslobađate iz sebe. Svako ima svoju preferencu, iz ličnog i naravno amaterskog iskustva triatlona, tj. plivanja, vožnje biciklom i trčanja, mogu reći da je to nešto fantastično što je mene mnogo promijenilo, donijelo mi nova prijateljstva i poznanstva, otvorilo nove vidike, razna iskustva pozitivna i negativna… Svakako preporuka za sve koji žele bar probati ta tri sjajna sporta.
Da niste investitor već običan kupac, u koju biste vrstu nekretnine uložili novac i zašto?
Ako bih kupovao sa ciljem da živim tu sa porodicom tražio bih uvijek lokacije kao što je ROOF GARDENS jer za svoju porodicu i sebe želim najkvalitetniji mogući život sa najboljom mogućom ravnotežom koju možete ostvariti samo na sličnim lokacijama. Ukoliko bih kupovao nekretnine kao biznis, ulagao bih u manje atraktivne stanove kojih imate i na premium lokacijama, ali i na lokacijama koje nisu mnogo daleko od centra grada, a ne spadaju u premium. Tu se nalazi značajan potencijal.
Bit ćete jedan od govornika na predstojećoj konferenciji Brzorastuće kompanije – Kako skalirati biznis… Šta učesnici konferencije mogu očekivati od Vas?
Iako nisam vlasnik kapitala, imao sam privilegiju da budem dio tima koji je od ideje kroz jedinstven koncept na tržištu stvorio kompaniju XYLLION. Od tada do danas prošle su nešto više od dvije godine, a kada se osvrnem unatrag kao da je prošlo mnogo više vremena. Nevjerovatna je činjenica koliko smo narasli kao kompanija i koliko je odrađenih aktivnosti i rezultata već iza nas. Bilo je tu i grešaka iz kojih smo naučili lekcije i izašli jači i stabilniji. Naše ambicije su mnogo veće, pa je sve do sada što smo uradili samo stvaranje adekvatne postavke koja će nam omogućiti da ostvarimo zacrtane ciljeve.