Rad, trud i zalaganje su ključ uspjeha u svemu. Počeci nikada nisu laki, ali uspjeh dolazi prije ili kasnije. Dokaz za to su i firme iz Bosne i Hercegovine koje danas nisu samo prepoznate u Bosni i Hercegovini nego i šire u Evropi, pa i u Americi i Saudijskoj Arabiji.
MBA Centar iz Sarajeva jedan je od primjera uspješnog poslovanja u zemlji i inostranstvu. Pored plasmana u Bosni i Hercegovini, izvoze u još 15-tak zemalja u svijetu.
Često znaju obradovati svoje kupce nekim novitetima u ponudi. Pored hljeba, peciva i kolača imaju i zamrznuti gotovi proizvod, Bujrum pite, koje se na trpezi mogu naći za samo tri do pet minuta koliko je potrebno da “pređu put” od škrinje do stola.
Kerim Kraljić ispred firme “MBA Centar” iz Sarajeva, rekao je da imaju brendove “Bujrum” i “Slatko i slano”.
“Bavimo se proizvodnjom prehrambenih proizvoda, tačnije pekarskih proizvoda. Imamo vrlo širok asortiman – hljeb, pecivo i kolači. Ono u čemu smo poprilično specijalizirani su pite”, pojasnio je Kraljić.
Ovim poslom se bave više od 25 godina, a uspjeli su se uz mnogo truda i ulaganja nametnuti i na inostranom tržištu. Iako, kako je kazao, nije bilo lako.
“U Bosni i Hercegovini smo jedan od lidera u pekarskom segmentu, kako za koju kategoriju proizvoda. Bavimo se i izvozom. Izvozimo u 15-tak zemalja, od susjednih zemalja kao što su Srbija, Crna Gora, Hrvatska, Sjeverna Makedonija, pa sve kroz Evropu prema sjeveru i zapadu. Tu je i Slovenija, Austrija, Njemačka, Švicarska, Holandija, Švedska, Britanija pa smo preko okeana otišli i do Amerike, Australije, Saudijske Arabije…”, rekao je Kraljić.
Svaki početak je težak pa je i njihov bio. Međutim, sa mnogo rada i truda postižu se dobri rezultati, a ova firma je dokaz za to.
Kraljić je kazao da ništa “ne pada s neba i da iza uspjeha stoji puno truda, rada i energije”.
Bosna i Hercegovina je, prema njegovim riječima, malo tržište.
“Međutim, izborili smo se da postanemo lidera na tržištu koje je još uvijek dosta neuređeno. Treba još mnogo rada i podrške od nadležnih institucija, ministarstava, inspektorata da se ovo tržište malo uredi jer raznih proizvođača i proizvoda koji nisu baš u skladu sa standardima koje treba da imaju”, istakao je Kraljić.
Ova firma bila je jedan od učesnika Međunarodnog sajma halal industrije – Sarajevo Halal Fair (SHF), koji je krajem sedmice održan u Sarajevu.
Kraljić smatra da je halal certifikat veoma bitan za poslovanje i širenje na tržištu.
“Halal certifikat, kao i svi drugi, je dokaz ozbiljnosti jedne kompanije i sigurnosti u očima krajnjih potrošača, pogotovo ako se radi o prehrambenim proizvodima. Halal tržište se širi, u svijetu ima oko 1,9 milijardi konzumenata halal proizvoda”, pojasnio je Kraljić.
Dotakao se i odlaska mladih ljudi iz Bosne i Hercegovine navodeći da i ovdje ima budućnosti.
“U Bosni i Hercegovini ima mnogo uspješnih priča i kompanije. Moramo biti svjesni da smo tu rođeni, ovo je naša država i treba da radimo na tome da je izgradimo boljom i da od ove naše Bosne i Hercegovine napravimo i Njemačku i Švicarsku, da nam je ovdje bolje nego tamo. Trebamo biti svjesni da nam tamo ne može biti bolje nego u našoj zemlji”, dodao je Kraljić.
I ESOF d.o.o. Donji Vakuf primjer je jedne uspješne bh. firme.
Jedan je od najvećih domaćih proizvođača voća i povrća, otkupa poljoprivrednih proizvoda i šumskih plodova u Bosni i Hercegovini. Ponuda proizvoda obuhvata svježi i zamrznuti program više od 40 različitih asortimana voća i povrća.
Osnovna djelatnost firme je proizvodnja, otkup i prerada voća i povrća. Postavljajući visoke standarde proizvodnje, odgovornosti u poslovanju, integriteta i profesionalnosti, za veoma kratak period postali su jedan od lidera u segmentu uzgoja u zaštićenim prostorima i razvoju kooperativne proizvodnje u našoj zemlji.
Fuad Podrug je podsjetio da je firma osnovana prije 15 godina.
“Ovo je najveća plastenička proizvodnja hrane u Bosni i Hercegovini. Bavimo se proizvodnjom svježe zamrznutog voća i povrća. Firma je izvozno orijentisana, certificirana iz raznih oblasti kada je riječ o hrani. U ovih 15 godina smo napravili veliki posao, imamo više od 42 zamrznuta proizvoda i više od 24 svježa”, istakao je Podrug.
Kompanija uspješno izvozi svoje proizvode u različite zemlje svijeta.
“Tu je Francuska, Kanada, Njemačka, Ujedinjeni Arapski Emirati…Ovo su domaći proizvodi. Nema nikakve hemije i dodataka”, rekao je Podrug.
Dotakao se i halal ceritfikata navodeći da to više nije samo pitanje vjerskog karaktera, nego i zdravog načina ishrane.
“Halal certifikat je sinonim onoga što je zdravo. To prepoznaje cijeli svijet. Ništa novo se nije dogodilo, a da to halal certifikat nije potvrdio”, kazao je Podrug.
Pored potrage za zdravom hranom, ljudi u posljednje vrijeme žele sve slobodne trenutke provoditi na čistom zraku i u prirodi.
Jedno od takvih mjesta su svakako hotel Borovi u Sjenici u Srbiji. Okružen prirodom, sa dugom stazom kroz šumu pravi je odmor za dušu.
Larisa Sara Baltić, PR hotela Borovi, kazala je da je Sjenica vazdušna banja.
“Tamo ljudi dolaze da se odmore i opuste jer živimo u vremenu velikih zagađenja. Hotel se nalazi na 1.050 metara nadmorske visine. Imamo i farmu gdje imamo konje, ovce, krave, bivolice. Proizvodimo sir, kajmak, meso, a to nudimo gostima u našem hotelu”, pojasnila je Baltić.