Tema u fokusu

Valentin Kafadar, CEO kompanije Ovnak d.o.o. Vitez: Praksa pokazuje da se ulaganje u ljude mnogostruko vraća


Prelazak odgovornosti za poslovanje s prve na drugu generaciju u svakoj obiteljskoj tvrtki jedna je od važnijih faza

„Kad sagledam početke tvrtke Ovnak iz sadašnje perspektive, najteže je zapravo bilo mojim roditeljima i mojim stričevima, koji su od male trgovine u samo nekoliko godina napravili respektabilnu distribuciju kozmetike. Teško je i pojmiti u kakvom okruženju se tada radilo, ali mislim da su tri stvari bile ključne za izgradnju tvrtke kakva smo danas: vizija da se može napraviti kvalitetna i uspješna tvrtka, želja za kontinuiranim rastom i razvojem i, možda najviše od svega, hrabrost da se zakorači u poduzetnički svijet“, kaže Valentin Kafadar, generalni direktor kompanije, i dodaje:

„Velika prekretnica bila je prije dvadeset godina kada je Ovnak osnovao cm cosmetic market, tada prvi i jedini lanac drogerija u BiH, po ugledu na slične maloprodajne drogerijske lance na Zapadu. Svi znamo kako se taj uspješni projekt razvio, danas kao samostalan i odvojen posao, zasebna pravna osoba sa svojim odvojenim upravljačkim funkcijama.“

Svaki dan – novi izazov

„Ovnak je prošao i treću veliku prekretnicu, a to je prelazak odgovornosti za poslovanje s prve na drugu generaciju, što je svakoj obiteljskoj tvrtki jedna od važnijih faza životnog ciklusa. Taj se proces nije odvio preko noći, započeo je dolaskom moje sestre Katarine na čelo tvrtke a zatim i mojim pridruživanjem na istu funkciju nakon završenog formalnog obrazovanja. I danas zajedno upravljamo poslovanjem. Svaki dan je novi izazov, ali odlučnost i želja za uspjehom te proširenjem i nadograđivanjem onoga što je naša obitelj stvorila, nama je svakako misao vodilja.“

Koliko je zahtjevno uspješno voditi porodični biznis? Može li se posao odvojiti od privatnog života u smislu porodičnih relacija?

„U ovom poslu ne postoji radno vrijeme i teško je ostaviti posao nakon izlaska iz ureda. A upravo prožimanje privatnog i poslovnog mene konkretno čini produktivnijim i usmjerenijim. Kada su u pitanju obiteljski odnosi, kod nas je najvažnije međusobno uvažavanje, mogućnost izricanja vlastitih stavova i poštivanje istih.“

Koji segment poslovanja je zapravo najzahtjevniji u kompaniji koja ima portfolio poput Vašeg?

„Naš portfolio brendova i proizvoda je doista širok, stoga da bismo iskoristili puni potencijal svake robne marke koju distribuiramo, potrebno je moći osloniti se na kompetentne i odgovorne suradnike, stručan tim ljudi koji vas okružuje. Rad s ljudima, njihova selekcija i orijentiranje u poduzeću, edukacija, motiviranje i kreiranje odnosa su najzahtjevniji segment poslovanja svake tvrtke. Puno vremena i energije ulažemo u ove aktivnosti, ali svako ulaganje u ljude i odnose nam se mnogostruko vraća, kako kroz osjećaj ispunjenja i povezanosti s poslom tako i kroz poslovni rezultat. Važno je znati pravovremeno anticipirati tržišne trendove, prepoznati prilike i odgovoriti ispravnim poslovnim odlukama.“

I povjerenje je kapital

Možemo li sa sigurnošću reći da su proizvodi čiji ste zastupnici za našu zemlju dostupni i kupcima u BiH istovremeno kada i kupcima u svijetu?

„Apsolutno, ovo nam je izrazito značajno i vrlo često i prednjačimo u tome u odnosu na druge države u regiji, što pokazuju i prodajni i analitički pokazatelji naših principala. No, nije najbitnije isključivo samo biti inovativan, važno je znati predstaviti to krajnjim potrošačima, educirati ih o novim proizvodima, osluškivati povratne informacije potrošača i reagirati sukladno tome.“

Koliko je u ozbiljnom poslovanju sa velikim svjetskim brendovima važno povjerenje?

„Ako govorimo o dugoročnim odnosima, povjerenje je izrazito značajna stavka svakog odnosa, pa tako i poslovnog. Zastupanje i distribucija brendova specifično je područje i smatram da je najvažnije doći do krajnjeg kupca kroz povezivanje i iskrenu komunikaciju. Važno je da potrošači osjećaju da iza proizvoda stoje odgovorni ljudi koji u potpunosti vjeruju u proizvode koje plasiraju na tržište.

Mi imamo veliki broj dobavljača s kojima radimo više od 20 ili 25 godina. Nakon toliko godina zajedničke suradnje i izgrađivanja povjerenja, praktično da vam i ne treba ugovor.

Pravila igre su jednostavna: treba se držati onoga što je dogovoreno, biti iskren i poštivati svoje partnere, održati svoju riječ, otvoreno iskazivati svoje stavove, ali biti spreman i na kompromis. Ovo su pravila koja se mogu primijeniti na sve odnose, koja jamče da ćete vrlo brzo izgraditi povjerenje, ako radite s dobrim i pouzdanim dobavljačima. To povjerenje je jedna od najvećih snaga koju u Ovnaku imamo i jako smo ponosni na to!“

MN: Uspon vlastitog brenda

Kako u moru svjetskih brendova pliva Vaš vlastiti brend koji ste pokrenuli i šta sve pod markom Ovnak imamo?

„Vlastiti brend nešto je na što smo posebno ponosni, katkad u šali kažemo da ga tretiramo kao svoje dijete, to je nešto s čime smo se jednostavno srodili i svaki novi tržišni trend na neki način promatramo iz prizme Ovnak brenda i stvaranja novih mogućnosti koje imamo u okviru toga. Sadrži različite linije – Ovnak beauty (proizvodi za uljepšavanje), Ovnak professional (proizvodi za kosu), Ovnak trendy (nakit i modni dodaci) i slično. Želim naglasiti da je brend Ovnak više od preko dvadeset godina prisutan na tržištu Bosne i Hercegovine, kao i na tržištima Crne Gore i Kosova, a aktivno radimo na ekspanziji na druga tržišta zemalja u okruženju.

Kada gledamo iz perspektive brojki, koje ne možemo izostaviti kao jedno od mjerila uspješnosti brenda, značajan nam je podatak i pokazatelj da smo u 2022. godini prodali preko dva i pol milijuna različitih komada brenda Ovnak. Rezultat je to stvaranja kontinuiteta u ponudi, pravovremenog odgovaranja na postojeće beauty trendove, a to je nešto što kupci prepoznaju. Ulažemo u kvalitetu i trudimo se kupcima pružiti najbolje i upravo na tome, između svega ostaloga, gradimo ono što je ključno, a to je povjerenje.“

Mudrošću i hrabrošću ka uspjehu

Planirali ste ulaganja i u poljoprivredu u smislu modernizacije postojećih kapaciteta. U kojoj je fazi taj dio poslovanja Ovnaka?

„Premda je distribucija kozmetike naš core business, zahtjevnost tržišta dovela je do nužne diverzifikacije poslovanja. Stoga danas u okviru naše grupe poslujemo u segmentu autoindustrije kao ovlašteni trgovac i serviser za Citroen, Peugeot, Volkswagen, Renault i Daciu. Ono što se s posebnom ljubavlju radi jest proizvodnja mlijeka u sklopu farme koja je izgrađena prema najsuvremenijim standardima i koja podrazumijeva određenu razinu automatizacije i čiji se kapaciteti svakodnevno proširuju. Farma, autokuće i benzinske crpke zasebne su poslovne jedinice.“

Vitez je grad u kojem se ljudi ozbiljno bave biznisom. Otkud tolika posvećenost poslu? Možemo li Ovnak zvati vitežanskim čudom ili je ipak riječ o uspjehu za koji ćete nam dati recept?

„Odgovor vjerojatno leži u tome da je nekada u poslijeratnom razdoblju u Vitezu jednostavno falilo i radnih mjesta i ponude ključnih proizvoda i usluga, što su tada poduzetnici prepoznali kao poslovne prilike, a uspjeli su ih ostvariti upravo zahvaljujući sinergiji, razmjeni informacija i međusobnom povezivanju i podržavanju. Evidentno je i postojanje poslovnog duha naših gospodarstvenika.

Možemo to nazvati čudom, ali smatram da je to uvelike rezultat mudrosti poduzetnika u donošenju odluka da se međusobno povežu i podrže, hrabrost da se poduzmu neke nove inicijative, odlučnost da se pokuša, a sve to vođeno velikom željom za stvaranjem i uspjehom. Možemo to nazvati i receptom.“