Tema u fokusu

Salih Lemeš, Alternativa Sarajevo: 70 procenata naše proizvodnje završava na stranim tržištima


Iza kompanije Alternativa d.o.o. Sarajevo su gotovo tri decenije uspješnoga rada.

O preprekama, planovima, važnosti reputacije u biznisu, porodičnom backgroundu, uposlenicima i lojalnosti, za Poslovne novine govori Salih Lemeš, vlasnik i generalni direktor. Otkrio je i vlastiti recept za uspjeh.

Savladavanje prepreka

Kada se osvrnete na Vaše početke, jeste li kroz godine ostvarivali sve zacrtano?

S obzirom na poteškoće u organizaciji društva neposredno poslije rata, naše početne ambicije bile su daleko skromnije u odnosu na ono što smo danas postigli. Osjećam se ispunjeno jer smo kroz ovaj period ne samo ostvarili zacrtane ciljeve, već i učinili zadovoljnim naše uposlenike i doprinijeli razvoju lokalne i šire društvene zajednice.

Kako je zapravo nastala Alternativa? Koliko je izazova bilo na početku, jesu li sve prepreke bile lake za preskočiti?

Kada napustite dobro plaćenu poziciju u državnoj upravi i odlučite se pokrenuti biznis, mnogi ljudi to doživljavaju kao veliki rizik. Međutim, za nekoga s poduzetničkim i pobjedničkim duhom, privatni biznis postaje izazov. U vrijeme kada je država bila u procesu izrade mnogih zakona, suočavali smo se s problemima i preprekama, što je predstavljalo ozbiljna ograničenja za dugoročni rast i razvoj kompanije.

Različiti termoizolacioni paneli, profilisani bojeni limovi i konstrukcijski elementi, samo su dio proizvoda sa Vašim „potpisom“? Kada čujem Alternativa, ja pomislim na krov. Ipak, šta je lična karta kompanije?

Krov nad glavom uvijek simbolizira sigurnost vlastitog doma. Drago mi je što Alternativu povezujete s mjestom gdje se čovjek najbolje osjeća.

Bojene limove, koji su temelj našeg biznisa, oduvijek smo smatrali bazom iz koje smo crpili nove ideje za inovativne proizvode i osvajanje novih tržišta. Međutim, za realizaciju dobrih ideja potrebna je vrhunska oprema, kapital, stručna radna snaga, tržište i poslovni ugled. Kada je Alternativa uspjela sve to objediniti, vrhunac našeg uspjeha postali su termoizolacioni paneli i termoizolacijske ploče.

Impresivni brojevi

Mnogo radite za izvoz. Koja su Vam najvažnija tržišta?

Naša najvažnija tržišta su prvenstveno zemlje Zapadnog Balkana. Pored naših susjeda, značajan dio proizvoda plasiramo u zemlje članice EU te Južnu Koreju, Kinu i ostale zemlje dalekog Istoka koje svoje objekte grade na području EU.

Koji je omjer poslovanja domaće tržište – inostranstvo?

Direktno plasiramo oko 50% svojih proizvoda na strana tržišta. Dodatnih 20% plasiramo preko bh. kompanija koje naše proizvode izvoze ili koriste kao repromaterijal u svojim izvoznim, finalnim proizvodima.

Kada biste kompaniju koju vodite opisivali brojevima, koji bi to brojevi bili?

Kompanija je započela s radom 1997. godine, sa dva uposlena radnika. Danas brojimo 160 vrijednih i odanih uposlenika, a preko 200 domaćih i inostranih kompanija kontinuirano nam ukazuje povjerenje. Možemo se pohvaliti i da prosječna neto primanja po radniku u Alternativi iznose dvije prosječne plaće u Federaciji.

Kupci znaju šta žele

Šta je, osim vrhunskog proizvoda i posvećenosti, važno za uspjeh u poslu?

Za uspjeh u poslu iznimno je važan dobar i obrazovan tim, jasna vizija razvoja, vrhunska oprema te kvalitetni kupci i dobavljači. Također, naš sistem elektronskog poslovanja, koji smo sami razvili i koji prati trendove modernog poslovanja, značajno nam je olakšao upravljanje svim procesima u kompaniji.

Reputacija se, kažu, penje stepenicama, a spušta liftom. Koliko su reputacija i povjerenje važni kao kapital u ozbiljnom biznisu?

Alternativa kao brend izgrađena je najvećim dijelom kroz marketing „od usta do usta“, što je najteži, ali i najstabilniji put razvoja. Pošten odnos prema svim akterima koji sudjeluju u životnom ciklusu kompanije ključan je kapital u ozbiljnom biznisu.

Udovoljiti zahtjevima i očekivanjima klijenta – jedan je od postulata kojima se vodite u poslovanju. Koliko su danas klijenti zahtjevni, možete li napraviti usporedbu sa periodom od prije dvadesetak godina?

Današnji kupci su potpuno educirani i posvećeni kvalitetu proizvoda koje kupuju. Naš tehnički tim kupcima pruža sveobuhvatne informacije i prijedloge za kvalitetna i optimalna tehnička rješenja. Građevinska industrija se u posljednjih 20 godina značajno razvila, a Alternativa je uspješno pratila te promjene te postala najveći regionalni proizvođač izolacionih materijala.

Biznis kao porodična tradicija

Vaša porodica je više od jednog stoljeća u privatnom biznisu i Vama je to, na određen način, utkano u DNK. Hoće li se tradicija nastaviti?

Jako sam ponosan na mog pradjeda, djeda i oca, koji su u teškim historijskim vremenima pronašli način da se bave privatnim biznisom. Ponosan sam što me ovo putovanje učinilo boljim čovjekom, omogućivši mi da upoznam mnogo dobrih i vrijednih ljudi koji su me obogatili na ovom izazovnom, životnom putu.

Imam veliku želju da moja dva sina, koji su zaposleni u kompaniji, nastave ovaj biznis snažnije i bolje nego što sam to ja radio.

Ovogodišnji izbor 100 najvećih u Bosni i Hercegovini u znaku je ESG prinicipa. Na koji način se implementiraju u Alternativi?

U Alternativi d.o.o. implementirali smo standard EN ISO 14001:2015, koji se odnosi na zaštitu životne sredine. Snažno podržavamo ESG principe kroz smanjenje negativnih utjecaja na okoliš i korištenje obnovljivih izvora energije. Poznati smo po termoizolacionim panelima i termoizolacijskim pločama, koji doprinose uštedi energije i dodatno podržavaju svjetske ekološke ciljeve. Implementirali smo i standard EN ISO 45001:2018, koji tretira odnos upravljanja zaštitom zdravlja i sigurnosti na radu, kao i standard ISO 9001:2015.

Vrijedne nagrade za uspješno poslovanje

Tokom svoga radnog vijeka, Alternativa je osvojila mnoga priznanja i nagrade za svoje aktivnosti i društvenu odgovornost. Izdvajaju nekoliko nagrada, koje dolaze iz lokalne zajednice i za njih imaju posebnu vrijednost. Kao kompanija dobitnici su Zlatne plakete Općine Ilidža, a Zlatna plaketa dodijeljena je direktoru i vlasniku Alternative, za doprinos privredi i razvoju lokalne zajednice. Kompanija je za postignute rezultate u privredi dobila i Šestoaprilsku nagradu Grada Sarajeva.