Vodovod i kanalizacija (ViK) Kalesija, preduzeće u stopostotnom vlasništvu Općine, osnovano je 2002. godine. Na njegovom je čelu punih šest godina Sabahudin Sakić, koji jednako posvećeno brine o imovini preduzeća i korisnicima usluga ViK-a. Poznaje ViK i vodosnabdijevanje u Kalesiji „u dušu“ jer su mu teme diplomskog i magistarskog rada bile upravo voda i vodosnabdijevanje na općini Kalesija.
Usko sarađuju sa općinskim struktrurama, ali teže da u cilju boljega poslovanja ta saradnja bude svakim danom sve bolja.
Za Poslovne novine otkrio nam je poslovne planove preduzeća, kako namjeravaju amortizirati visoke troškove električne energije, muče li građani Kalesije muku sa restrikcijama vode te o planiranim ulaganjima u infrastrukturu.
„Saradnja sa Općinom je, na neki način obavezna. Do sada smo imali korektnu saradnju sa našim osnivačem i iskreno se nadam da će tako i ostati“, kaže.
I ljeti bez redukcija
Općina Kalesija je prije nekoliko godina imala velikih problema sa vodosnabdijevanjem ljeti. Jeste li spremni za buduća ljeta, povećanu potrošnju i manjak padavina?
„Općina Kalesija imala je velikih problema sa nedostatkom kapaciteta vode, naročito u ljetnom periodu, kada smo bili primorani smanjivati pritisak u mreži i praviti redukcije. Međutim, nakon poduzimanja nekoliko mjera, a prije svega povećanjem kapaciteta vode bušenjem novih bunara, smanjenjem gubitaka u mreži, na način da smo zonirali kompletan naš sistem i izvršili ugradnju zonskih mjerača protoka i pritiska, kao i potpunom automatizacijom i daljinskim upravljanjem vodozahvatima, rezervoarima i drugim hidrotehničkim objektima, danas se možemo pohvaliti da smo jedno od rijetkih preduzeća koje u ovom izuzetno sušnom ljetu nije imalo redukcije. Činjenica je da smo djelimično imali otežano vodosnabdijevanje, koje se manifestovalo padom pritiska u određenim zonama, naročito u večernjim satima zbog povećane potrošnje jer su neki naši korisnici koristili vodu za zalijevanje bašti, plastenika, travnjaka… Mi se već pripremamo i za naredna ljeta, a u cilju obezbjeđivanja dodatnih količina vode, na način da smo uradili hidrogeološka istraživanja i izveli četiri nove hidrogeološke bušotine, od kojih dvije zadovoljavaju i po kapacitetu i kvalitetu te ćemo se maksimalno potruditi da idućeg ljeta imamo vodu i sa novih izvorišta.“
Koliko se javna preduzeća mogu osloniti na građane, konkretno kako građani reagiraju na zahtjeve za racionalizacijom trošenja, prijavljuju li nelegalne priključke i slično? Funkcioniraju li ViK i građani kao tim?
„Većina naših građana je veoma odgovorna i svjesna značaja vode i javnog sistema vodosnabdijevanja, naročito u ovakvim sušnim periodima. Smatram da glavni razlog njihove odgovornosti leži u tome da su bili uskraćeni u ranijem periodu za redovno vodosnabdijevanje, odnosno znaju kako je biti bez vode u ljetnim periodima.
Međutim, ovo izrazito sušno ljeto je iscrpilo sve alternative kod naših korisnika, koje su uglavnom do sada koristili za zalijevanje bašti, punjenje bazena i slično, tako da je ove godine u odnosu na prošlu primjećeno više korištenje vode iz javnog vodovodnog sistema u te svrhe.
Odgovornost naših korisnika se ogleda i u tome da, recimo, uglavnom odmah reaguju kada uoče neko curenje na vodovodnoj mreži, ali još uvijek nismo dostigli taj nivo odgovornosti da, recimo, komšija prijavi komšiju ako zna da ima neki nelegalan priključak.“
Spremni za elektranu
Za Vas građani kažu da “niste u ViK došli praviti karijeru već posao”. Šta za Vas znači to da Vas prepoznaju kao radnika, a ne kao karijeristu?
„Veoma je važno generalno u životu, a to možemo preslikat i na radno mjesto, da čovjek ima, prije svega, kako bi naš narod rekao iskren nijet (namjeru) i onda mnogi problemi se mnogo lakše rješavaju.
Ovom prilikom želim istaći da sam se, prije nego sam počeo raditi u JP ViK Kalesija, kroz školovanje bavio problematikom vodosnabdijevanja područja općine Kalesija, tako da je moj diplomski i magistarski rad bio na temu voda i vodosnabdijevanja područja općine Kalesija. Prije nego sam imenovan za direktora, bio sam uposlenik JP ViK Kalesija, na radnom mjestu rukovodilac Službe plana i razvoja, tako da sam upoznat sa svim procesima i problemima unutar preduzeća. Nemam problem i danas da radim bilo koji posao u preduzeću, a sve u cilju da ostvarimo što bolje rezultate i da naši korisnici budu zadovoljni.“
Prošle ste godine otpočeli proces projektiranja solarne elektrane koja će biti u krugu postrojenja za pripremu i prečišćavanje podzemnih voda “Krušik”? U kojoj je fazi taj proces?
„Prije mjesec dana raspisali smo tender za izvođača radova na izgradnji solarne elektrane na našem postrojenju i nadamo se, ako ne bude žalbi, da bi izvođač radova mogao biti odabran u narednih petnaest dana. Realizaciju projekta i puštanje u rad očekujemo do kraja mjeseca oktobra 2024. godine.“
Proteklih ste godina mnogo radili i na “omekšavanju” vode za Vaše korisnike…
„Naše vode sa izvorišta Krušik spadaju u red tvrdih voda, gdje nam taj „kamenac“ stvara probleme, kako u našim, tako i u instalacijama korisnika. Prošle smo godine aplicirali sa projektom djelimičnog omekšavanja voda sa izvorišta „Krušik“ prema Federalnom ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, a čije projekte podržava Svjetska banka te su nas prije mjesec dana izvjestili da smo ušli u krug preduzeća koja će dobiti finansijska sredstva za realizaciju projekta. Naša očekivanja su da ćemo već naredne godine imati postrojenje za omekšavanje vode i time bismo riješili i problem taloženja kamenca u instalacijama.“
Čista i kvalitetna voda
Jesu li građani Kalesije generalno zadovoljni kvalitetom vode? Koliko često se vrše ispitivanja kvalitete vode koju im isporučujete?
„Prije izgradnje postrojenja za pripremu pitke vode “Krušik”, odnosno dok je sirova voda direktno upuštana u sistem, voda iz javnog sistema vodosnabdijevanja nije bila za piće i koristila se kao tehnička voda. Glavno opterećenje sirovih podzemnih voda iz Spečkog vodnog tijela, odakle i mi vršimo eksploataciju, jeste povećana koncentracija mangana i željeza. Nakon filtriranja podzemnih voda u postrojenju za pripremu i prečišćavanje “Krušik”, voda u potpunosti ulazi u sistem distribucije čista i za piće, što svakako potvrđuju nalazi Zavoda za javno zdravstvo TK, kao i nalazi iz naše interne laboratorije, gdje se svakodnevno vrši ispitivanje kvaliteta vode.“
I Vaše se preduzeće, kao i mnoga druga, suočava sa nedostatkom kvalificirane radne snage. Kako rješavate taj problem, možete li dio radnika “proizvesti” sami?
„Ako pogledamo unazad samo nekoliko godina, javna preduzeća su bila izuzetno atraktivna i mnogi radnici su težili da tu zasnuju radni odnos. Zbog odlaska kvalificirane radne snage u inostranstvo, odlaska u veće sredine jer su tu i veće mogućnosti, kao i sve veće tendencije otvaranja samostalnih djelatnosti, danas je jako teško doći do kvalifikovanog i kvalitetnog radnika. Mi to pokušavamo amortizovati na način da naše radnike šaljemo na prekvalifikaciju, a već duži period u naše preduzeće uvodimo nove tehnologije, tamo gdje je to moguće, kao naprimjer fiksno očitavanje vodomjera, daljinsko upravljanje pumpnim postrojenjima i vodozahvatima, kao i niz drugih tehnologija u cilju da olakšamo rad našim uposlenicima.“
Najavljuju nam se povećane cijene struje i plina. Hoće li biti korekcije cijena vode u Kalesiji?
„U naše preduzeće je prije dva mjeseca stigla obavijest od Elektroprivrede BiH da će od septembra 2024. godine doći do povećanja cijene električne energije, što će direktno uticati na cijenu eksploatacije, prečišćavanja i distribucije vode do krajnjih naših korisnika. Mi maksimalno težimo energeskoj efikasnosti u našem preduzeću, na način da uvodimo nove tehnologije, energetski efikasnije pumpe, kao i maksimalno korištenje jeftine tarife u noćnim satima. Kao što sam ranije rekao, očekujemo da ćemo prve kilovate struje iz naše solarne elektrane imati već do kraja oktobra, koje ćemo koristiti za vlastite potrebe, a također već uveliko radimo i na projektovanju proširenja solarne elektrane, a krajnji nam je cilj da većinu električne energije koje koristimo za pumpe u vodozahvatima i na postrojenju za prečišćavanje vode, gdje najviše i koristimo električnu energiju. dobijamo iz naše solarne elektrane. Svi ovi koraci koje smo već poduzeli daju značajne efekte. Mi ćemo i dalje nastaviti sa pozitivnom praksom uštede energije, a sve u cilju da stvorimo neki oblik neovisnosti, kao i da ublažimo troškove za električnu energiju, da ne bismo bili prinuđeni povećavati cijenu usluga prema našim korisnicima.“
Briga o parkinzima
Upravljate i općinskim parkinzima i prošle godine imali ste plan za asfaltiranjem dva koja bi umnogome riješila problem parkiranja na teritoriji općine. Je li taj posao završen?
„Nažalost nije. Sredstva su bila planirana budžetom, ali su preusmjerena za uređenje novog parkinga kojeg smo dobili na raspolaganje. Iskreno se nadamo da ćemo u narednoj godini uspjeti urediti postojeća dva parkinga. Također, uputili smo incijativu prema Općinskom vijeću da se izvrši izmjena i dopuna Odluke o parkinzima u cilju da se omogući i SMS plaćanje parkinga.“
Kakve planove imate za period do kraja godine?
„S obzirom na to da je ostalo još četiri mjeseca do kraja godine, nadamo se da ćemo završiti započete projekte kao što je nastavak ugradnje vodomjera na daljinsko očitavanje za naseljena mjesta Dubnica, Kurtići, Kalesija Novo Naselje i Carska Bašta, a kao što sam ranije rekao očekujemo i puštanje u rad solarne elektrane. Ima dosta još manjih projekata koji su također od značaja za naše preduzeće. Mi smo jedno od preduzeća koje je ove godine ušlo u „Projekt komunalnih preduzeća budućnosti za zapadni Balkan“ koji je pod pokroviteljstvom Svjetske banke i koji bi trebao da traje nekoliko godina. Da bismo imali određene benefite od ovog projekta, naše preduzeće mora ispuniti i neke obaveze u sklopu ovog projekta, tako da ćemo se do kraja godine maksimalno posvetit obavezama, da bismo već naredne godine mogli očekivati određena finansijska sredstva za naše preduzeće.“