Prvih 25 godina Nove banke AD Banja Luka priča su o predanosti, rastu i bliskoj vezi sa zajednicom. Počeli su skromno, kao mala domaća banka, ali kroz viziju, posvećenost i povjerenje korisnika izrasli su u pouzdanog partnera koji danas posluje na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine.
U vlasništvu imaju Atos bank AD Banja Luka, čime je dodatno ojačana njihova pozicija na tržištu. Zajednički tržišni udio obje banke u aktivi, kreditima i depozitima iznosi oko 40% tržišta Republike Srpske, a nešto više od 10% na nivou Bosne i Hercegovine. Konsolidovano posmatrano, kapital je na 30. 06. 2024. godine iznosio oko 530 miliona maraka.
Nova banka nije „samo“ banka
„Mi smo više od banke. Mi smo domaći partner, dio ove zemlje, posvećeni tome da naši korisnici uvijek imaju pouzdanu podršku. Stalni rast broja korisnika i njihova lojalnost su nešto na što smo jako ponosni. Vjerujemo da smo u proteklih 25 godina postavili čvrste temelje za još uspješniju budućnost, gdje ćemo zajedno, kroz inovacije i posvećenost, graditi još snažnije odnose. U potpunosti smo posvećeni našim korisnicama sa željom da gradimo dugoročne partnerske odnose“, kaže za Poslovne novine Siniša Adžić, predsjednik Uprave Nova banka AD Banja Luka i dodaje:
„Zato s radošću gledamo u naredni period, za koji smo uvjereni da će biti još uspješniji. Ime Nove banke će sigurno postati još prepoznatljivije, jer ono što stvaramo ovdje, prepoznato je i van granica naše zemlje.“
U portfoliju Nove banke nije isključivo bankarska djelatnost…
„Možda ne bih rekao da nije isključivo bankarska djelatnost, nego nisu isključivo tradicionalni bankarski proizvodi. Nova banka je tokom cijelog postojanja bila spremna da korisnicima ponudi i širi spektar usluga, poput svih velikih međunarodnih banaka. Tu možemo navesti poslovanje sa hartijama od vrijednosti, brokerske i kastodi poslove te usluge depozitara i platnog agenta. Pored ovih poslova, Banka je razvijala i remittence poslove, saradnju sa stranim platnim institucijama, a sve u svrhu proširenja servisa i usluga koje pruža korisnicima.
Današnje bankarstvo se sve više prepliće sa uslugama fintech kompanija. Nova banka ima tim vrhunskih IT stručnjaka koji upravo te usluge obezbjeđuje našim korisnicima. Zato, možemo reći da unutar naše organizacije imamo i aktivnosti klasičnih fintech kompanija.“
Kako se stvara tim
Na Vašoj je stranici zanimljiva rečenica Simona Sineka Tim nije grupa ljudi koji rade zajedno, već grupa ljudi koji vjeruju jedni drugima. Leži li u toj rečenici dio recepta uspješnog poslovanja Nove banke?
„Mi se nalazimo u jednoj razvojnoj fazi koja iziskuje potpuni preobražaj korporativne kulture, vrijednosti i organizacije. To je jedini način da pravimo rezultat nekoliko puta bolji nego ranije, da to bude jednostavno neuporedivo sa periodom prije. Svaki zaposleni je za nas jednako važan. Svako ima određena znanja i sposobnosti. Niko nije manje bitan i niko nema luksuz da to što zna ne pokaže sebi i drugima. Kultura u kojoj zajedno gradimo bolje radno okruženje, u kojoj nam je stalo da se svi dobro osjećamo, a da onim što znamo i umijemo učinimo život ljepšim i kolegama i korisnicima naših usluga, čini nas ponosnim i srećnim. Tako postajemo tim. Zbog toga kontinuirano ulažemo u učenje i trening, ulažemo u znanja i vještine, kako bi ovo što radimo trajalo što duže.
Stvaramo dinamično i efikasno radno okruženje koje omogućava dugoročan uspjeh. Kada postoji povjerenje, otvaraju se vrata kreativnosti, inovacija i novih ideja. Ljudi se osjećaju sigurnim da podijele svoje vizije, rizikuju i budu svoji jer znaju da iza njih stoji tim koji ih podržava. Ovo ne samo da podstiče bolji radni učinak, već stvara i radnu atmosferu u kojoj svaki član tima ima osjećaj pripadnosti i svrhu.
Dakle, Sinekova rečenica nije samo inspirativan citat, već i praktična smjernica za izgradnju uspješnog tima.“
Kako to izgleda prema vani, prema klijentima?
„Postulat na kojem sve počiva definiše misija našeg tima. Na koji način? Nismo mi ovdje da dajemo kredite onima koji kupuju stanove ili vozila ili, možda, plaćaju račune. Mi smo ovdje da riješimo stambeni problem ili da omogućimo bolji život ljudima koji su baš nas izabrali.
Nismo ovdje da oročavamo depozite i dajemo kamatu već da opravdamo povjerenje koje su nam ljudi dali. Za ono što im je jako važno. To je njihova životna ušteđevina. Vjeruju nam. Nije to mala stvar.
Nismo mi ovdje da provodimo naloge platnog prometa, već da što jednostavnije riješimo obavezu plaćanja računa koju imaju ljudi koji nas biraju.
Završiti za nekoga nešto, što mu treba u tom momentu, velika je stvar, koliko god ona za nas bila “obična svakodnevica” ili “rutinski posao”. Poslovni odnos koji imamo velika je odgovornost. Želimo je dostojno nositi, opravdati povjerenje. Pokazati poštovanje. Uživamo u tome i želimo da drugi uživaju sa nama. Zato ne zaboravljamo da moramo pomoći jedni drugima da imamo više osmijeha na licu, više radosti u očima i lijepih uspomena.
Naša vizija je biti banka prvog izbora za naše korisnike, ne samo zbog kvaliteta usluga, već i zbog etičkog pristupa, dugoročnih partnerstava i inovacija. Ulažemo u razvoj zaposlenih, što nas osnažuje da rastemo zajedno sa našim korisnicima, stvarajući stabilnu, odgovornu i rastuću banku.“
Karijera pojedinca je budućnost Banke
Bankarski sektor u cijeloj Bosni i Hercegovini je stabilan. U kojoj se mjeri globalna finansijska kretanja, često nepovoljna, odražavaju na poslovanja domaćih banaka? Je li ih teško amortizirati?
„Mi u bankama u Bosni i Hercegovini odgovorno pristupamo ovom pitanju. Geopolitička situacija u svijetu je prouzrokovala značajna ograničenja u međunarodnim finansijskim sistemima, čiji su dio i banke iz Bosne i Hercegovine. Sve banke poštuju ova ograničenja kako bi nastavile svoje poslovanje.
Bankarski sektor Bosne i Hercegovine je stabilan, banke su likvidne, visoko kapitalizovane. Zakonska regulativa koju poštuju banke na ovom tržištu je ekvivalentna regulativi u Evropskoj uniji. Mi ćemo i dalje raditi na jačanju stabilnosti banaka, jer jedino tako možemo odgovoriti na sve izazove.“
Jasno je da je u većini biznisa zadovoljstvo klijenta, kojem prodajemo robu ili uslugu, najvažnije. Koliko pažnje se u Vašoj banci posvećuje zadovoljstvu uposlenika, koji su servis klijentima?
„U Novoj banci duboko vjerujemo da zadovoljstvo naših zaposlenih nije samo faktor u poslovanju, već srž naše misije. Naši zaposleni nisu samo ljudi koji obavljaju zadatke; oni su pokretači, nosioci ideja i snaga koja svaki dan iznova stvara vrijednost za naše korisnike. Kada se osvrnemo na naš tim od preko 700 ljudi, ne vidimo samo broj – vidimo pojedince, njihovu strast, ambiciju i talente koje želimo da njegujemo.
Briga o zaposlenom počinje od prvog dana dolaska u Banku, a odvija se kroz kvalitetno i posvećeno uvođenje i upoznavanje novog radnog kolege sa radnim kolektivom i radnim zadacima, korporativnom kulturom i vrijednostima, a dalje kroz prijateljski orijentisano radno okruženje i dobru međutimsku saradnju. Naš cilj je da svaki član tima ima jasno razumijevanje zašto radimo to što radimo – jer uspjeh ne dolazi od „šta“ radimo, već od „zašto“ to radimo.
Rast zaposlenih je ključan. Zbog toga kontinuirano stvaramo prilike za učenje, razvoj vještina i napredovanje. To nije samo investicija u karijeru pojedinca, već u budućnost Banke. Edukovani, motivisani i zadovoljni zaposleni su temelj svakog uspješnog poslovanja. Briga o svakom čovjeku podrazumijeva, prevashodno, i brigu za zdravlje. Različitim aktivnostima nastojimo da omogućimo da momenti koje provedemo na poslu budu dio lijepih momenata života svakog od nas. Ne želimo da čekamo momenat kraja radnog vremena da nam život počne. Hoćemo da budemo ponosni i srećni i kad smo na poslu.“
Izazovi očuvanja lojalnosti klijenata
Je li teško, u jednom tako kompetitivnom biznisu poput bankarstva, gdje vlada velika konkurencija i velika ponuda, zadržati lojalnost korisnika?
„U kompetitivnom svijetu bankarstva, gdje konkurencija neprekidno raste i ponuda se stalno širi, očuvanje lojalnosti korisnika predstavlja značajan izazov. Međutim, smatramo da je to upravo ono što čini našu misiju i strategiju još važnijom i kompleksnijom.
Lojalnost klijenata ne stiče se samo kroz kvalitetne usluge, već kroz dublje veze koje gradimo sa svakim korisnikom. Svjestan sam da je uspjeh Nove banke, kao najveće domaće banke, zasnovan na sposobnosti da, ne samo ispuni, već i nadmaši očekivanja naših korisnika.
Kroz personalizovane usluge, transparentnost i kontinuiranu inovaciju, trudimo se da svakom korisniku pružimo osećaj posebnosti i da njegovo iskustvo sa Novom bankom neprekidno raste u vrijednosti i kvalitetu.
Za implementaciju organizacionih promjena i promjene korporativne kulture, visoko mjesto zauzima odjeljenje koje se bavi iskustvom korisnika. Interakcija sa korisnicima, putem više kanala komunikacije, predstavlja važan izvor informacija koji su od ključnog značaja. Jedini pravi put do dugoročnog uspjeha jeste da analiziramo i mijenjamo sebe onako kako naši korisnici žele. Mi ovdje nismo zbog sebe, tu smo zbog njih i za njih.“
Recite nam nešto više o TIZI portalu, novom „članu“ porodice Nove banke…
„Nova banka je razvila set usluga koje koriste i korisnici drugih banaka. Jedna od njih je prenos sredstava putem portala TIZI, koji je namijenjen klijentima Banke, ali i svim ostalim fizičkim licima.
Ovo tehnološko rješenje olakšava potrebu lakšeg i bržeg protoka sredstava između članova porodica, prijatelja i saradnika. TIZI je prvi domaći internet portal koji osobama izvan Bosne i Hercegovine omogućava da jednostavno i sigurno pošalju novac nazad kući, a sve to bez komplikovanih procedura i nepotrebne papirologije. Ovaj servis je namijenjen za sve one koji žive i rade u inostranstvu, a žele svojim najmilijima pomoći u svakodnevnim finansijskim potrebama. Ova usluga uštediće novac i vrijeme, ali i olakšati podršku koju korisnici pružaju svojim porodicama u Bosni i Hercegovini. Svijet se brzo mijenja, a s njim i načini na koje pomažemo jedni drugima.
Govoreći o promjenama, najavio bih i novi projekat na kojem radimo, a to je mogućnost podjele transakcija na rate, bez kamate, koristeći mobilno i elektronsko bankarstvo i Mastercard World Super Nova kreditnu karticu. Posebna pogodnost ove funkcionalnosti je što se podjela na rate ne vrši kod trgovca, već korisnik sam upravlja procesom kroz svoju Smart Nova aplikaciju, što daje dodatnu fleksibilnost i kontrolu nad potrošnjom.“
Društvena odgovornost i zeleno poslovanje
Digitalizacija nam ulazi u sve pore života i poslovanja. Na koje ste segmente, koje je dotaknula digitalizacija i nove tehnologije, naročito ponosni?
„Digitalizacija i uopšteno nove tehnologije često se vežu za otuđivanje između ljudi, ali ne smatram da je tako. Nove tehnologije i digitalizacija nam omogućavaju obavljanje svakodnevnih zadataka za mnogo kraće vrijeme, što nam, sa druge strane, daje više vremena za edukacije i treninge na poslu, druženje i uživanje sa našim prijateljima i porodicom, nakon toga.
Razvijanje u sferi digitalizacije donijelo nam je mnoga unapređenja, a ona koja bih posebno istakao su:
- CRM: Iako su chatbotovi i automatizovane platforme standard, personalizovana podrška ostaje ključna. Korišćenje podataka omogućava banci da pruži prilagođene savjete korisnicima, kombinujući tehnologiju s empatijom kako bi se izgradio snažniji odnos.
- Edukacija: Digitalne platforme nude neograničene resurse za edukaciju radnika i korisnika putem aplikacija i web portala.
- Digitalno bankarstvo: Mobilno i web bankarstvo omogućava brže, sigurne i dostupne transakcije, pružajući korisnicima kontrolu nad finansijama bilo gdje i bilo kad.
- Sigurnost: Implementacija naprednih digitalnih sigurnosnih rješenja štiti klijente od prevara i cyber prijetnji, uz kontinuirano unapređenje sistema zaštite.
Pored ovoga svega, ono što me zaista čini ponosim su radnici Banke koji su zaslužni za digitalizaciju, uvođenje i implementaciju novih tehnologija. Ljudi koji rade na digitalizaciji pokazuju izuzetnu sposobnost da se prilagode brzomijenjajućim tehnološkim trendovima i da integrišu najnovija rješenja u bankarske procese. Oni ne samo da usvajaju nove tehnologije, već ih prilagođavaju specifičnim potrebama Banke i korisnika, a time osiguravajući da usluge budu pristupačnije, brže i lakše za upotrebu.
Pored svega, digitalizacija doprinosi smanjenju upotrebe papira, optimizaciji resursa i uvođenju održivih poslovnih praksi. Težimo cilju da Banka postane ekološki svjesnija i efikasnija, što je važan doprinos globalnim ekološkim naporima.“
Naša ovogodišnja konferencija 100 najvećih u BiH u znaku je ESG principa. Na koji način se provode u Novoj banci? Koliko je zeleno Vaše poslovanje?
„U Novoj banci vjerujemo da svaka pozitivna promjena počinje od nas samih. Kao finansijska institucija, osjećamo odgovornost da, ne samo podržavamo održive projekte, već i da aktivno učestvujemo u njihovom razvoju i realizaciji. Naša posvećenost ESG principima ogleda se u podršci projektima koji doprinose očuvanju prirode i smanjenju ekološkog otiska. Sa posebnim ponosom izdvajamo ulaganja u projekte obnovljivih izvora energije, posebno u dijelu finansiranja solarnih elektrana. Znamo da svaki uspješno realizovan projekat nije samo korak naprijed za našu banku, već i za budućnost zajednice u kojoj živimo.
Kao što sam ranije istakao, Nova banka je u veoma intenzivnoj fazi procesa digitalizacije. Uvođenjem digitalnih usluga, poput mobilnog i elektronskog bankarstva te brojnih novih funkcionalnosti, značajno smanjujemo potrebu za papirnim dokumentima i fizičkim posjetama poslovnicama. Kroz brojne promotivne aktivnosti podstičemo korisnike da, čak i za klasične bankarske usluge, poput štednje, koriste online apliciranje, što nagrađujemo stimulativnom kamatnom stopom. Pored navedenog, Nova banka promoviše ekološku svijest učešćem u akcijama očuvanja prirode. Vjerujemo da zajedno možemo graditi održivu budućnost za generacije koje dolaze.
Kontinuirano učestvujemo u projektima lokalnih zajednica, projektima očuvanja životne sredine i pomažemo ugroženim kategorijama stanovništva.“
Koje su oblasti fokus Vašega djelovanja kada govorimo o društvenoj odgovornosti?
„U Novoj banci društvena odgovornost je nešto što živimo svaki dan. Vjerujemo da je naša uloga mnogo veća od pružanja finansijskih usluga – mi smo dio zajednice i osjećamo duboku odgovornost prema ljudima i društvu u cjelini. Kroz naše inicijative, trudimo se da direktno utičemo na kvalitet života građana i doprinosimo stvaranju bolje sredine za sve. Poseban fokus stavljamo na obrazovanje, zdravstvo, sport, kulturu i socijalnu zaštitu jer smatramo da je naš doprinos u tim oblastima ključan za dugoročni razvoj društva. Bilo da je u pitanju donacija obrazovnoj instituciji, pomoć zdravstvenim ustanovama ili podrška kulturnim i sportskim događajima, trudimo se da prepoznamo i odgovorimo na potrebe lokalne zajednice. Za nas, uspjeh se ne mjeri samo profitom, već i time koliko smo doprinijeli razvoju zajednice i poboljšanju kvaliteta života. Ponosni smo što su neka od priznanja koja sada krase naše prostorije i iz oblasti društveno odgovornog poslovanja jer su odraz našeg neprekidnog angažmana na tom polju.“