Sa predstavništvima u preko 80 zemalja svijeta, ManpowerGroup je globalni lider u oblasti privremenog i stalnog zapošljavanja. Organizacijama svih veličina obezbjeđuje inovativna kadrovska rješenja, kako bi poboljšali poslovnu spremnost i konkurentnost.
Ova multinacionalna kompanija, sa sjedištem u državi Wisconsin (SAD), preko 70 godina pruža kompanijama sveobuhvatna rješenja iz oblasti ljudskih resursa (HR). Na tržištu regije jugoistočne Evrope posluju više od 30 godina. Preko 350 eksperata svakodnevno brine o klijentima i kandidatima i razvija ekspertizu zapošljavanja na najvišem mogućem nivou.
Koja je uloga HR agencija u procesima selekcije zaposlenika za kompanije? Zašto radnici odlaze čak i sa dobro plaćenih pozicija? Imamo li stvarno problem sa nestašicom kadrova? Zašto kompanije sve češće izbor zaposlenika ostavljaju specijaliziranim HR agencijama? Na sva ova pitanja, ali i mnoga druga, odgovore smo tražili i dobili, naravno, od Harisa Kadenića, marketing direktora Manpower SEE.
Upitna objektivnost internih procjena
HR agencije sve su prisutnije u procesima selekcije potencijalnih zaposlenika za domaće kompanije. Zašto se poslodavci generalno više oslanjaju na Vas nego na vlastite procjene?
HR agencije i kompanije koje se pojavljuju u ulozi klijenta uvijek nastupaju kao tim i djeluju sinergijski. Sve počinje od dobro definisanog briefa. Kompanije se uključuju u pojedinim i najčešće finalnim fazama odabira kandidata. Raduje nas da sve više domaćih kompanija prepoznaje vrijednost HR agencija i ekspertize koju one nude u predselekcijskim i finalnim procesima odabira zaposlenika, ali i u puno širem kontekstu usluga koje danas agencije mogu ponuditi, budući da se HR kao industrija enormno razvila posljednjih nekoliko godina. HR agencije kojima je to „core business“ naravno imaju pristup alatima i savremenim edukacijama koje često HR stručnjaci u kompanijama nemaju, što je potpuno prirodno, te potpuno objektivno pristupaju evaluaciji kandidata, dok interne procjene nekada znaju biti subjektivne,
Kojim alatima i vještinama, koje nema većina poslodavaca, raspolažete u odabirima najboljih među raspoloživima?
Raspolažemo međunarodnim znanjem i najboljim praksama koje možemo primijeniti na domaćem tržištu i tako pomoći kompanijama da postanu konkurentnije. Raspolažemo sa bazama kandidata koje lako možemo segmentirati i time ubrzavamo procese selekcije potencijalnih zaposlenika za kompanije. Raspolažemo programima za lična testiranja kandidata i AI toolovima za objektivnu selekciju koji prosječnoj kompaniji predstavljaju ogroman trošak. I najbitnije, posjedujemo profesionalce koji znaju koristiti sve navedeno, koji savršeno poznaju zakone i žive HR 24/7.
Mnogo se piše o nestašici kadrova najrazličitijih profila. Je li to stvarno tako?
Globalno gledano, ogroman je disbalans između ponude i potražnje kvalifikovanih kadrova na tržištu. BiH, nažalost, prati taj trend, koji je amplificiran i masovnim iseljavanjem i neadekvatnim obrazovnim programima, koji ne prate potrebe tržišta rada. Danas, i u BiH, zaista možemo govoriti o izazovu kada govorimo o pronalasku kvalifikovane radne snage, podjednako i u „blue colar“ kao i „white colar“ sektoru.
Zbog čega radnici odlaze
Koliko se u tom „momentu“ zvanom nedostatka kadrova zanemaruje neadekvatno plaćanje tih istih kadrova od strane poslodavaca?
Mnoga istraživanja, pa i ona provedena u BiH, govore da plata nikada nije glavni motivator, niti ostanka niti odlaska iz kompanije. Polugodišnja istraživanja koja provodimo pokazuju da sve industrije konstantno povećavaju plate. Radimo i jako mnogo „salary benchmark“ istraživanja za naše klijente po kojima oni koriguju plate i benefite za svoje zaposlene. Ali, pored same plate, postoji mnogo drugih motivatora zbog koji se zaposlenici odlučuju baš za vašu kompaniju, ostaju u njoj ili u nedostatku istih odlaze.
Zbog čega odlaze, čak i kada imaju dobre plaće? Postoje li relevantna istraživanja, koja bi možda mogla pomoći poslodavcima da eliminiraju uzroke?
Ljudi najčešće odlaze zbog… ljudi. Ukoliko nemaju mogućnost napredovanja, ukoliko ne postoje jasni i mjerljivi ciljevi, ukoliko njihov karijerni put nije jasno definisan, ukoliko nemaju izazova pomoću kojih će napredovati, ukoliko nemaju pravog mentora, ukoliko ne mogu postići „work-life“ balans, ukoliko je korporacijska kultura loša… Ne postoji univerzalni odgovor, ali naravno da postoje „tailor made“ istraživanja prilagođena svakoj kompaniji, nakon kojih se mogu raditi korektivne mjere.
HR kao neizostavan dio businessa
Koji je profil kompanija koji najčešće traže usluge Vaše ili agencija poput Vaše?
Klijente nikada ne dijelimo na „velike i male“. Profil naših klijenata su ogromne međunarodne kompanije, kao i domaća mala i srednja preduzeća. I slobodno možemo reći iz svih industrija, od rudarstva, preko bankarskog sektora i IT kompanija do proizvodnih kompanija… od onih kojima trebaju usluge consultinga, do onih koji traže i „blue colar“ radnike i „white colar“ management i izvršne direktore. HR je neizostavan dio businessa i kao takav mora postojati u svakoj kompaniji ukoliko ona želi biti dijelom tržišta.
Funkcionira li Vaš agencijski angažman kao dvosmjerna ulica – imate li kadrove koji traže određene poslove u određenom profilu kompanija i slično?
Apsolutno! Uvijek ohrabrujemo kandidate da se putem naše web stranice registruju u našu bazu te ih kontaktiramo čim se otvori prilika za njih. Postoji i nešto što se zove „executive search“ u kojem zaista proaktivno tražimo pravo radno mjesto za potencijalnog kandidata koji je iskazao interes.
Šta je sa problemom nedostatka menadžera i nosilaca posla, o tome se malo govori?
I domaće kompanije jako puno rade na internim promocijama i usavršavanju managera u vještinama koje im nedostaju ili poboljšanju onoga što već znaju. Radimo na jako puno projekata u kojima educiramo grupe managera podjednako za „hard“ i „soft skills“ ili radimo 1 na 1 edukacije. Rezultati bh. managera iz raznih industrija, koji imaju europski i svjetski odjek i rezultat, pokazuju da ipak, na nivou tržišta ne možemo baš govoriti o manjku kvalitetnih nosilaca posla.
ESG principi su tema ovogodišnje konferencije 100 najvećih u BiH. Kako se oni provode u ManpowerGroup, najetičnijoj agenciji na svijetu?
ManpowerGroup je 15. godinu zaredom proglašena najetičnijom kompanijom na svijetu prema Etisphere institutu. To podrazumijeva poštivanje mnogo standarda iz ESG spektra, Na nivou jugoistočne Evrope, budući da poslujemo unutar Bosqar Invest grupacije koja je na Zagrebačkoj burzi izdala ESG obveznice u vrijednosti 40 miliona eura, poštujemo i radimo na mnogim standardima od kojih su najbitnija dva: minimalno 50% žena u upravljačkim strukturama kompanije i smanjenje CO2 prema zacrtanim fazama do 2027. godine.