Tema u fokusu

Adis Mustabašić, CEO Altinit: Naša kreativnost i adaptilnost najbolje se pokazuju globalnom tržištu


IT ekspert Adis Mustabašić, sa preko 20 godina iskustva u IT sektoru, veći dio svoje karijere radio je kao IT manager u velikoj međunarodnoj kompaniji gdje je imao priliku sudjelovati i voditi projekte digitalne transformacije na tri kontinenta i u 12 zemalja.

Pored tehničkih kompetencija, ima veliko iskustvo u poslovnoj analizi, kao i upravljanju projektima i promjenama. Najveći dio projekata odnosio se na implementaciju kompleksnih ERP sistema, a zadnjih nekoliko godina radio je i veliki broj Enterprise Performance Management Sistema, u sklopu kojih je uspješno kombinovao znanja iz prakse i teorijska znanja stečena na Master studiju iz oblasti Naprednog finansijskog menadžmenta. Trenutno vodi vlastitu kompaniju koja je regionalni partner kompanije Jedox, jedne od vodećih kompanija u svijetu Enterprise Performance Management Systema.

Važno globalno partnerstvo

Jedan je od osnivača i član Management boarda ABSL BiH, koji okuplja kompanije koje obezbjeđuju izvozno orijentisane poslovne servise. Asocijacija broji više od trideset članica koje zapošljavaju preko 5.000 ljudi.

Kompaniju Aicomp i njen brand Altinit osnovao je 2017. godine. Zapošljavaju 25 ljudi i bave se implementacijom poslovnih sistema za planiranje, budžetiranje i reporting.

„Pored toga, nudimo niz usluga koje pomažu kompanijama da iskoriste podatke, tehnologiju, umjetnu inteligenciju i stručnost za transformaciju poslovanja. Imamo vrijedno partnerstvo s Jedox AG Group, vodećim dobavljačem IT rješenja za upravljanje poslovnim performansama“, kaže Adis Mustabašić za Poslovne novine.

Premda mlad čovjek, već ste priličan broj godina u ozbiljnom privatnom biznisu. Šta biste voljeli da ste znali kada ste počinjali, a što bi Vam olakšalo posao?

Nisam više siguran koliko to „mlad“ stoji nakon više od 20 godina iskustva, ali usprkos broju godina još uvijek osjećam istu strast za sticanjem novih znanja, usvajanju novih tehnologija i kreiranju nove vrijednosti. Ono što nisam znao, a danas znam, jeste da smo najčešće sami sebi najveća prepreka i da su limiti koje sami sebi postavimo zapravo jedine prepreke koje nas udaljavaju od naših snova.

Greške su dio posla i lekcija

Danas, kada se na te početke osvrnete, ima li nešto da biste uradili drugačije ili ste od onih osoba koja cijeni vlastite greške jer se iz njih najbolje uči?

Jedna od najvažnijih lekcija koje sam naučio jeste da je greška sastavni dio posla i da ih radimo svi. Naravno, ne želimo da ih radimo, ali iz svakog projekta pokušavamo da naučene lekcije ugradimo u sljedeći projekat, odnosno da gradimo našu vlastitu najbolju praksu. Jedna od mojih grešaka koju sam uradio je da sam se previše zatvarao u okvire lokalnog tržišta. Onog momenta kada sam počeo globalno da razmišljam i djelujem, mislim da je put cijele kompanije dobio potpuno drugu dimenziju. Na globalnom tržištu nekako se najbolje pokaže naša kreativnost i adaptabilnost.

Evidentno ste stvorili uspješan biznis, zaposlili ljude, radite na velikim tržištima. Postoji li u stvarnosti nešto što možemo zvati univerzalnim receptom za uspjeh? Šta bi to bilo?

Vrlo je relativno šta to znači uspješan biznis jer se uspjeh uvijek mjeri prema postavljenim ciljevima. Za nekoga je to ostvareni profit, za nekoga je to broj zaposlenih ljudi,  za nekoga uticaj na društvo i slično. Naša firma se upravo bavi implementacijom sistema za upravljanje performansama kompanija na način da pokušavamo pomoći kompanijama da planiraju budući rezultat prema vlastitim indikatorima uspjeha, a onda da imaju alat da prate ostvarenje tih ključnih indikatora performansi. Ono što smo mi do sada shvatili, radeći sa velikim brojem klijenata širom svijeta, jeste da su najuspješnije kompanije upravo one koje grade afirmativnu kulturu organizacije koja brzo uči i koja je prilagodljiva dešavanjima na tržištu, istovremeno čuvajući vlastite vrijednosti koje su uspostavili. Dakle, organizacije koje uče i koje su adaptabilne do mjere do koje to ne utiče na promjenu njihovih ključnih vrijednosti su po meni pronašle recept za uspjeh, rast i razvoj.

Cijeli svijet kao tržište

Koje kompanije su Vaši primarni klijenti, o kojim biznisima govorimo i koja je to usluga koju najčešće kompanije traže od Vas?

Najviše naših klijenata dolazi iz sektora proizvodnje i pružanja usluga. Kako sam naveo ranije, mi radimo sisteme za upravljanje performansama kompanija. To podrazumijeva implementaciju sistema planiranja, budžetiranja i izvještavanja i najviše zahtjeva i dolazi upravo iz ovog domena. Međutim, nerijetko kompanije sa kojima radimo tek uspostavljaju proces planiranja i mjerenja performansi za svaki dio organizacije i trebaju pomoć u uspostavljanju i uređivanju sistema mjerenja performansi. Sve ovo nas vodi do zaključka da naš odnos sa klijentima nije klasičan, nego da mi gradimo partnerski odnos sa kompanijama sa kojima sarađujemo jer samo na taj način je moguće napraviti rezultat. Naši klijenti nama ipak povjere svoje podatke, a mi im često pokažemo upravo te njihove podatke na način na koji ih oni do tada nisu vidjeli te na taj način dobiju mogućnost da imaju jedan izvor istine koji im omogućava da bolje upravljaju kompanijom. 

Napredne tehnologije omogućile su nam da radimo sa cijelim svijetom iz udobnosti vlastitih domova. Koja su tržišta na kojima poslujete?

Internet je promijenio svijet, a Covid je na neki način ubrzao spoznaju o  digitalnoj transformaciji i otvorio malo liberalniji put da mi, iz relativno malih zemalja, možemo parirati velikim igračima te konkurirati za poslove i projekte širom svijeta. Tehnički gledano mi smo to mogli i ranije, međutim donosioci odluka su zadnjih godina, nešto fleksibilniji i ne ustručavaju se pokloniti nam povjerenje da za njih radimo projekte. U ovom momentu radimo projekte na Bliskom istoku, u Turskoj, Albaniji, Sloveniji, Austriji, Njemačkoj i Kanadi. Svako od navedenih tržišta ima neke specifičnosti i izazove koje moramo uzeti u obzir na svakom projektu. Naši konsultanti su već dovoljno iskusni da se uhvate u koštac sa svim izazovima, da razumiju interkulturalne aspekte i percepcije vezane za svako od tržišta i prilagode mu naš pristup.

Koje tehnologije i alate implementirate kod Vaših klijenata?

Obzirom da se bavimo Enterprise Performance Management rješenjima, naš primarni alat Jedox (www.jedox.com) donosiocima odluka olakšava procese dugoročnog unapređenja poslovnih rezultata. Kroz efikasnu analizu podataka i usklađivanje sa strateškim ciljevima, brže se donose informisane odluke koje optimiziraju poslovanje i smanjuju rizike. Biti dio takvih projekata u različitim kulturološkim okruženjima, s vodećim globalnim alatom, našem timu je izazov, ali i sjajna prilika za dalji progres.

Važnost povjerenja u biznisu

Kazali ste u jednom intervjuu da formalno obrazovanje u biznisu u kojem ste Vi (govorimo u širem smislu) nije ključno za uspjeh. Šta jeste?

Prije svega, vjerujem da je formalno obrazovanje važno i da se procesu sticanja bazičnog znanja treba pristupiti na sistematičan način, što se formalnim obrazovanjem upravo stiče. Međutim, cjeloživotno učenje i multidisciplinaran pristup znanju je nešto što, po mom mišljenju, ima i sve će više imati dominantnu ulogu u razvoju svakog pojedinca i organizacije. Društvo znanja je društvo budućnosti i vjerujem da samo organizacije koje budu gajile i vjerovale u kulturu znanja imaju svijetlu budućnost. Stoga je za uspjeh bilo kojeg pojedinca i organizacije važno da se uspostavi efikasan sistem usvajanja i transfera znanja.

Kada smo kod onoga što jeste ili nije važno, zanima me koliko je povjerenje, ako o povjerenju govorimo kao nečemu mjerljivom, važno u biznisu?

Cijeli život se zasniva na povjerenju i, analogno tome, i biznis. Naravno, postoje razni pojedinci i organizacije koji sa različitim namjerama ulaze u poslovne odnose, ali nekako vjerujem da je upravo povjerenje ona sitnica koja čini razliku i koja se osjeti već od prve interakcije. Upravo se po razini povjerenja razlikuju izvrsne i one druge organizacije. Povjerenje u najširem smislu gradimo sa zaposlenim, poslovnim partnerima i sve nas to navodi da gradimo ekosistem društva povjerenja koje nas okružuje. Ako imate okruženje od povjerenja, onda se i sami osjećate lagodno i svi izazovi se mogu hrabro podnositi jer znate da nećete ostati sami.

Tehnologija se razvija neslućenom brzinom. Koliko je teško (ili lako) pratiti sve te promjene?

Naravno da je sve veći izazov pratiti sve tehnološke promjene i napredak. Međutim, ne opterećavamo se činjenicom da samo pratimo tehnologiju, nego zapravo pokušavamo da konzumiramo servise koji su nam potrebni i u mjeri koji su nam potrebni. Sve tehnologije su zapravo kreirane da olakšaju rad ljudima, tako da pokušavamo da učimo ono što nam je potrebno i da koristimo to. Nerijetko novi pristup bude i cjenovno prihvatljiviji, pa nam to omogućava da za manje novca možemo imati bolji servis i to bude još jači katalizator promjene, tako da mogu reći da nemamo izazove da usvajamo nove tehnologije. Implementiramo ih kod svojih partnera i na taj način svijet činimo boljim mjestom za življenje.

Važnost ESG principa

Šta kažete mlađim ljudima kada kažu da ova zemlja nije dobra za život i da jedini izlaz vide u odlasku i građenju nekih tuđih ekonomija?

Svako ima svoj put i svoje vlastito viđenje stvarnosti i očekivanja. Ne postoji jedan tačan odgovor koji je ispravan put i način. Međutim, vjerujem da je danas više nego ikada ranije moguće da se i ovdje postigne uspjeh. Poznajem jako veliki broj uspješnih ljudi koji su napravili dovoljno dobar život ovdje da ne pomišljaju o odlasku, nego upravo naprotiv, razmišljaju kako da neke dobre prakse i načine „donesu i prenesu“ ovdje. Vjerujem da treba pokušati i da je moguće napraviti razliku, pogotovo za nas koji radimo sa tehnologijama koje ne poznaju granice.

Koju vrstu biznisa biste pokrenuli, da danas započinjete posao?

Vjerovatno bih radio ponovo isti biznis, ali bih se puno ranije odvažio na vlastiti preduzetnički poduhvat. Predugo sam skupljao hrabrost da pokrenem biznis, a ne čini se tako strašno kada već skupite hrabrost. To je kao plivanje, imate strah dok ne počnete, a kada krenete, pomjerate svoje granice i odvažite se da plivate jako daleko. 

Naš ovogodišnji izbor 100 najvećih u BiH imao je fokus na ESG normama. Na koji ih način Vi u Altinitu primjenjujete?

Dugoročna održivost Planete imperativ je za sve nas koji živimo na njoj. Posebnu odgovornost imaju kompanije i mi kao vlasnici biznisa jer smo svjesni kakav uticaj kreiramo, kao i da moramo početi taj uticaj mjeriti i njime upravljati. Mi u AltinIT-u vrlo pažljivo tretiramo pitanja održivosti, energetske efikasnosti, politike inkluzije pri zapošljavanju i etičkih principa u vođenju same kompanije i možemo reći da zaista živimo ESG-prinicipe. Nedavno smo angažovali konsultanta za ESG koji je održao trening za naše zaposlene i koji će nam pomoći da uradimo ESG report za našu kompaniju. Inače, Jedox rješenje koje nudimo, ima modul za ESG izvještavanje i mi već nudimo tehnologiju za ESG reporting te ćemo stečena znanja vrlo rado podijeliti sa svima onima kojima je održivost važna tema na njihovoj agendi.