Zašto pišem ovu kolumnu?
Kao neko ko već godinama aktivno učestvuje u promociji Bosne i Hercegovine na međunarodnoj sceni kroz ekonomske i diplomatske aktivnosti, vjerujem da je dijalog ključ za unapređenje našeg poslovnog i društvenog okruženja. Ova kolumna, koju planiram redovno pisati u narednom periodu za Poslovne novine, je moj doprinos aktueliziranju važnih tema vezanih za ekonomsku diplomatiju, privlačenje investicija, jačanje izvoza i bolje pozicioniranje naše Bosne i Hercegovine na globalnoj sceni.
Cilj mi je ne samo podijeliti vlastita iskustva i analize, već i potaknuti konstruktivnu raspravu među stručnjacima, privrednicima, donosiocima odluka i svim građanima koji žele bolje sutra za našu zemlju. Vaše mišljenje, ideje i prijedlozi su neprocjenjivi – zato vas pozivam da mi se pridružite u diskusiji putem mog LinkedIn profila, gdje kroz interakciju možemo zajedno pronalaziti rješenja za izazove s kojima se suočavamo.
Već dugi niz godina pratim i cijenim rad Poslovnih novina kao jednog od značajnih medija za promociju biznisa u Bosni i Hercegovini, te vas ohrabrujem da ih pratite, čitate, dijelite i šaljete svoje prijedloge i ideje kako bismo zajedničkim naporima doprinosili razvoju naše ekonomije.
Zajedno možemo učiniti mnogo. Pišite, komentarišite, predlažite – svaka ideja je korak naprijed. Radujem se vašim sugestijama i zajedničkom radu na boljoj budućnosti Bosne i Hercegovine!
Zašto je ekonomska diplomatija važna za BiH?
Bosna i Hercegovina je zemlja neiscrpnog potencijala – bogatih prirodnih resursa, strateške geografske pozicije u srcu Evrope i izuzetne kulturne raznolikosti. Ipak, naša slika na međunarodnoj sceni često ne odražava sve naše potencijale i prednosti. Cijenim kako jedan od razloga leži u nedovoljno iskorištenim alatima ekonomske diplomatije, koja bi mogla postati ključni most između domaćih privrednih subjekata i globalnog tržišta.
Ekonomska diplomatija nije samo pojam za akademske rasprave. To je praksa kojom se zemlje pozicioniraju kao privlačne destinacije za strane investicije, gradeći pri tome povjerenje, razumijevanje i međusobnu korist s međunarodnim partnerima. U svijetu koji se mijenja velikom brzinom, gdje tehnologija, kapital i informacije prelaze granice u djelićima sekundi, Bosna i Hercegovina mora pronaći ili bolje rečeno izboriti se za svoje mjesto – i to kroz aktivno i strateško korištenje ekonomske diplomatije.
Bosna i Hercegovina se suočava s nizom izazova, od kompleksnog političkog sistema i unutrašnjeg uređenja kojem svjedočimo od 1995. godine do danas, ustrojenim potpisom Daytonskog mirovnog sporazuma, do sporog donošenja ekonomskih reformi, često uslovlljenim raznim političkim interesima. Upravo zbog ovih izazova, ekonomsku diplomatiju moramo sagledati kao jedinstvenu priliku, oko čijih rezultata se, barem deklarativno slaže većina političkih aktera u našoj zemlji. Uspješne zemlje, poput Singapura, Ujedinjenih Arapskih Emirata ili naših susjeda poput Slovenije i Hrvatske, koriste ekonomske ambasadore – ljude, ideje i inicijative koje spajaju domaće interese s globalnim resursima.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, Ante Domazet, je u razgovoru za Al Jazeera Balkans još 2017. godine istakao: „Jačanje ekonomskog segmenta diplomatije jedan je od načina da se potaknu pozitivni privredni trendovi u svakoj zemlji, a dokazano je da države koje imaju snažan ekonomski nastup u drugim državama i na inostranim tržištima ostvaruju bolje ekonomske rezultate.”
Cijenim kako za Bosnu i Hercegovinu ekonomska diplomatija ima tri ključna cilja:
- Privlačenje stranih investicija: Investitori traže stabilnost, transparentnost i podršku prilikom unosa kapitala u zemlju. Diplomatske aktivnosti moraju pružiti uvjerljive razloge zašto uložiti u Bosnu i Hercegovinu – od našeg obrazovanog radnog kadra, preko povoljnih poreskih stopa, do mogućnosti pristupa tržištu Evropske unije.
- Podrška izvozu: Bosna i Hercegovina ima historiju višedecenijske industrijske proizvodnje. Brojne naše kompanije proizvode vrhunske proizvode – od metala, drveta, do hrane i pića. Naša diplomatija mora biti alat koji će otvarati vrata za naše kompanije na tržištima Bliskog istoka, Azije i Afrike.
- Rebrendiranje zemlje: Bosna i Hercegovina ne smije ostati zarobljena u negativnim narativima iz prošlosti. Vrijeme je da svijetu pokažemo lice inovacija, kreativnosti i razvoja. Mi to možemo, baš kako su nekad mogli Energoinvest, Šipad i brojni drugi bh. giganti. Ovdje bih svima, a posebno mladima preporučio da obavezno pogledaju film „Blum – Gospodari svoje budućnosti“ rediteljice Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu i (zaboravljenim) uspjesima Energoinvesta.
Izazovi s kojima se suočavamo
Na putu prema uspješnoj implementaciji i ostvarivanjima rezultata ekonomske diplomatije, Bosna i Hercegovina se suočava s više prepreka. Često naše institucije rade izolovano, bez sinergije. Potrebno je stvaranje aktivnih koordinacionih tijela koja će osigurati da svi rade na usaglašenim zajedničkim ciljevima.
Digitalna transformacija mora postati prioritet. Alati poput nedavno predstavljene Digitalne platforme ekonomske diplomatije Ministarstva vanjskih poslova Bosne i Hercegovine trebale bi postati centralno mjesto za povezivanje investitora i domaćih institucija.
Bez obzira na stvarni potencijal, percepcija često vodi glavnu riječ. Kada bi nekoga pitali: Šta je to bosanskohercegovački proizvod, koji Vam odgovor pada na pamet? Naša ekonomska diplomatija mora uložiti napore u promjenu ove percepcije.
Kako naprijed?
Kao osoba koja je imala čast biti dijelom tima koji je proteklih godina organizirao Sarajevo Business Forum – jedan od najvažnijih poslovnih događaja u jugoistočnoj Evropi – uvjeren sam da Bosna i Hercegovina ima sve što je potrebno za uspjeh. Na osnovu tog iskustva, potrebno bi napraviti nekoliko konkretnih koraka.
Stvaranje mreže ekonomskih / privrednih ambasadora: Iskoristimo našu dijasporu, ali i ugledne privrednike, stručnjake, naučnike koji će globalno promovisati Bosnu i Hercegovinu.
Proaktivno prisustvo na globalnim tržištima: Organizacija događaja poput Sarajevo Business Foruma mora se proširiti i na druga tržišta… Zašto ne bismo organizovali BiH biznis-forume u Londonu, Berlinu, Rijadu, Dubaiju, Parizu, Istanbulu, Washingtonu ili Singapuru?
Razvijanje strateških partnerstava: Bosna i Hercegovina treba aktivno graditi veze s globalnim liderima u tehnologiji, finansijama i održivom razvoju. Trebamo kapitalizirati prijateljske odnose sa pojedinim zemljama i ući u zajedničke projekte, globalno zanimljive.
Inspiracija iz regije i svijeta
Hrvatska je kroz svoja veleposlanstva i konzulate uspjela privući značajne investicije u turizam i IT industriju. Slovenija je postala sinonim za inovacije i održivost. UAE su pokazali kako se kroz strateška ulaganja i pametno brendiranje mogu kreirati prilike na globalnom nivou. Estonija danas važi za jednu od najdigitalnijih zemalja svijeta. BiH može i treba učiti iz ovih primjera, ali i razviti vlastiti model uspjeha.
Vrijeme je da prestanemo razmišljati o izazovima i počnemo raditi na rješenjima. Naša zemlja ima sve preduvjete da postane regionalni lider u privlačenju investicija i razvoju inovativne ekonomije. To zahtjeva timski rad, viziju i hrabrost. I otpor prema trenutnom „status quo“ koji nas drži zarobljenim u ostvarivanju svih naših potencijala.
Ako smo spremni ulagati u budućnost, rezultati neće izostati. Ekonomska diplomatija nije samo alat – ona je ključ za otključavanje potencijala Bosne i Hercegovine. Međutim, vrijedi podcrtati – to nije samo aktivnost Ministarstva vanjskih poslova BiH ili državnih institucija. Ekonomska diplomatija podrazumjeva sinergiju javnog i privatnog sektora, poslovnih asocijacija, privrednih komora, akademske zajednice i svakog bh. građanina koji svojim svakodnevnim aktivnostima preuzima ulogu građana-diplomate i pomaže ostvarivanju ciljeva i prosperitetnije budućnosti.
O autoru: Dino Selimović je savjetnik ministra vanjskih poslova Bosne i Hercegovine, fokusiran na ekonomsku diplomatiju i privlačenje stranih investicija. Dugogodišnji je zagovornik ekonomskih reformi i unapređenja poslovnog ambijenta u Bosni i Hercegovini, s posebnim akcentom na jačanje domaćih kompanija na međunarodnoj sceni. Potiče razvoj, povezivanje i promociju bosanskohercegovačke poslovne zajednice kroz strateške inicijative i međunarodne poslovne događaje. Selimović kontinuirano zagovara pozitivnu percepciju Bosne i Hercegovine u svijetu i promoviše potencijale BiH za ubrzan održiv ekonomski rast.