Tema u fokusu

Vedran Sorić o tajnama vrhunskih prodavača i prodajnim strategijama budućnosti


On je majstor prodaje koji je po struci avio inžinjer. Kaže da nije izabrao prodaju, već je prodaja izabrala njega, a njome se bavi jer je želi pozicionirati na mjesto koje joj pripada – kao uglednu profesiju za koju se ljudi mogu školovati i za to biti cijenjeni. 

Prodajni je konsultant s višegodišnjim iskustvom u prodajnom sektoru te vlasnik konsultantske tvrtke Sorbel Group d.o.o. Zagreb. Završio je XV gimnaziju u Zagrebu (MIOC) i diplomirao na Prometnom fakultetu.

Knjiga za profesionalce u prodaji

Menadžerskim pozicijama u nekoliko globalnih korporacija i poduzetničkim iskustvom iz tri kompanije Vedran Sorić izgradio je status dinamične osobe snažnog nastupa, kojoj je rezultat važan. Završio je Cotrugli Business School s titulom EMBA – Executive Master of Business Administration. Uspješno je završio i Mercury Sales Academy te postao NLP Practitioner.

Bogato iskustvo prenosi polaznicima svojih predavanja, koristeći se brojnim izazovnim primjerima iz prakse. Kao predavač i motivacijski govornik održao je više od hiljadu in-house predavanja u Hrvatskoj i inostranstvu. Redovnim edukacijama i radom na sebi poboljšava vlastite vještine, uči najnovije strategije i tehnike i otkriva najnovije tehnologije za digitalnu transformaciju poslovanja. Jedan je od idejnih začetnika i voditelj video-podcasta Prodajni Mindset u kojem gledateljima prenosi načine razmišljanja uspješnih prodavača te pozicionira prodaju kao profesiju.

Njegovom nedavno objavljenom knjigom, također pod naslovom Prodajni Mindset, nastaje multimedijski edukativni projekt namijenjen profesionalcima u prodaji.

U knjizi Sorić predstavlja prodaju kao umijeće i profesiju na temelju vlastitog dvadesetogodišnjeg prodajnog iskustva. Za sebe kaže da je entuzijast prodaje, a publiku na podcastima i predavanjima osvaja šarmom i vedrinom.

Mjesto čovjeka u budućnosti prodaje

Bosanskohercegovačkoj publici, tačnije vlasnicima i direktorima brzorastućih kompanija, Vedran Sorić će se predstaviti na konferenciji „Beyond Limits“ koja se održava u sklopu projekta Adria 1000 – Fastest Growing Companies, koji su Poslovne novine u 2025. godini proširile suradnjom upravo sa renomiranim brendom Prodajni Mindset, s naglaskom na prodajne strategije budućnosti.

Sorićeva tema “Budućnost prodaje i gdje je tu čovjek?” pružit će uvid u ulogu umjetne inteligencije, automatizacije i personalizacije u savremenim prodajnim procesima – što je svakako dovoljan razlog za intervju sa ovim zanimljivim čovjekom.

Stručnjak ste za prodaju i čovjek koji o prodaji mnogo zna. Zanima me može li baš svako savladati umijeće prodaje. Može li svako to naučiti? Možda ne da bude stručnjak, ali evo recimo prosječan prodavač!?

Svatko tko jako želi nešto to može ostvariti, kako u životu, tako i u prodaji. Svatko može naučiti formule i prodajne taktike, ali onda se postavlja pitanje da li ta osoba stvarno, kada je na licu mjesta, može to uklopiti u svoju personu i autentično prodati svom kupcu. Svi mogu biti prosječni prodavači, ali postavit ću ja Vama pitanje – Hoćete li od prosječnog prodavača nešto kupiti?

Koje osobine krase vrhunskog prodavača ili možda da pitam koju osobinu ne smije imati vrhunski prodavač? Ima li u prodaji mjesta egu?

Rekao bih da su svi prodavači različiti, svatko ima svoje vrline i mane. Različiti su i kupci, pa sukladno tome osobina koja se vama sviđa najmanje kod nekog prodavača, bit će odlična drugom kupcu. Ego je sastavni dio svake osobe, pa njemu ima mjesta u prodaji kao i u svakom drugom biznisu. Kad kažem da ima mjesta egu, pod time nikako ne mislim da bi ego trebao biti u prodaji, već da je jednostavno on tu. On je dio nas. Postoji jedna dobra izreka koja kaže Kad dolaziš u sobu na sastanak sa potencijalnim klijentom ili kupcem, ego ostavljaš vani. Ne kaže se to bez razloga jer ego nam u tim situacijama može biti ozbiljan saboter. Na kraju krajeva, sam sam iskusio situacije gdje sam, zbog svoga ega, doslovno gubio poslove. Još jedna dobra izreka kaže Ako pobijediš u komunikaciji ili ako pobijediš na neki način u nadmetanju sa svojim kupcem vrlo vjerojatno si izgubio prodaju, odnosno možeš pobijediti jednu bitku, ali pitanje je hoćeš li dobiti rat.

Povjerenje – ključ odlične prodaje

Koliko su povjerenje i riječ kao kapital važni u današnjem poslovanju, kada govorimo o prodaji?

Rekao bih da povjerenje neizbježno jer bez povjerenja danas teško da će biti biznisa. Uz sve digitalne alate koji postoje i koji nam omogućuju veću produktivnost u poslu, povjerenje je i dalje na neki način ključ, pogotovo u B2C prodaji, odnosno prodaji gdje imamo direktnu komunikaciju s kupcima. Tako da, rekao bih da je definitivno povjerenje na neki način i presudno da bi se neki posao uradio.

U svakom žitu ima kukolja, pa se i među pravim prodavačima nerijetko nađe poneki prodavač magle. Kako ga otkrijete, na čemu „pada“ kada Vama nešto pokušava prodati?

Trebalo bi prvo zapravo promotriti što znači prodavanje magle. Onaj tko prodaje maglu, vrlo često nije ni svjestan da prodaje maglu, nego je vezan na neki način za svoje određeno uvjerenje. Prodaja magle bi se na neki način mogla protumačiti i kao laganje, ali laž je lako otkriti ako znate gdje treba gledati. Pogledi, mimika tijela, odnosno neverbalna komunikacija, ali u suštini ne radi se uopće o tome. Mi ljudi imamo nešto što se zove intuicija. Vrlo često nam ona govori puno više od onoga što bismo mi vjerovali da nam govori te što smo iskusniji, što više idemo kroz život, više vjerujemo toj intuiciji. Tako da bih ja na neki način savjetovao ljudima da vjeruju intuiciji više nego što su vjerovali do sada, na neki način procjene da li im netko laže, odnosno prodaje maglu. A kako ja to prepoznam? Teško je objasniti moj specifičan način, ali definitivno je tu i određeno iskustvo i ono famozno aktivno slušanje. Zapravo pratim dosljednost komunikacije. Ako je netko dosljedan u komunikaciji, ako zaista govori uvijek na isti način i ne prilagođava se previše onome što bi kupac, odnosno klijent htio čuti, onda znam da je osoba dosljedna i da ne laže, odnosno ne prodaje maglu.

Strpljenje i slušanje važne su vještine

Vodeći se vlastitim iskustvom, koje se prepreke, ako možemo generalizirati, najčešće nalaze pred ljudima koji rade ili žele raditi u prodaji, a koje su najteže za premostiti?

Jedna od najvećih prepreka danas za rad u prodaji je nedostatak strpljenja. Strpljenje se, na neki način, počelo interpretirati kao zaboravljena vještina, jednako kao slušanje. Stalno govorenje je na neki način potreba da ljudima stalno nešto namećemo, ne samo mišljenje, nego i svoj proizvod ili uslugu. Tako da definitivno strpljenje i slušanje je ono što ljudi vrlo često zaboravljaju. Iz tog slušanja (strpljivog) prirodno dolaze pitanja, tako da sve ono što želiš reći zapravo bi bilo najbolje pretvoriti u pitanja da osoba kojoj nešto prodaješ, sama na neki način izgovori ono što vi nudite. Kada netko sam kaže ono što ste vi zapravo željeli reći već je kupio, a da toga još nije ni svjestan.

U brojnim intervjuima govorite koliko volite svoj posao, odnosno koliko ga živite. Želite reći da ste jedan od onih koji voli svoj posao, pa cijeli život zapravo ne radi, nego uživa?

Pa da, volim reći da mi je zapravo prodaja, na neki način, stil života. U prodaji sam cijeli život i osvijestio sam to kod sebe da stvarno jesam cijeli život okružen prodajom i onda sam odlučio prihvatiti taj put i krenuti njime. Kad već radimo toliko dugo godina i toliko sati, naravno da mislim da bi svatko trebao raditi ono što voli i u čemu uživa.

Šta je zapravo to što najviše volite u svom poslu, šta Vas usrećuje?

Najviše u svom poslu volim… Hm, odabrati samo jednu stvar mi je malo preteško. Kao što sam i rekao, živim taj prodajni stil života iliti prodajni lifestyle. Volim sve, volim što me moj posao povezuje s  puno različitih ljudi, puno različitih mjesta i novim stvarima kojima sam okružen i konstantnom učenju i razvoju samog sebe što me posebno ispunjava.

Umijeće prodaje i prenošenja znanja

Koji je najbolji savjet koji ste Vi dobili kada ste počeli graditi karijeru?

Nedvojbeno najbolji savjet koji sam dobio je savjet koji nisam dobio. Zato što sam time mogao odabrati svoj autentičan put koji me doveo tu gdje sam danas. Sve moje vlastite greške i uspjesi su me izgradili na kraju kao osobu kakva danas jesam. Tako da najbolji savjet koji sam ikada dobio je da slušam samog sebe i da, kako se to kod nas kaže, „pustim selo neka priča“. Malo se šalim, ali nije daleko od istine.

Danas prodajete znanje. I knjigu, dakako. Prodaja čega Vam je najbolje išla od ruke u dosadašnjoj karijeri?

Pa ne bih izdvojio zapravo ništa što mi je išlo najbolje ili najgore. Neke sam stvari prosto znao bolje, neke manje dobro. Želim naglasiti da, kada prodajem, volim znati što prodajem i o čemu pričam. Uglavnom, najboljim do sada se pokazala moja prodaja znanja. Volim kada prenosim znanje i otvaram oči ljudima na neke stvari koje su zaboravili, a imaju ih u sebi. To ja živim i mogao bih reći da je to nekakav moj poziv, put kojim sam odlučio krenuti u životu. To, uz samostalnost u biznisu koju sam dobio na tom putu, mi je svakako najbolje išlo od ruke.

Neke ljude, kažu, nerijetko odredi i ime. Vas očito jeste. Koliko je „vedrina“ koju imate u imenu i naravi važna za Vaš posao?

Fora pitanje. Vedrina je, naravno, važan dio prodajnog posla zato što, kada ulazite na inicijalne sastanke s klijentima ili s osobama s kojima želite sklopiti posao, uvijek je dobro biti vedar, veseo i  optimističan. Uvijek je dobro ostaviti ljude s osjećajem topline i dobrog ozračenja jer, na kraju krajeva, ljudi se neće sjećati što ste im prodali, ljudi će se sjećati s kojim osjećajem ste ih ostavili.

Široko ste obrazovan čovjek koji stalno uči i radi na sebi. Šta Vas motivira, šta Vas goni da svakodnevno stvarate i savladavate nove izazove?

Po prvobitnoj struci sam inženjer, pa mi je ostalo to da uvijek stvaram ili nalazim nove izazove. Najbolje se osjećam kada slušam i učim od nekoga ko je pametniji od mene kako bi, sukladno s tim, konstantno mogao napredovati jer danas, budimo iskreni, ako niste u korak s vremenom, vrijeme vas pregazi – a stvari su se ubrzale do te razine da ih je zaista teško pratiti.

Uspješni ljudi dijele znanje

U jednom podcastu ste kazali da su, kada govorimo o manjim biznisima, najbolji prodavači robe ili usluga direktori i vlasnici tih biznisa. Zašto je to tako? 

Tako je. To tvrdim jer su oni emotivno vezani za proizvod i uslugu i sa svim emocijama mogu prenijeti proizvod i uslugu koju nude te ih to čini dobrim prodavačima. Što su prodavači više povezani sa proizvodom koji prodaju, to je njihova priča iliti „storytelling“ više autentičan, što ih čini boljim prodavačima. Također, direktori i vlasnici biznisa prenose više od samog proizvoda ili usluge. Oni nude  dio sebe, neku priču o sebi koja zapravo ljude emocionalno povezuje sa tim proizvodom ili uslugom – a to je ono što prodaje.

Prosječni se prodavač bavi samo vlastitim uspjehom i poslom, a vrhunski prodavač zna da u njegov posao ulazi i pomoć drugima, rekli ste. Idealno? Jeste. No, kako je u praksi? Kakva su Vaša iskustva? Koliko su ljudi zbilja spremni jedni drugima pomoći? 

Ljudi su ljudi. U svijetu biznisa ljudi koji su na visokim pozicijama i emocionalno osviješteni znaju da je znanje široko dostupno i svatko tko želi učiti može na različite načine. Nisam se susreo s uspješnim ljudima koji ne dijele svoje znanje – načelno ga dijele i žele pomoći. S druge strane, ljudi, po mojim iskustvima, puno više pričaju umjesto da slušaju, tako da, čak i ako nam žele pomoći, možda mi ne slušamo dovoljno i s razumijevanjem, nego samo čekamo kada će na nas doći red da pričamo. Slušanje je zaboravljena vještina kako sam spomenuo i svatko tko želi pomoć trebao bi usvojiti/razvijati/obnavljati tu vještinu.

U aprilu ste gost ili možemo reći, zbog suradnje Poslovnih novina s Vašim brendom Prodajni Mindset, i domaćin na konferenciji za brzorastuće kompanije, koja se održava u sklopu projekta Adria 1000 – Fastest Growing Companies. Šta nam lijepo donosite u Sarajevo, šta mogu očekivati učesnici konferencije, vlasnici i direktori brzorastućih biznisa?

Rekao bih vam samo jednu rečenicu, a to je očekujte neočekivano. Prodajni Mindset dolazi u BiH, što me posebno veseli.