Tržišta

Evropa gubi tržišni udio u e-mobilnosti


Automobilska industrija Evrope nalazi se na istorijskoj prekretnici. Bez ciljnih reformi, tržišni udeo će nastaviti da opada, dok Kina i SAD jačaju svoju dominaciju.

Dok je globalno automobilsko tržište u 2024. godini zabeležilo skroman rast od 1,7 procenata, u 2025. se očekuje umeren rast od 2 procenta, podstaknut prvenstveno kineskim (+4 procenta) i američkim (+2,5 procenta) tržištima. Evropa, međutim, i dalje zaostaje sa stopom rasta od samo 1,5 procenata, što se pripisuje visokim troškovima proizvodnje, nedostatku inovacija i rastućim trgovinskim sporovima. To je otkrilo novo istraživanje kompanije Acredia, osiguravača kreditnog rizika, u saradnji sa Allianz Trade-om.

– Automobilska industrija čini okosnicu evropskog gospodarstva. Međutim, bez dovoljnog ulaganja u inovacije i e-mobilnost, rizikujemo trajni gubitak konkurentske prednosti. Potreban je hitan strateški zaokret – upozorava Michael Kolb, član uprave Acredije.

Ciljane potpore umesto kazni
Kina dominira tržištem električnih vozila, sa rastom od 40 procenata u 2024. godini, dok je Evropa jedino veće tržište na kojem je zabeležen pad prodaje električnih vozila. Istovremeno, prodaja hibridnih vozila porasla je za 20 procenata, pri čemu su najveće koristi imali azijski proizvođači.

– Kina ulaže milijarde, SAD štiti svoje tržište, dok Evropa i dalje nameće kaznene mere umesto da pruža ciljanu podršku. Ovakav pristup nije održiv – ističe Kolb.

Plan od 10 tačaka za evropsku automobilsku industriju nastoji da vrati izgubljenu konkurentnost. Ključne mere su ciljane investicije u proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje, optimizovanu ponudu vozila, kao i jačanje međunarodne saradnje. Uspešni modeli iz Kine (231 milijarda dolara subvencija), Norveške (nacionalna infrastruktura za punjenje) i Tesle (tehološko liderstvo uz racionalizovani proizvodni asortiman) predstavljaju smernice za budućnost. Evropa sada mora razviti strategiju koja će staviti naglasak na inovacije, ojačati proizvodnju i proširiti tržišne prilike, navodi se u istraživanju.

Nova tržišta i strateška ulaganja
Istraživanje takođe ističe da evropski proizvođači automobila treba da smanje svoj asortiman modela na pet ili šest konkurentnih hibridnih i električnih vozila, te povećaju ulaganja u proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje električnih vozila kako bi smanjili zavisnost od Kine. Najmanje 10 procenata prihoda trebalo bi biti usmereno na istraživanje i razvoj, dok nova tržišta poput Indije, Vijetnama i Južne Amerike nude značajan potencijal za rast.

Istovremeno je potrebno uvesti odgovarajuće političke mere. Carine od 40 do 50 procenata na uvoz vozila sa manje od 75 procenata evropskog proizvodnog udelа mogle bi generisati 2 milijarde evra godišnje. Investicioni paket od 150 do 200 milijardi evra za infrastrukturu za punjenje, kao i subvencije od 15 procenata na kupovinu električnih vozila ispod 45 hiljada evra sa evropskom dodatom vrednošću, trebalo bi da ubrzaju e-mobilnost. Dodatno, 5 procenata budžeta EU Horizon programa trebalo bi da bude raspoređeno za istraživanje baterija, autonomnu vožnju i reciklažu kako bi se obezbedilo dugoročno inovacijsko liderstvo Evrope.

Automobilska industrija Evrope nalazi se na istorijskoj prekretnici. Bez ciljnih reformi, tržišni udeo će nastaviti da opada, dok Kina i SAD jačaju svoju dominaciju.

– Evropa mora da preuzme kontrolu. Uz pravi odnos inovacija, strateških ulaganja i podrške industrijskoj politici, evropski automobilski sektor ne samo da može opstati, već i da prosperira – zaključuje Kolb.

Lider