IT i Tehnologija

Moderni kabineti za CNC i mehatroniku otvaraju nove prilike za mlade u Zapadnohercegovačkom kantonu


U Srednjoj školi Antuna Branka Šimića u Grudama svečano su otvoreni novoopremljeni kabineti za CNC operatere i mehatronike, koji učenicima omogućuju stjecanje praktičnih znanja i iskustava u skladu sa suvremenim potrebama tržišta rada.

Isti kabineti opremljeni su u svim strukovnim školama u Zapadnohercegovačkom kantonu te su opremljeni suvremenim uređajima poput CNC-a, PLC modula, setova za pneumatiku i robotskih ruku, a školsko osoblje prošlo je obuku za njihovo korištenje. Time su stvoreni uvjeti za izvođenje kvalitetne kabinetske i praktične nastave. Ova tehnologija omogućuje učenicima pristup najnovijim industrijskim standardima.

Ovi kabineti rezultat su aktivnosti u okviru projekta „Partnerstvo za zapošljavanje“, koji se implementira u sklopu programa „Okvir za realizaciju Ciljeva održivog razvoja kao temelj za održiv i inkluzivan rast u BiH“ (SDG2BiH). Program financira Švedska, a provodi UNDP u BiH u partnerstvu s UNICEF-om i UN Women, kao dio šire podrške Ujedinjenih nacija lokalnim vlastima u provedbi SDG okvira u BiH.

Ova intervencija realizirana je kroz grant shemu za SDG lokalizaciju. Ukupna vrijednost iznosi 308.430 KM, od čega je Švedska, kroz program SDG2BIH, učestvovala sa 132.757 KM, a Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa ZHK sa 175.673 KM.

” Naša škola provodi kabinetsku nastavu koja učenicima pruža iskustvo rada u uvjetima sličnih stvarnih proizvodnih okruženja. Uvođenjem novih programa za CNC operatere i mehatroničare, interes učenika je značajno porastao, što potvrđuje relevantnost tih smjerova na tržištu rada ,” rekao je Mate Boban , jedan od nastavnika škole.

Iz perspektive samih učenika, nova oprema i način rada već sada prave razliku:

“Vrlo mi je važno imati priliku raditi s modernim alatom poput CNC stroja jer povećavam svoju konkurentnost na tržištu rada. Korištenje ove opreme omogućuje mi da steknem praktično znanje koje poslodavac traži “, rekao je David Raspudić , učenik prvog razreda.

Prepoznavanje važnosti povezivanja obrazovanja i tržišta rada ogleda se iu strateškom pristupu kantonalnih vlasti. Ministrica obrazovanja, znanosti, kulture i športa Zapadnohercegovačkog kantona, Daniela Perić , istaknula je:

„ Projekt ‘Partnerstvo za zapošljavanje’ jedan je od prvih koji sustavno povezuje obrazovni sektor s privatnim, stvarajući čvrstu vezu između znanja stečenog u školi i stvarnih potreba tržišta. Novi Zakon o srednjem strukovnom obrazovanju, koji stupa na snagu 2025./2026. godine, omogućit će uvođenje dualnog obrazovanja i dodatno osnažiti reformu .“

Upravo kroz proces lokalizacije Ciljeva održivog razvoja (SDG), predstavnici privatnog sektora aktivno su uključeni u projekt kako bi prenijeli koje su vještine najpotrebnije na današnjem tržištu rada. Na temelju njihovih preporuka, škole su prilagodile nastavne planove i metode poučavanja. Ova usklađenost obrazovanja s realnim potrebama tržišta ključna je za zadržavanje mladih u lokalnoj zajednici i jačanje konkurentnosti regije.

Škole su već prilagodile svoje nastavne planove kako bi adresirale specifične zahtjeve privatnog sektora. Kroz SDG lokalizaciju, privatni sektor postaje katalizator promjena, usmjeravajući obrazovne institucije za formiranje vještina koje su u središtu današnje ekonomije.

Snažnu podršku ovom procesu pruža Švedska:

“Naš rad sa Zapadnohercegovačkim kantonom pokazuje kako reformski pristup zasnovan na stvarnim potrebama tržišta može donijeti konkretne rezultate. Zahvaljujući partnerstvu s privatnim sektorom, nastavni programi su modernizirani, nastavnici obučeni, a škole opremljene suvremenim alatima. Ovo je ulaganje u budućnost BiH”, izjavila je Helena Lagerlöf , ambasadorica Švedske u BiH.

” Ova inicijativa pokazuje što je moguće kada investiramo u mlade. Kroz projekt su učenici dobili priliku da uče kroz praksu, steknu tražene vještine i dobiju veću šansu za zaposlenje. Ponosni smo na partnerstvo s vlastima kantona i zahvalni Švedskoj na podršci – zajedno pokazujemo da održivi razvoj nije apstraktan pojam, već konkretna promjena koja se događa ovdje i sada “, dodao je Victor Munteanu, zamjenik rezidentnog predstavnika UNDP-a u BiH.

Novi kabineti u Grudama primjer su kako konkretna ulaganja u obrazovanje mogu stvoriti stvarne prilike za mlade, omogućujući im da ostanu i grade svoju budućnost u lokalnoj zajednici. Projekt se nastavlja iu drugim srednjim školama kantona, s ciljem jačanja strukovnog obrazovanja i osiguranja konkurentne radne snage za izazovno tržište rada.