Tema u fokusu

Vedran Ključanin, SHOT Zenica: U prometu naoružanjem i specijaliziranom opremom nema mjesta za improvizacije


Prije ravno četvrt vijeka, sa jasnom vizijom da postane pouzdan i stručan partner u oblasti specijalizirane opreme za sigurnosni sektor, osnovana je u Zenici kompanija SHOT d.o.o..

„Počeli smo skromno, sa svega nekoliko zaposlenih i velikim entuzijazmom. Danas, 25 godina kasnije, imamo preko 25 uposlenih i sarađujemo sa stotinama svjetski priznatih proizvođača opreme. Kroz godine predanog rada, SHOT je izrastao u jednog od regionalnih lidera u prometu specijalizirane opreme, oslanjajući se na stručnost, povjerenje i usmjerenost na kvalitet i zakonitost u poslovanju“, kaže u intervjuu za Poslovne novine Vedran Ključanin, vlasnik i direktor kompanije SHOT d.o.o. Zenica, ističući kako su ključne vrijednosti koje su SHOT dovele do sadašnje pozicije povjerenje, dosljednost i stručnost.

„Naši klijenti znaju da smo ozbiljan i pouzdan partner, koji poštuje sve zakone i procedure. Radimo temeljito i transparentno, bez prečica.“

Kvalitet, reputacija, odgovornost

Jeste li, kada pogledate u retrovizor, zadovoljni onim što ste sa Shotom postigli kroz godine?

„Jesam, ali ne gledam predugo u retrovizor – više me zanima put ispred. Iza nas je mnogo toga čime se možemo ponositi, ali još više toga nas čeka.“

Dajte da malo demistificiramo cijeli taj proces prometa vojnom opremom? Kako to ide, kakve su sigurnosne procedure, koji put mora proći jedan komad oružja od proizvođača u, primjera radi, Velikoj Britaniji do kupca u, primjera radi, Zavidovićima?

„Promet vojne opreme je strogo regulisan. Sve počinje od dozvola i saglasnosti nadležnih državnih tijela. Oprema se prati od proizvođača do krajnjeg korisnika, uz kontrole na svakoj stanici puta. Nema improvizacije – sve mora biti po pravilima.“

Vaša kompanija surađuje sa desecima svjetski poznatih proizvođača specijalizirane opreme čiji ste ovlašteni distributer. Kako birate poslovne partnere dobavljače?

„Biramo one koji dijele naše vrijednosti: kvalitet i pouzdanost. Partner mora imati dobar proizvod, ali i urednu reputaciju i odgovoran pristup tržištu.“

Kupci iz različitih sektora

Na kojem principu funkcionira odabir poslovnih partnera kupaca? Ko su Vaši kupci?

„Naši kupci dolaze iz različitih sektora – od državnih institucija, poput policije i vojske, do ambasada, međunarodnih organizacija, kompanija koje rade na projektima sigurnosti, pa čak i specijaliziranih civilnih korisnika koji ispunjavaju zakonske uvjete. Svakom pristupamo profesionalno, vodeći računa o svrsi i zakonitosti svake isporuke.“

Koje kriterije moraju ispuniti kupci da biste im prodali određeni dio oružja ili opreme?

„Prvo i osnovno – sve mora biti u skladu sa zakonom. Kupci moraju imati potrebne dozvole i jasnu svrhu korištenja opreme. Mi temeljito provjeravamo sve aspekte prije svake isporuke, bez izuzetaka. Naš prioritet je odgovornost, ne samo prodaja.“

Surađujete li sa domaćim kompanijama iz namjenske industrije?

„Da, naravno. Smatramo da je važno jačati domaći kapacitet i podržavamo sve što se može proizvesti kvalitetno kod nas.“

Važnost posjete sajmovima

Primjenjujući krilaticu „Od igle do lokomotive“ na Vaš biznis reklo bi se „Od metka do tenka“. Šta se sve kod Vas može kupiti, a za čime vlada najveća potražnja?

„Od metka do helikoptera, ako karikiramo. Najviše se traži oprema za vojne i policijske specijalne jedinice – uniforme, komunikacija, antibalistička zaštita (panciri), oružje te oprema za zaštitu i izviđanje.“

Pored prometa specijaliziranom opremom, provodite i različite obuke i prezentacije. O čemu se konkretno radi i kako to sve zajedno funkcionira?

„Obuke i prezentacije su sastavni dio našeg poslovnog modela. Ne želimo samo prodati opremu, već osigurati da je korisnici znaju pravilno koristiti. Radimo tehničke prezentacije, demonstracije upotrebe, kao i specijalizirane obuke. Naš cilj je da korisnik zna šta je kupio i kako da iz toga izvuče maksimum – u realnim situacijama.“

Sajmovi namjenske industrije koji se održavaju od Las Vegasa do Abu Dhabija važno su mjesto na kojem se okupljaju kompanije iz te branše. Jesu li Vama važni, posjećujete li ih?

„Apsolutno. Sajmovi su mjesto gdje se uče trendovi, gradi povjerenje i pripremaju novi poslovi. Redovno posjećujemo EnforceTac, IWA u Njemačkoj te druge događaje, kako u regionu, tako i globalno, kao npr. u Engleskoj i Ujedinjenim Arapskim Emiratima.“

Zastarjela tehnologija – ugrožena sigurnost

Koliko je važno praćenje tehnoloških inovacija i napretka?

„Ključno. U našem poslu, zastarjela tehnologija znači ugrožena sigurnost. Zato uvijek pratimo šta je novo i implementiramo ono što ima stvarnu vrijednost.“

Postoje li, u nekoj bliskoj budućnosti, planovi za razvoj vlastitih proizvoda ili tehnologija ili pak planovi za proširenje asortimana proizvoda koje nudite izvan trenutnog područja djelovanja?

„Razmišljamo o tome. Fokus nam je i dalje na distribuciji, ali imamo ideje koje uključuju razvoj specijaliziranih rješenja prilagođenih potrebama naših korisnika, posebno vozila za specijalne namjene.“

Poslovanje u najblaže rečeno kompliciranim uvjetima u našoj zemlji puno je izazova. Koji su najveći izazovi sa kojima se suočavaju kompanije poput Vaše ili slične? 

„Administracija, tromost sistema i nepredvidivost tržišta. Sve mora biti zakonito, ali i efikasno – a to kod nas često nije lako uskladiti.“

(Ne)lojalna konkurencija

Jedan od izazova je zasigurno i konkurencija, ne samo regionalna nego i međunarodna? Je li uvijek lojalna?

„Konkurencija je zdrava kada je fer. Nažalost, ponekad se pojave novi “igrači”, koji pokušaju zaobići pravila. Mi u to ne ulazimo – igramo pošteno i dugoročno to daje rezultat.“

Uspješni poslovni ljudi nerijetko kažu da je do vrha lakše doći nego na njemu o(p)stati. Kakva su Vaša iskustva?

„Doći je izazovno, ali ostati – još teže. Potrebna je stalna budnost, učenje, ulaganje i integritet.“

Imate li neki savjet za mlade lidere koji žele uspjeti u specifičnim industrijama poput Vaše? Ima li mjesta strahovima ili su dovoljni samo znanje i oprez?

„Znanje je važno, ali nije sve. Treba i karakter, hrabrost i upornost. Strah je prirodan, ali ne smije biti prepreka. Ako znaš šta radiš i radiš to ispravno – rezultati će doći. Mislim da to važi u svakoj branši – ne samo ovoj.“