Kolačići i privatnost

Koristimo kolačiće kako bismo poboljšali vaše iskustvo na našem sajtu, analizirali promet i prilagodili sadržaj. Klikom na "Prihvati sve" pristajete na korištenje svih kolačića. Saznajte više

PočetnaBiHPrijevoznici najavili potpunu blokadu BiH od 1. septembra

Prijevoznici najavili potpunu blokadu BiH od 1. septembra

AUTOR:Poslovne novine
29.08.2025
Prijevoznici najavili potpunu blokadu BiH od 1. septembra

Nakon višemjesečnih upozorenja i pokušaja iznalaska rješenja za probleme prijevoznika, u ponedjeljak 1. septembra nastupit će potpuna blokada. Prijevoznici će sa više od 600 kamiona blokirati državu.

To znači blokadu svih carinskih terminala u državi, ali i blokadu magistralnih puteva za sve, osim za putnička vozila. Drugim riječima, plan je da se ne dozvoli prometovanje roba i usluga, uvoz izvoz i gotovo sve vezano za privredu. Blokada je najavljena sve do ispunjenja zahtjeva.

Ukoliko se sve iz najava ostvari, to znači da bi od ponedjeljka mogli biti ugroženi brojni procesi u državi. Bit će onemogućen uvoz brojnih roba, od kojih zavisi svakodnevni život, poput goriva, kisika, ali i ostale robe potrebne za industriju. Radi se o najavljenom, tzv. "francuskom modelu" blokada, ali na bosanski način.

Početak protesta je najavljen u 6. sati u ponedjeljak, a osim carinskih terminala dolazit će i do zastoja u odvijanju drumskog saobraćaja.

Prijevoznici navode ove razloge za protest:

  • Nadležnima su svi zahtjevi poznati; obećano je njihovo ispunjenje, ali ništa nije urađeno.
  • Cilj je povrat dostojanstva i zaštita profesionalnog vozača.
  • Država nije zaustavila nezakonita hapšenja vozača – iako su ministri Forto i Konaković obećali djelovanje.
  • Ministar Forto nije realizovao ni jedan od 17 dogovorenih zaključaka, uključujući izmjenu Pravilnika o licenciranju.
  • Sektor transporta je oštećen za 243 miliona KM nezakonitim obavezama.
  • MKT BiH je prenio suverenitet države u tehničkim standardima na druge države.
  • Umjesto rješenja, formiraju se nove radne grupe, dok pojedini službenici prijete i ucjenjuju prevoznike.
  • Ministarstvo vanjskih poslova nije riješilo bilateralne probleme sa susjednim državama.
  • Digitalizacija je zaustavljena – procedure se i dalje odvijaju po zastarjelom modelu.
  • Ministar Košarac nije unaprijedio rad Ureda za veterinarstvo niti koordinaciju inspekcija.
  • UINO nije realizovalo nijednu od 25 dogovorenih mjera.

Prvobitno se osvrnuo na navode da izbjegava sastanke s Konzorcijem, uvjeravajući da to nije tačno. Kako je naveo, stalno je s njima u kontaktu te je podsjetio da je u maju imao četiri radna sastanka s njima. Prema njegovim riječima, sastanci su ocijenjeni kao konstruktivnim.

Također je podsjetio i na regionalnu konferenciju ministara u okviru Prometne zajednice EU i Zapadnog Balkana održanu 16. maja. Naglasio je da je na toj konferenciji na njegovu inicijativu razmatrana tačka o režimu 90/180 dana te da je usvojen odgovarajući zaključak.

Istakao je i tehničke sastanke u junu i julu, kao i konsolidacijski sastanak 14. augusta te je naveo da će sljedeći sastanak biti sljedeće sedmice. Komentirao je i način komunikacije uključenih aktera.

"Ministarstvo nije iniciralo javna saopćenja. Odgovaramo istim kanalom i dosljedno pozivamo na radni format. Naša je obaveza javnost informirati činjenicama. Zato pozivamo predstavnike Konzorcija na tehnički brifing sa svojim dokumentima. Pozvat ćemo i novinare kako bi se činjenice utvrdile na licu mjesta i vratile u institucionalni tok", najavio je Forto.

Forto smatra da problem s bh. prijevoznicima ima tri sloja, a to su:

Pravilo Šengen 90/180, režimi na granicama i rascjepkane nadležnosti stvaraju trajne zastojne tačke. Zato rješenje mora biti institucionalno - jedinstveni Odbor s mjerljivim pokazateljima učinka, i to vrlo konkretnim: zadržavanja na prijelazima, korištenje dozvola i odobrenja i tempo priznavanja kvalifikacija;

Drugi je operativni sloj. Dio mjera je već isporučen ili pokrenut (CEMT, profesionalna kvalifikacija vozača Kod 95 i treća registracijska tablica) te je u proceduri pristupanje elektronskom tovarnom listu. Dio koraka kod drugih nosilaca obaveza i prolazi kroz njihove formalne faze;

Treći je percepcijski sloj. Razumijemo nezadovoljstvo sektora i zato pozivamo Vijeće ministara da bez odlaganja usvoji odluku o Odboru.

U svakom slučaju problemi prijevoznika traju godinama, a rješenje ne zavisi samo od domaćih institucija, već i članica Evropske unije i njihovih pravila.