Johan Baguca, direktor BAT BiH: BiH aktivni učesnik transformacije ka bezdimnim alternativama

Pitanje: ESG je danas centralna tema u poslovnom svijetu. Kako BAT na globalnom nivou integriše ESG principe u svoje poslovanje?
Naša globalna strategija stvaranja boljeg sutra ("A Better Tomorrow™") zasniva se na tri osnovna stuba: održivost, društveni uticaj i izvrsnost u upravljanju. Ovi principi su integrisani u strategiju kao način da kroz inovacije i transparentnost izgradimo povjerenje i stvorimo održivu vrijednost za društvo.
Na globalnom nivou prisutni smo na više od 200 tržišta, sa portfoliom od preko 200 brendova, zapošljavamo 48.000 ljudi u cijelom svijetu, a imamo proizvodne pogone u 48 zemalja. Svi naši procesi, od proizvodnje do lanaca snabdijevanja, usklađeni su sa visokim ESG standardima koje primjenjujemo globalno. Naša ambicija je jasna – transformišemo naš portfolio ka proizvodima sa potencijalno smanjenim rizikom.
Možete li nam reći više o pristupu smanjenja štete od duhana i njegovoj važnosti za region?
Veliku ulogu u tome ima dinamična digitalna platforma Omni™, koja služi za razmjenu naučnih saznanja i činjenica te za poticanje dijaloga o smanjenju štete od duhana. Ova platforma okuplja brojna nezavisna naučna istraživanja i dokaze iz cijelog svijeta. Cilj platforme je da regulatorima, medijima, akademskoj zajednici i široj javnosti omogući transparentan uvid u nauku koja stoji iza inovacija bezdimnih proizvoda.
Na primjer, na platformi se mogu naći istraživanja o tome kako su zemlje poput Švedske uspjele smanjiti stopu pušenja sa 15% (2008.) na samo 5,3% danas, 16 godina prije EU cilja koji je postavljen za 2040. godinu. Švedska je tako postala prva "smoke-free" zemlja zahvaljujući pragmatičnom pristupu koji je fokusiran na smanjenje štete, a ne na zabranu.
Važno je da se BiH, kao zemlja s visokim udjelom odraslih pušača, uključi u ovaj dijalog. BiH postupno prihvata ideju o mogućnosti izbora za odrasle pušače, koji bi inače nastavili pušiti, da pređu na bezdimne alternative sa smanjenim rizikom*. Tako postajemo aktivni učesnik transformacije koja oblikuje globalne trendove, a koja je pokrenuta regulatornim i industrijskim promjenama u regiji.
Pitanje: Kako se globalna strategija reflektuje u regiji Adria?
BAT Adria je pokazatelj kako globalne ciljeve spuštamo na regionalni nivo. BiH je dio Adria klastera koji obuhvata osam tržišta u regiji.
Naš klaster je snažan proizvodno, sa tri proizvodne lokacije, što nas čini važnim industrijskim igračem. U posljednjih nekoliko godina značajno smo investirali u transformaciju proizvodnje prema bezdimnim proizvodima, povećavajući kapacitete i zaposlenost na svim tržištima klastera.
Danas BAT Adria zapošljava preko 2600 ljudi u cijeloj regiji. Pored brojki, ono što nas čini posebno ponosnima jeste činjenica da su mnogi mladi ljudi u Adria regiji izgradili svoje karijere upravo u BAT-u, a kroz internacionalne programe dobili priliku da se razvijaju i na globalnom nivou.
Pitanje: Koji su konkretni doprinosi BAT-a u Bosni i Hercegovini kada govorimo o vašoj strategiji i društvenom doprinosu?
BAT je snažno prisutan u Bosni i Hercegovini. Kroz mrežu iNovina kioska imamo više od 400 distribucijskih mjesta u cijeloj zemlji, sa nacionalnom pokrivenošću. Direktno zapošljavamo preko 1.000 ljudi, dok kroz saradnju sa domaćim dobavljačima i partnerima podržavamo još mnogo više radnih mjesta.
U budžet BiH uplaćujemo godišnje 336 miliona KM , što je jasan pokazatelj našeg fiskalnog i društvenog doprinosa.
Naši zaposleni imaju sigurne i kvalitetne uslove rada te pristup međunarodnim karijernim prilikama. Također, omogućavamo im stalne edukacije i treninge koji im pomažu da rastu zajedno sa kompanijom. Posebno smo fokusirani na saradnju sa domaćim dobavljačima i partnerima, od logistike do marketinga, čime dodatno jačamo lokalnu ekonomiju.
Kroz inovacije uvodimo proizvode sa potencijalno smanjenim rizikom na domaće tržište. Standardi Grupe se u potpunosti primjenjuju i u BiH – od radnih prava, preko poslovne etike, do inovacija u portfoliju.
Važno je spomenuti i da smo u čitavu mrežu lanca kioska iNovina i Lafke, koji u BiH posluju u sklopu BAT-a, uveli inovativnu tehnologiju utvrđivanja punoljetnosti kupaca koja se temelji na skeniranju lica. Cilj BAT-a dodatno je ojačati preventivne napore u sprječavanju nezakonite prodaje duhanskih i drugih nikotinskih proizvoda maloljetnicima.
Pitanje: Koliko je važno da poslovna zajednica u BiH prepozna ESG principe i uključi ih u svoje strategije?
ESG više nije trend, nego pokretač konkurentnosti i inovacija. Kompanije koje ga integrišu dobijaju višestruke benefite – jaču reputaciju, privlače talente, povećavaju lojalnost potrošača i grade održiv rast. Kompanije koje ne prihvate ove principe rizikuju gubitak konkurentske prednosti i povjerenja.
U BiH postoji ogroman potencijal za razvoj ESG praksi, a ključno je da se u to uključe kompanije, institucije i civilno društvo. Na taj način se može postići pozitivan uticaj koji se mjeri kroz radna mjesta, fiskalni doprinos i inovacije.
Pitanje: Konferencija 100 Najvećih – Međunarodni poslovni sajam i konferencija ove godine otvorila je temu “Zelena budućnost: ESG i lideri održivosti”. Koja je Vaša poruka poslovnoj zajednici u BiH na ovu temu?
Snažno podržavamo otvaranje tema vezanih za održivost i odgovorno poslovanje jer one oblikuju budućnost u BiH i regionu. To je u skladu sa našom globalnom strategijom stvaranja boljeg sutra ("A Better Tomorrow™"). Želim naglasiti da su ovi principi putokaz ka održivoj ekonomiji i snažnijem privatnom sektoru u BiH.
Time se gradi konkurentnija ekonomija, privlače novi talenti i stvara dugoročna vrijednost za društvo. U BiH postoji veliki potencijal, a ključno je da se u to uključe kompanije, institucije i civilno društvo. Samo zajedničkim djelovanjem možemo postići stvarne i mjerljive promjene.
*Tvrdnja o smanjenoj štetnosti proizvoda nove kategorije se temelji na težini znanstvenih dokaza i pretpostavke potpunog prestanka pušenja cigareta. Ovi proizvodi nisu bez rizika i izazivaju ovisnost.