Novosti

Pašić: Donošenje zakona o konverziji kredita bilo bi štetno za BiH


Sanela Pašić, predsjednica Uprave Addiko Bank Sarajevo, govorila je o aktuelnoj situaciji u vezi kredita sa valutnom klauzulom u švicarskim francima, Prijedlogu Zakona konverziji kredita sa valutnom klauzulom u švicarskim francima (CHF) u KM o kojem će federalni parlametarci sutra raspravljati, ali i o aktivnostima koje je banka preduzela tokom protekle četiri godine da se ovo pitanje riješi.

Pašić smatra da su ovakvi krediti balast prošlosti naslijeđeni kada je banka kupljena od sadašnjeg vlasnika i koji su gotovo u potpunosti razriješili na obostrano zadovoljstvo.

“U značajnoj smo mjeri uspjeli riješiti ovo pitanje, jer je u našem bilansu ostalo aktivnih kreditnih partija sa CHF valutnom klauzulom oko 3 posto od ukupno odobrenog portfolija u FBIH. To je na nivou FBIH 186 korisnika kredita zaključno sa 30.6.2020., među kojima je značajan broj onih klijenata koji ne žele konverziju niti bilo kakav dogovor, iako smo u više navrata to pokušali. Svi drugi klijenati su prihvatili našu ponudu i konvertovali kredit ili su ga zatvorili, te ovo pitanje ostavili u prošlosti. Za razliku od drugih zemalja, u kojima je više banaka nudilo ove kredite, bivša Hypo Grupacija je jedina to činila u Bosni i Hercegovini. Ovo je s jedne strane bila otežavajuća okolnost jer su reakcije klijenata bile usmjerene isključivo na nas, ali sa druge strane nam je dalo mogućnost da proaktivno reagujemo i ponudimo rješenje ne čekajući reakciju države u formi zakona. Naša realizovana ponuda konverzije, koja je podrazumijevala oprost dijela glavnice (30 posto, odnosno 50 posto za sve socijalno osjetljive kategorije), oprost svih zateznih kamata i mogućnost otplate ostatka duga uz fiksnu, vrlo povoljnu kamatnu stopu na period koji odgovara klijentu i njegovim mogućnostima, pokazala se kao efikasan model, koji je rezultirao gotovo apsolutnim rješavanjem ovog pitanja. Otpisi koje smo dali su u visini ili čak dosta veći nego što su klijenti u drugim zemljama dobili zakonskim rješenjem, pa je i ovo dodatni argument da nema potrebe za bilo kakvim zakonskim rješenjem”, kaže ona.

Smatra da bi ovakav zakon bio veoma štetan i finansijski i reputaciono za našu zemlju, te da bi poslao negativnu poruku investitorima i uveo pravnu nesigurnost u poslovanje, jer bi se njime promijenili retoraktivno uslovi poslovanja i to 12 do 14 godina unazad, što je nezamislivo.

“Mi smo paralelno sa ovim aktivnostima, vodili i pravnu borbu da dokažemo da smo u pravu, odnosno da je CHF valutna klauzula zakonita. Zadovoljstvo mi je da smo u tome i uspjeli, jer samo u FBIH imamo više od 330 presuda opštinskih sudova, više od 70 presuda kantonalnih sudova, te šest presuda Vrhovnog suda FBiH i osam presuda Ustavnog suda BiH kojima je potvrđena zakonitost valutne klauzule. Dodatnu potvrdu ispravnog postupanja imamo i od Konkurencijskog vijeća Bosne i Hercegovine, kao rezultat procesa koji je pokrenulo udruženje dijela klijenata koji su imali ovaj kredit. Kod dijela klijenata je sud osporio način obračuna i promjene kamatne stope u periodu prije 7-10 godina, te im dosudio razliku u obračunatoj kamati. Iako je obračun kamate odvojena tema od CHF valute, često se javljao u zajedničkim tužbama, pa se odavao utisak da sudovi odlučuju nešto protiv banke na temu CHF valute. Ove situacije sa kamatom su jedine situacije u kojem se ispostavila odgovornost banke na malom broju klijenata koji su imali kredit u CHF valuti i mi ove slučajeve nismo osporavali, već smo ih i nakon prvostepenih presuda isplaćivali klijentima, što je još jedan argumenat u prilog činjenici da je zakon zaista nepotreban”, pojašnjava ona.

Ipak, u pogledu valutne klauzule, dodaje da su višestruko dokazali da je zakonita i da je banka postupila ispravno, a klijent samoinicijativno preuzeo na sebe rizik valutne klauzule.

“Neovisno od toga, odlučili smo uložiti više od 16 miliona KM u FBiH otpisujući dijelove kredita u ovom rješenju koje sam spomenula, kako bismo klijentima olakšali djelomično vraćanje i došli do kraja tog problema. Namjera je novog vlasnika bila ostaviti ovaj problem iza sebe i raditi na izgradnji povjerenja klijenata i banke, a naši rezultati u proteklim godinama višestruko pokazuju da smo u tome uspjeli”, poručila je.