Tema u fokusu

BH Telecom danas: Budućnost je već počela


BH Telecom je tehnološki i telekomunikacijski lider na tržištu Bosne i Hercegovine, kompanija koja je u vlasništvu Vlade Federacije BiH i koja ima izvrsne finansijske i poslovne rezultate. No ova kompanija za društvo i državu mnogo je više od toga. S generalnim direktorom kompanije Sedinom Kahrimanom razgovarali smo o tome, ali i narednim planovima BH Telecoma, od kojih se ističu četiri platforme koje usmjeravaju proces transformacije BH Telecoma

Kako vidite ulogu BH Telecoma u bosanskohercegovačkom društvu, šta je BH Telecom za Bosnu i Hercegovinu?

„BH Telecom je tehnološki i telekomunikacijski lider na tržištu Bosne i Hercegovine, kompanija koja je u vlasništvu Vlade Federacije BiH i koja ima izvrsne finansijske i poslovne rezultate, posebno u ovoj godini.
Kompanija smo koja, kroz proces transformacije od tradicionalnog provajdera u digital servis provajdera, postaje savremena digitalna kompanija koja slijedi sve svjetske trendove u ICT industriji i koja je spremna biti jedan od ključnih igrača u procesu digitalne transformacije u Bosni i Hercegovini, čak bih rekao i predvodnik digitalne transformacije. Uloga BH Telecoma u društvu, iz moje perspektive, trebalo bi da podrazumijeva snažnu i stabilnu kompaniju u koju korisnici imaju povjerenje, koja kontinuirano radi na implementaciji novih usluga i servisa i koja je, između ostalog, prepoznata i kao društveno najodgovornija kompanija u Bosni i Hercegovini.

BH Telecom godinama, u okviru svojih temeljnih vrijednosti, osim posvećenosti korisniku i kvalitete usluga, radne etike i saradnje sa partnerima, nosi jedan bitan segment društvene odgovornosti.
Kroz višemilionske donacije koje BH Telecom isplaćuje, višemilionske reklamno-sponzorske ugovore koji se odnose na sportske organizacije od sportskih saveza BiH do malih lokalnih sportskih klubova te reklamno-promotivnu saradnju sa brojnim bh. udruženjima koja baštine kulturu i posvećenost obrazovanju i humanitarnom radu, BH Telecom je, siguran sam, bez premca u pogledu filantropije i društvene odgovornosti.“

Direktor Kahriman sa članovima Uprave BH Telecoma

Spominjete proces transformacije kroz koji kompanija prolazi, posebno proces digitalne transformacije. Šta tačno to znači, kako to korisnik može vidjeti, doživjeti?

„Mi smo sebi postavili cilj da BH Telecom treba biti predvodnik digitalne transformacije u Bosni i Hercegovini. Namjera nam je da BH Telecom bude ključni partner, da u nekim projektima bude nosilac konzorcija, a u nekim strateški partner za implementaciju projekata i rješenja koja će dati snažan doprinos izgradnji digitalnog društva Bosne i Hercegovine.

Slijedeći najbolje prakse, proveli smo internu transformaciju kompanije, implementirali brojna rješenja koja su doprinijela bržem time to marketu, boljoj efikasnosti i produktivnosti. S druge strane, gradimo platformu koja se direktno tiče digitalne transformacije i digitalnog društva BiH, gdje je BH Telecom postao strateški partner velikih svjetskih kompanija kao što su Microsoft, Oracle, SAP, Cisco, Dell EMC i druge. Potpisivanjem ugovora o zajedničkom nastupu na tržištu, izgradili smo jednu snažnu alijansu u BiH sa preko 20 IT kompanija koje su partneri BH Telecoma. S jedne strane imamo velike svjetske tehnološke kompanije, dok s druge imamo preko 20 sistem integratorskih IT kompanija koje su zajedno sa BH Telecomom u stanju implementirati najzahtjevnije projekte u državi koji se tiču digitalizacije od nivoa Vijeća ministara do najmanje općine.
Poseban fokus su nam projekti u domenu IoT-a (Internet of Things) i pametnih gradova (Smart City). Želim najaviti da BH Telecom trenutno na parkingu ispred Generalne direkcije gradi poligon za Smart City projekte. Vrlo brzo ćemo taj poligon predstaviti javnosti, odnosno svim općinskim i gradskim upravama, premijerima kantona, ministrima i svima koji u svojim strateškim planovima imaju namjeru implementiranja Smart City projekata. Demonstrirat ćemo pametnu rasvjetu, pametni parking, pametni odvoz smeća, videonadzor i pametne klupe te punionice za električna vozila.“

Četiri su platforme koje usmjeravaju proces transformacije BH Telecoma. Možete li nam reći nešto više o njima?

„FinTech paltformu zapravo čini kompanija ESP d. o. o. koju je osnovao BH Telecom zajedno sa Raiffeisen bankom i partnerskim IT kompanijama. FinTech platforma predstavlja izgradnju jednog drugačijeg ekosistema koji uključuje trgovce, krajnje korisnike kupce i sam ESP kao kompaniju. Riječ je o aplikaciji za plaćanje OPA koja podrazumijeva module za programe lojalnosti krajnjih korisnika i module za mini CRM kod trgovaca. Za godinu dana platforma je prihvaćena na 3.000 prodajnih mjesta na kojima je moguće plaćati putem QR koda. U OPA platformu trenutno se integriše plaćanje komunalnih računa različitih komunalnih preduzeća te se uključuju i druge zainteresovane banke. Platforma će u budućnosti predstavljati jedan od najznačajnijih načina plaćanja u Bosni i Hercegovini. Naravno, i to je start up kompanija i potrebno je vrijeme za njen razvoj. Ohrabruje činjenica da nijedan trgovac nije odbio ulazak u partnerstvo i da OPA bilježi kontinuiran rast broja korisnika.

BH Content Lab platforma je najveća domaća platforma za produkciju audio-vizuelnog sadržaja. BH Telecom je već odabrao sedam igranih serija, snimanje prve tri serije počinje u decembru ove godine, a četiri serije su u predprodukcijskoj fazi. Snimanje serije ‘Kotlina’ Danisa Tanovića i ‘Znam kako dišeš’ Jasmile Žbanić, kao i sitcoma FIST produkcije počet će do kraja ove godine. Paralelno s tim, BH Telecom je za vrijeme SFF-a objavio javni poziv u koji je usmjereno 18 miliona maraka tokom naredne tri godine. U saradnji sa domaćim TV kućama proizvedeno je nekoliko zanimljivih serijala čije emitovanje počinjemo od naredne godine na servisu BH Telecoma koji će ići u eksperimentalnoj fazi.

Značaj samog sadržaja u telekom industriji dobija primat i siguran sam da ćemo korisnicima Moje TV obezbijediti visokokvalitetan i ekskluzivan sadržaj. Odluka da sarađujemo sa bh. filmskom industrijom je primarno komercijalna, ali ne zanemarujemo i elemente društvene odgovornosti jer investiramo u vlastite resurse i proizvodimo sadržaj kojim će korisnici biti zadovoljni i koji će obezbijediti kontinuirano povećanje baze korisnika Moja TV, koja bilježi stalni porast.

U okviru platforme BHTech Lab, BH Telecom je izdvojio 15 miliona maraka za tri naredne godine. BH Telecom je 5. septembra 2021. godine objavio javni poziv koji se odnosi na inovacije uz primjenu naprednih tehnologija. Pored finansijskih sredstava koje je BH Telecom spreman investirati, na raspolaganju je cjelokupna platforma BH Tech Lab, saradnici koji su spremni biti mentori mladim inovatorima i startupima i usmjeravati ih. Također smo spremni naše platforme staviti na raspolaganje u nekom testnom okruženju inovatorima, startup kompanijama i univerzitetima kako bismo zajednički kreirali neke nove vrijednosti i neke nove servise.

Četvrta je partnerska platforma na kojoj, kako je već spomenuto, BH Telecom sa svjetskim i domaćim IT kompanijama strateški sarađuje na projektima koji se tiču digitalne transformacije i digitalnog društva, čime se omogućava implementacija najzahtjevnijih projekata koji se tiču digitalizacije.“

Možete li to pojasniti, može li neko danas dobiti 5G u BiH?

„Mi smo u našoj laboratoriji obavili testno puštanje signala, uradili demonstraciju i izmjerili dostupne brzine. 5G mreže trenutno nema u BiH jer je potrebno da se obezbjedi licenca, frekventni opseg, da se usvoji politika sektora i uputstvo širokopojasnog pristupa. Međutim, pripremamo se i vjerujem da nećemo kasniti u odnosu na ostatak svijeta.“

Konkurencija u segmentu telekomunikacija, a posebno ICT-a je sve snažnija, kako se nosite s tim?

„Cilj jeste da se kroz konkurentno okruženje obezbijede što bolje usluge i da korisnici imaju od toga benefite. Mi, naravno, pozdravljamo konkurenciju sve dok je ona lojalna i zdrava. Možemo reći da je bilo uspona i padova, ali ono što je činjenica jeste da je BH Telecom lider po tržišnom udjelu u svim ključnim tehnologijama.“