Novosti

Wizz Air: Rekordan rast ljetnih letova


Wizz Air Holdings Plc (Wizz Air), jedna je od najodrživijih evropskih aviokompanija sa najvećom stopom rasta, objavila je svoje nerevidirane rezultate za prva tri mjeseca zaključno sa 30. junom 2022 (prvi kvartal).

Broj putnika 12.182.156 ili  312,4% više u odnosu na isti period lani. To je uticalo i na povećanje dobiti koja iznoi 808,8 milikona eura, što je više za 306,4%. Odnosno prihod od karata je porastao za 349,6% na 392,0 miliona eura, a dodatni prihod je porastao za 272,6% na 416,8 miliona eura. Ukupna gotovina na kraju juna 2022. je povećana na 1.583,2 miliona eura, uključujući 153,2 miliona eura gotovine pod restrikcijama.

Ovakvi povećani rezultati zahtijevali su i povećanje floote koja je na kraju navedenog perioda  bila 157. 141 ili što je više za 11,3%.

József Váradi, generalni direktor Wizz Aira, povodom navedenih rezultata izjavio je :

„Wizz Air je tokom prvog kvartala F23 nastavio da raste jer je covid-19 prešao iz pandemijske u endemsku pojavu. Broj putnika i prihod su preko četiri puta veći u odnosu na isti kvartal prošle godine i viši za skoro 20% u odnosu na nivo prije pandemije, uz 30% više angažovanih kapaciteta.

Dok ponovo razvijamo aviokompaniju i širimo obim poslovanja, i dalje smo veoma svjesni izazovne makroekonomske i poslovne situacije. Cijene goriva su duplo veće nego prije pandemije. Određena ograničenja vezana za covid-19 su ostala na snazi, naročito tokom aprila i maja, dok su rat u Ukrajini i poremećaji u lancu snabdijevanj,a koji su uticali na kontrolu vazdušnog saobraćaja, sigurnost i zemaljske operacije, imali efekta na naše rezultate.

Usljed toga, troškovi po jedinici (CASK) za prvi kvartal su bili oko 40% viši nego u periodu prije pandemije, a 75% ovog uvećanja je rezultat inflacije, dok je prihod po jedinici (RASK) za prvi kvartal bio 10% niži nego prije pandemije, najviše usljed nižih faktora opterećenja jer smo proširili poslovanje i jer je rat u Ukrajini usporio naš rast.

Naši operativni gubici u prvom kvartalu su iznosili 285 miliona eura, dok je na neto prijavljene gubitke od 453 miliona eura uticao jak dolar koji je izazvao negotovinski, nerealizovani uticaj na rezultate. Naša likvidnost je značajno poboljšana na 1,6 milijardi eura jer smo uvećali poslovanje.

Tokom prvog kvartala F23 smo uložili u ponovno uspostavljanje svog provjerenog operativnog modela prije pandemije koji definišu naši principi ultraniskih cijena karata. Rezultate ovog ulaganja već vidimo u drugom kvartalu i očekujemo da ostvarimo značajnu operativnu dobit jer prihod i cijene nastavljaju da se poboljšavaju.“

Komentarišući dalji razvoj poslovanja tokom ovog perioda, Váradi je dodao sljedeće:

„Tokom prvog kvartala smo se fokusirali na proširenje mreže – obnavljanje kapaciteta na glavnim tržištima do nešto nižeg nivoa u odnosu na period prije pandemije. Oko 30% naših novih kapaciteta je iskorišteno na tržištima na kojima smo proširili poslovanje tokom covida-19 (npr. Italija, Albanija, Abu Dhabi, nove baze u UK i na zapadnom Balkanu).

Sad smo prilagodili svoju mrežu u odnosu na poremećaje u lancu nabavke u sektoru i sproveli taktičko smanjenje kapaciteta od juna nadalje da bismo povećali agilnost poslovanja i lanca nabavke.“

O prognozama poslovanja za ljetni period Váradi kaže:

„Do sada je najveći dio ljetnog povećanja poslovanja iza nas i očekujemo da ostvarimo rast broja putnika po kilometru za 30% tokom ljeta u odnosu na period prije pandemije. Očekujemo dalji rast neto ukupnih prodatih aviokarata i opterećenja iz mjeseca u mjesec tokom ljeta jer radimo na tome da ostvarimo maksimalni RASK – s obzirom na veće ulazne troškove – i očekujemo da se on u drugom kvartalu poveća za 10% u odnosu na F20.

Ohrabruje nas činjenica da počinjemo da vidimo normalizaciju poslovanja jer smo snizili iskorištenost za oko pet posto za ljeto u odnosu na F20, pri čemu smo i dalje lideri u iskorištenosti u sektoru.

Nastavljamo da budemo lideri u troškovima i održivosti. Naša struktura troškova CASK bez goriva će nastaviti da se postepeno poboljšava, nastavljena je obnova flote uz prosječno 214 sjedišta po avionu. Očekujemo da nivo emisija tokom ljeta bude smanjen za skoro 10% u odnosu na ljeto F20 (mjereno u gramima CO₂ po RPK) i nastavljamo da ostvarujemo veliki napredak ka cilju od 43g po RPK do 2030. godine, što predstavlja umanjenje od 25% u odnosu na F20.“

Wizz Air se smatra jednom od vodećih aviokompanija kad su u pitanju održiva putovanja koja je tokom proteklih godina unaprijedila svoje ocjene na polju održivosti. Potvrđujući svoju posvećenost održivosti i ističući glavne razloge zašto su najzeleniji izbor za putovanje avionom, Wizz Air je početkom 2022. godine pokrenuo kampanju pod nazivom „Letite najzelenije“, a 27. juna je nagrađen za najodrživiju niskotarifnu aviokompaniju na dodjeli Nagrada za održivost časopisa World Finance, što je objavljeno u ljetnom izdanju ovog magazina. World Finance je pohvalio Wizz Airovu konstantnu posvećenost održivosti, naročito njegov ambiciozni program obnove flote i druge inicijative za smanjenje potrošnje goriva.