Novosti

Prvi električni brodovi Jadranskim morem zaplovit će 2026. godine


Prvi brodovi na električki pogon trebali bi zaploviti Jadranskim morem za dvije do tri godine, a stručnjaci smatraju da bi ih trebala graditi domaća brodogradilišta i da ih mogu projektovati domaći stručnjaci.

Imamo brodogradilišta koja bi mogla graditi takve brodove i ne vidim razloga da se ne angažuju na tom poslu”, rekao je za Hinu vanredni profesor sa Zavoda za elektroenergetiku splitskog FESB-a Ozren Bego.

On smatra kako bi Vlada RH i vlasti trebale dati maksimalnu podršku razvoju izgradnje trajekata i putničkih brodova na električni pogon. Po njegovim riječima, industrija izgradnje elektrobrodova trebala bi se razvijati brže nego udio električnih automobila u Hrvatskoj.

Do sada je razvoju brodova na električni pogon najdalje otišao splitski brodar Jadroplov, koji je projektovao jedan od najvećih trajekta na Jadranu, koji će moći na električni pogon prevoziti hiljadu putnika i 400 vozila. Ako se uskoro riješi finansiranje izgradnje tog trajekta, on bi mogao zaploviti za dvije godine”, rekao je Bego.

Iz Ministarstva mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske najavljuju nabavku putničkih brodova i katamarana na električni pogon.

Planirana je najkasnije do drugog tromjesečja 2026. godine nabavka šest brodova, tri putnička brodak te tri brza broda – katamarana na električno – solarni pogon, čime će imati nultu stopu širenja emisija CO2”, naveli su iz Ministarstva, prenosi Hina.

Kako su izvijestili, trenutno je u izradi studija izvodljivosti s analizom troškova i koristi, koja će utvrditi na kojim je linijama najveća potreba za modernizacijom flote.

Jadrolinija: Na električni pogon uskoro tri putnička broda

Jadrolinija je u januaru objavila konkurs i počela postupak javne nabavke za gradnju tri putnička broda na električni pogon, procijenjene vrijednosti 45 miliona eura, koji bi se sufinansirali iz evropskih fondova. Riječ je o tri putnička broda na električni pogon, a namijenjeni su prevozu putnika i tereta, svaki kapaciteta 389 putnika, s osam članova posade. Maksimalna dužina broda može biti 52 metra, a širina 12 metara.

Jadroliniji putnički brodovi na električni pogon naručuju se za potrebe plovidbe na državnim brodskim linijama Mali Lošinj – Susak, Šibenik – Vodice i Suđurađ – Dubrovnik.

Do roka za predaju zahtjeva 22.februara primljeno je sedam zahtjeva, Jadrolinija ima rok od 60 dana za pregled dokumentacije, a nakon što se utvrdi ko ispunjava sve uslove, biće objavljeno ko od zainteresovanih subjekata može učestvovati u daljem postupku.

(Fena)