Tema u fokusu

CONTINENTAL Grupa: Popularna pića u Sjevernoj Africi dolaze iz BiH


Osvježavajuće piće Red Bitter Soda pod brendom “ALBINA” popularan među potrošačima na tržištu Sjeverne Afrike dolazi iz Bosne i Hercegovine i prvi je proizvod koji je CONTINENTAL Grupa iz Sarajeva plasirala na ovo tržište. I to veoma uspješno. Uporedo s tim razvijali su i okuse voćnih sokova u ALU ambalaži. Od 2020. godine kada su registrovani razvili su široku paletu proizvoda koji se distribuiraju ne samo u Bosni i Hercegovini, već i u drugim zemljama u svijetu, o čemu u intervjuu za Poslovne novine priča Hanadi Borovac, koja je i osnivač ove kompanije.

CONTINENTAL grupa d.o.o. sa sjedištem u Sarajevu bavi se proizvodnjom sokova od voća i povrća. Prije ulaska u ovaj posao menadžment je imao obezbjeđene sigurne kontakte sa distributerskim kompanijama za tržište zemalja Magreba što je bilo odlučujuće da se pokrene realizacija ovog projekta. Za početak odabran je model “Private Label” a to znači da će društvo realizovati projekat proizvodnje i punjenja bez potrebe posjedovanja fabrike za punjenje. Ovaj posao su dodijelili fabrikama koje rade uslužnu proizvodnju u osnovnoj djelatnosti.


Obično su prvi koraci najteži. Koji momenti su bili najizazovniji u tom početnom periodu za CONTINENTAL grupu?

“Primarno, projekat je koncipiran tako da nastupa isključivo na izvoznim tržištima. Početne faze poslovanja nose sa sobom mnoge izazove, uključujući izazove vezane za odabir partnerskih kompanija za proizvodnju, definisanje tehnologije, finansiranje proizvodnje, prodaju i tržišno pozicioniranje na tržištima izvoza te realizaciju usvojenih planova poštivanja visokih standarda u ovoj oblasti koje je društvo stavilo kao cilj i prioritet. S obzirom na to da CONTINENTAL grupa jedna od brzorastućih kompanija, možemo reći da smo uspješno prevladali početne izazove i da smo uspjeli pronaći inovativna rješenja koja su omogućila rast i uspjeh na tržištu.”

Koji su bili početni ciljevi na koje ste se fokusirali u periodu osnivanja i izlaska na tržište?

“Kod osnivanja kompanije važno je postaviti jasne dugoročne ciljeve i fokusirati se na njih. Početni ciljevi se obično odnose na uspostavu brenda, kreiranje dizajna proizvoda, odabir tipa ambalaže i njeno prilagodjavanje propisima u zemljama izvoza. Naš osnovni cilj je bio razviti kvalitetne proizvode koji će biti konkurentni na tržištu i privući našu ciljnu skupinu. Svakako da je bitno izgraditi prepoznatljiv brend koji će pronaći svoje mjesto kod potrošača.”

Mnogo je proizvoda ove vrste na policama trgovina u svijetu, ali i u Bosni i Hercegovini, pretpostavljamo da se konkurencija nikada ne smije potcijeniti. Kako se istaći i kako biti jedinstven i prepoznatljiv?

“Tačno je da je konkurencija na tržištu pića u Bosni i Hercegovini velika, ali svakako da postoje načini kako se istaći i biti jedinstven i prepoznatljiv. Kvalitetan proizvod je osnova za uspjeh na tržištu. Mi smo osigurali da naši proizvodi budu napravljeni od kvalitetnih sirovina, jer kvalitetan proizvod će uvijek privući kupce i finalno stvoriti lojalnost prema brendu. Također, vodili smo računa prilikom kreiranja vizuelnog identiteta brenda da bude prepoznatljiv i koliko je moguće jedinstven. Svakako, na tržištu Bosne i Hercegovine su zastupljeni vodeći evropski pa i svjetski brendovi i to doživljavamo kao izazov i podstrek da se trudimo da budemo bolji. Inače, Bosna i Hercegovina ima veliki potencijal u „biznisu sa vodom“ ali taj potencijal nikako nije iskorišten kako bi trebao biti. Problem je dijelom u broju malih proizvođača koji samostalno ne mogu napraviti veći iskorak, tako da sam stava da je rješenje za taj problem u ukrupnjavanju i udruživanju.

Koliki je uopšte potencijal naših proizvođača u ovoj grani industrije kod izlaska na inotržišta i na koja tržišta se najbolje usmjeriti kada je u pitanju izvoz?

“Mi smo u početnoj strategiji naše proizvode plasirali na inotržišta i to Sjeverne Afrike, sa planovima za ulazak na tržište zemalja Zaljeva. Kada govorimo o potencijalu naših proizvođača na navedenim tržištima on je veliki jer činjenica je da tamo nema naših voda. Naša konkurencija na tim tržištima su proizvodjači iz Italije, Španije, Austrije, Turske i drugih evropskih zemalja. Sigurno u navedenim zemljama cijena proizvodnje a pogotovo cijena rada nije niža nego kod nas. Sigurni smo da bi se redefinisanjem nastupa na ovim tržištima dala prilika da i naši proizvođači nađu svoje mjesto. To se odnosi i na prerađevine od voća i povrća. Europska unija je tržište koje ima veliku potražnju za prirodnim i zdravim proizvodima. Postoji veliki potencijal za izvoz bosanskohercegovačkih sokova i nektara na tržište Evropske unije, posebno u zemlje u kojima žive ljudi porijeklom iz BiH i bivše Jugoslavije.”

CONTINENTAL grupa spada u grupu brzorastućih kompanija. Ko čini tim ljudi koji pišu ovu uspješnu poslovnu priču?

“Tim ljudi koji piše uspješnu poslovnu priču u CONTINENTAL grupi uključuje talentovane stručnjake iz različitih područja, uključujući upravljanje, marketing, prodaju, proizvodnju, logistiku, finansije i druge važne funkcije. U strateškom konceptu razvoja svi važni segmenti kao što je izrada dizajna, definisanje tehnologije i receptura povjereni su uglednim kompanijama. Osim toga, postoji i snažna korporativna kultura koja potiče timski rad, inovacije i kontinuirano poboljšavanje, te se pružaju mogućnosti za obrazovanje i razvoj zaposlenika. Važno je da tim ljudi ima viziju za budućnost kompanije i da djeluje u skladu s tim ciljevima, uključujući i fokus na kvalitetu proizvoda, zadovoljstvo kupaca, efikasno upravljanje troškovima i otvaranje novih tržišta.”

Veliki brendovi jako mnogo novca ulažu u oglašavanje. Koliko je za mlade kompanije važno ulaganje u marketing?

“Za mlade kompanije ulaganje u marketing može biti ključno za postizanje uspjeha na tržištu. Bez obzira na kvalitetu proizvoda ili usluge koju nude, mlade kompanije neće imati mnogo uspjeha ako nisu u stanju da se adekvatno predstave potencijalnim klijentima i kupcima. Izgradnja prepoznatljivog brenda je ključna za stvaranje dugoročnog uspjeha.”

Gdje će biti CONTINENTAL grupa u budućnosti?

“CONTINETAL grupa je već sada zauzela veoma dobru tržišnu poziciju u Bosni i Hercegovini, a također i na izvoznim tržištima. U budućnosti, kompanija će nastaviti širiti svoju prisutnost na tržištima širom svijeta kroz daljnji izvoz i uspostavljanje novih distribucijskih kanala. Također, postoji trend rasta potražnje za zdravijim pićima bez umjetnih boja i konzervansa, što bi moglo dovesti do većeg fokusa kompanije na razvoj proizvoda koji zadovoljavaju takve zahtjeve tržišta. Osim toga, svakako da će CONTINENTAL grupa investirati u proširenje asortimana proizvoda ili proširenje u druge sektore koji se odnose na prehrambenu industriju, pogotovo u preradu voća i povrća. Konačno, kompanija će iskoristiti prednosti novih tehnologija i digitalizacije kako bi unaprijedila svoje poslovanje i proširila svoju prisutnost na tržištu.”