Tema u fokusu

Berina Filipović-Kulenović: Profitirati u turizmu koristeći iskustva razvijenih evropskih destinacija


Evropa kao brend i turistička destinacija broj jedan u svijetu može se iskoristiti za promociju evropskih zemalja koje nisu članice Evropske unije.

Sasvim je ispravno koristiti iskustva naprednih zemalja iz regiona, poslužiti se njihovim praksama i ostvariti svoj cilj, odnosno biti prisutan na turističkom tržištu.

Svjetske metropole su kroz vrijeme odolijevale trendovima i situacijama koje su narušavale njihovu turističku atraktivnost i uspijevale osigurati sebi visoko mjesto na listi najboljih čak i u vrijeme nedavne ekonomske krize. Tako je Evropa (s Francuskom na 1. mjestu) već nekoliko godina prva turistička destinacija u svijetu.

Iako Evropska unija turizam tretira kao sredstvo ili privrednu granu, a ne cilj, propisi Evropske unije predviđaju brojne mogućnosti za pametna ulaganja u turizam. Definišu ga i koriste da bi očuvale lidersku ulogu u kreiranju svjetskog turističkog tržišta i ležernog nametanja potrošaču.

Evropski turistički sektor obuhvata 2,3 miliona malih i srednjih preduzeća sa oko 12,3 miliona zaposlenih, a ostvareni BDP u visini od pet posto za Evropsku uniju predstavlja važan dio održivog turizma. Svjetska turistička organizacija (WTO) ne predviđa drastične promjene nego samo malo skromniji rast turizma u Evropi do 2030. godine, s procijenjenih 744 miliona turista odnosno 41,1 posto ukupnog svjetskog tržišta, što s aspekta Evropske unije znači isti ili blago uvećani broj zaposlenih u sektoru turizma.

Promocija Evrope kao vodeće svjetske turističke destinacije kroz već osmišljeni brend „Destinacija Evropa 2020” uključuje niz aktivnosti u području marketinga, brendiranja i promocije. Projekt EU – Kina Turistička godina 2018. – imao je za cilj animiranje posjetilaca i investitiora iz Kine koja je jedno od najvećih i najbrojnijih emitivnih tržišta EU-a. Cilj godine turizma 2018. bila je i promocija manje poznatih odredišta, poboljšanje iskustava putovanja i turizma, poticanje privredne saradnje i napretka u olakšavanju viznog režima te povezanosti u zračnom saobraćaju.

Evropske regije su na nacionalnoj razini od najvećeg strateškog značaja za održivi razvoj turizma i unapređenje konkurentnosti evropskih destinacija. EU također sufinancira prekogranične projekte održivog turizma čiji je cilj poticati raznolikost europske turističke ponude.

Manje sredine i gradovi su primjenjujući i prilagođavajući znanja i iskustva iskusnih, s regionalnog i nacionalnog nivoa, u posljednjih nekoliko decenija i same poradile na svom imidžu i nametnule se na konkurentnom turističkom tržištu. Iskustva zemalja Evropske unije svojevremeno su primjenili i gradovi poput Budimpešte, Praga ili Beča, dakle prilagodili su ih lokalnoj razini i tako zabilježili značajne rezultate. Postali su i još jesu konkurentne, poželjne i profitabilne destinacije.

Sadašnji trend i ugled kojeg uživa Evropska unija kada je riječ o turizmu u vrijeme kad veliki broj svjetske populacije ulaže značajna sredstva u odmor i putovanja, uz svu IT tehnologiju koja nam nudi brze i ekspeditivne razmjene informacija, treba se iskoristiti.

Gradovi dobijaju na značaju. Razvijaju se u tom pravcu. Bogati i napredni osmišljavaju strategije razvoja kako bi animirali turiste te zadobili njihovo povjerenje. Zagreb i Rijeka su već primjenili pozitivna iskustva drugih. Prvi ima najatraktivniji Advent, dok je drugi Evropska prijestolnica kulture 2020.

Zemlje iz regiona koje nisu članice Europske unije također su se svojim atraktivnim ponudama profitirale na svjetskom turističkom tržištu i zabilježile povećan broj posjeta i noćenja, a samim tim pojačale i cirkulaciju novca, osigurale radna mjesta i povećale životni standard. Glavna zbivanja u turstičkom smislu nam se dešavaju u najbližem okruženju.Trebamo ih pratiti, prilgođavati se događajima i učiti od iskusnijih i bogatijih sredina. Razmjena znanja i iskustava je već više od dvadeset godina jedan od strateških ciljeva Evropske unije koja se realizuje na lokalnom nivou gradeći tako bitne evropske regione, a usklađivanjem zakona i propisa u sektoru turizma održavaju konkurentno tržište koje rezultira raznovrsnom i maštovitom turističkom ponudom i van Evropske unije.

Jugoistočna Evropa, a samim tim i Bosna i Hercegovina, ima interesantne sadržaje zimskog, banjskog, kulturnog, avanturističkog, vjerskog i etno turizma koje treba strateški koordinirtati i u vidu ponuda iznijeti na konkurentno tržište. Turizam je svjetsku populaciju naveo ka Evropi i mi bi trebali iskoristiti evropska znanja na način da ih prilagodimo našim uslovima kako bi se specifične turističke atrakcije stavile u prvi plan.

Krovna strategija turističkog razvoja bi se trebala implementirati preko entitetskih, gradskih te zajednica lokalne samouprave na jedinstven način i to u okviru unificiranih, ali najviših mogućih standarda ponude i usluga usklađenih sa evropskim standardima. Nažalost, nepostojanje krovnog zakona o turizmu Bosni i Hercegovini ne daje mogućnost sinhronizacije i koordinacije ponuda na nivou države, pa samim tim ni nastup na evropskom i svjetskom tržištu nije jedinstven i kao takav nije efikasan kako bi mogao biti.

Uprkos tome, trend koji drži Evropa i planovi Evropske unije da evropski kontinent zadrži vodeći ulogu na turističkom tržištu je šansa koju ne smijemo ignorisati. Sve moguće kontakte, od domaćih i stranih ambasada do relevantnih organizacija, trebalo bi intenzivnije animirati i staviti u službu promocije našeg turističkog tržišta. Isto tako, memorandume o saradnji u sektoru turizma, a Bosna i Hercegovina ih ima desetak, maksimalno iskoristiti za značajnije iskorake na ciljna tržišta.