Novosti

Borislav Miljanović: Kriza nas je bacila dvije godine unaprijed i to je šansa za nas


Istraživanja pokazuju da ćemo još četiri mjeseca imati strah, ali ono što je primjetno je da već sada pada čitanost tema o koroni. Svi zajedno treba da sagledamo gdje će biti biznis, mislim da treba brzo da se mijenjamo, da tražimo nove biznis modele.

Srpska asocijacija menadžera pokrenula je nov format online dijaloga i razgovora pod nazivom „Ask an expert“ u okviru kojeg stručnjaci, članovi SAMa, koji imaju sveobuhvatno znanje iz svojih oblasti, visoke profesionalne kvalifikacije i višegodišnje praktično iskustvo odgovaraju na neke od trenutno najaktuelnijih tema.

Kako se danas odvija komunikacija i kakva joj je budućnost, zašto je interna komunikacija nervni sistem jedne kompanije i koliko ćemo neke usvojene navike tokom pandemije koristiti i kasnije – na ova pitanja odgovore je dao dr. Borislav Miljanović, osnivač i direktor regionalne komunikacijske grupacije Represent System.

Možemo li reći da je ovo play-forward kriza?

“Ovo je fast/forward kriza. Kao film koji smo počeli da gledamo, a onda nam je neko taj film premotao 20, 30 minuta unaprijed i vidimo šta se promijenilo. Znali smo da Netflix radi, dostava hrane, kao i Zoom platforma. Sada nas je ova kriza iznenada bacila dvije godine unaprijed i imamo priliku da vidimo u kom pravcu će se naše društvo razvijati. To je šansa za nas.

Iako se polje komunikacije menja i pomjera, čovjek je društveno biće i bez komunikacije ne može. Mi smo prvih dana imali infodemiju, nevjerovatan protok informacija na svim kanalima. Podaci govore da je prošle godine u martu, na svjetskom nivou, gledanost televizije porasla za 18 odsto, u Srbiji danas 90 odsto osnovnih informacija građani dobijaju putem TV stanica; u svijetu je online porastao za 28 odsto, društvene mreže za 48 odsto, 61 odsto je povećana konzumacija aplikacija za dostavu hrane, odnosno 41 odsto aplikacija sa zdravstvenim savetima.

Komunikacijska industrija je u šoku – s jedne strane je povećana konzumacija medija, s druge strane ljudi traže pouzdan izvor informacija. Međutim, uprkos povećanoj čitanosti i gledanosti, svi bilježe pad dobiti”, kaže Miljanović.

Kako motivisati zaposlene u komunikacijskoj industriji?

“Komunikacija kao takva neće stati, samo će biti drugačija i mi moramo da učimo. Potrebno je da vidimo gdje se korisnik kojem se obraćamo nalazi. Potrebno je da svi u toj industriji budu svjesni da će imati super posao, ali ćemo mi sami morati da se mijenjamo, da radimo na sebi, da se razvijamo i da primjenjujemo novo znanje. To je rješenje.”

Potraga za novim biznis modelima?

“Kako će kompanije komunicirati posle korona virusa je pitanje od milion dolara. Maxwell Maltz, plastični hirurg iz 50-tih godina, govorio je da je potrebno minimum 21 dan da bi se prihvatila nova navika. Sigurno je da će nam 20, 30 odsto naučenih stvari, koje danas radimo na lakši način, ostati.

Istraživanja pokazuju da ćemo još četiri mjeseca imati strah, ali ono što je primjetno je da već sada pada čitanost tema o koroni. Svi zajedno treba da sagledamo gde će biti biznis, mislim da treba brzo da se mijenjamo, da tražimo nove biznis modele.”

Interna komunikacija je ključ?

“Za uspjeh i poslovanje jedne kompanije interna komunikacija je nervni sistem. Ona dobija na potencijalu. U velikim kompanijama mora biti precizna, jer ljudi traže odgovore, pojavljuju se razne informacije, neprovjerene, potrebno je da unutar kompanije imaju pouzdan izvor i da komuniciraju stalno sa zaposlenima, kroz različite kanale – uživo, preko mreža, telefonski. Važno je da kompanija u tom segmentu bude aktivna. One koje to do sada nisu uradile mogu da budu u ozbiljnom problemu. Zaposleni dobijaju različite informacije, već su formirali stav o ovoj situaciji, a ako im se niko iz kompanije nije obratio za ovih mjesec i po dana, on ne može da ima dobro mišljenje o toj kompaniji.

Sada je pravi momenat da se napravi dobar plan razvoja i to za četiri mjeseca, jer se vidi gdje kompanije nemaju kapacitete, šta treba popraviti.”

(Media Marketing)