Novosti

Što je vino skuplje, više nam se dopada?


Koje vino ima bolji ukus – ono za koje vjerujemo da je jeftino, u litarskoj boci sa jednostavnom etiketom i metalnim zatvaračem, ili ono koje izgleda luksuzno, sa cijenom koja odgovara imidžu vina? Naučnici kažu da cijena ima veliki uticaj na našu percepciju vina.

U studiji objavljenoj u stručnom magazinu “Food Quality and Preference” grupa naučnika sa univerziteta u Bazelu u Švajcarskoj objavila je nalaze eksperimenta u kome je učesnicima saopštena modifikovana cijena vina, kako bi se utvrdilo da li informacija o cijeni utiče na percepciju ukusa.

Čak 140 učesnika slijepe degustacije probalo je tri grupe vina – “jeftino”, “umjerene cijene” i “skupo”. U sva tri slučaja poslužena su im crvena italijanska vina iz berbe 2013. Neke cijene bile su prave, a neke lažne, a sve su bile u rasponu od 10 eura do 70 eura po boci.

Istraživači su utvrdili da su akteri slijepe degustacije drastično pogrešno procijenili jeftinija crvena vina – onim vinima za koja im je saopšteno da koštaju četiri puta više od stvarne cijene dali su više ocjene i nazvali ih prijatnijim za piće u odnosu na vina iz iste klase za koja su im rekli da koštaju skromnih desetak eura po boci. Zanimljiv detalj eksperimenta je i taj da ovog efekta nije bilo kada je cijena skupog vina umanjena četiri puta.

Ovaj zanimljiv eksperiment pretrpio je i značajne kritike vinskih stručnjaka, koji su istakli da je činjenica da su degustatori vinski laici znatno uticala na njihovu percepciju vina. Džejn Mekvilti, vinski kritičar Tajmsa, navela je da je degustiranje vina kompleksan posao koji se uči godinama i da su vedra, voćna vina sa manjom cijenom “prevarila” neiskusne učesnike eksperimenta koji bi i inače dali veće ocjene takvim vinima, savršenim izborom za, uslovno rečeno, početnike u vinskom hobiju.

– Ne čudi to što je voćni, jednostavni Montepulciano d’Abruzzo ocijenjen bolje nego stroga bordovska kupaža – napisala je Džejn Mekvilti.

(Ekapija.com)