Novosti

Rekordan broj njemačkih kompanija planira povećanje cijena svojih proizvoda


Veliki broj kompanija u Njemačkoj, veći nego ikada ranije, planira da poveća cijene u naredna tri mjeseca, pokazali su rezultati istraživaja minhenskog Instituta IFO.

Indeks očekivanih cijena, koji izračcunava IFO, porastao je na 45 poena u novembru sa oktobarskog nivoa od 41 poena, što je njegov najviši nivo otkako je počelo da se sprovodi ovo istraživanje, navodi se u saopštenju Instituta dostavljenom.

– To će, naravno, uticati na potrošačke cijene. U posljednjem kvartalu do kraja ove godine, inflacija će vjerovatno porasti na neznatno ispod 5%, a sljedeću godinu će početi sa stopom znatno iznad 3%. U prosjeku, sada procijenjujemo da će ukupna inflacija biti 3% ove godine i između 2,5 i 3% 2022. godine – kaže Timo Volmeršauzer, šef odjeljenja za prognoze u IFO-u.

Rekordna vrijednost indeksa prisutna je u svim privrednim sektorima.

U trgovini, indeks cjenovnih očekivanja iznosi 65 poena, u proizvodnji 56, a u građevinarstvu 44 poena. Najniža vrijednost, od 32 poena, izmjerena je kod pružalaca usluga, ali je i ona, ipak, na rekordnom nivou za taj sektor privrede.

Kao razlog za povećanje cijena kompanije navode veliko poskupljenje intermedijalnih proizvoda i sirovina, koje proizvođači i trgovci sada namjeravaju da prenesu na svoje kupce.

U ovom trenutku, najveći rizik za srednjoročni trend inflacije predstavja pitanje kako će se dalje odvijati stvari sa rastom proizvodnih troškova. Ako se uska grla u snabdijevanju nastave, cijene poluproizvoda i sirovina mogle bi da nastave uspon.

Pored toga, u predstojećim kolektivnim pregovorima o platama sindikati bi mogli da traže kompenzaciju za zaposlene zbog znatnog pada njihove kupovne moći, čime bi troškovi kompanije postali još veći.

Institut IFO nije u anketi pitao kompanije o visini planirane promjene cijene.