Novosti

BiH ne smije da propusti voz za “Otvoreni Balkan”


Srbija, Albanija i Sjeverna Makedonija su od Nove godine počele s primjenom prvih mjera u sklopu inicijative “Otvoreni Balkan”, što znači kraća zadržavanja na granicama i slobodniji protok određene robe.

Prva od mjera koja je stupila na snagu uključuje slobodniji protok poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, a znači da će ove tri države međusobno priznavati sertifikate, zbog čega će graničari na graničnim prelazima uglavnom propuštati robu nakon pregleda osnovne dokumentacije.

Većina privrednika i analitičara slaže se da ovo znači prvi korak ka ekonomskoj integraciji regiona uz svestranu korist za cijeli region, iako ima i onih koji smatraju da je za manje zemlje poput BiH važno da na pravi način zaštite svoju privredu od velikih igrača.

Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, za Nezavisne novine kaže da je šteta što BiH nije ušla u istom paketu sa Srbijom, Albanijom i Sjevernom Makedonijom.

– Da smo ušli bilo bi nama sada lakše raditi, jer bi se i za nas pojednostavila procedura na graničnim prelazima i carinskim terminalima. Ali, nadamo se da će se u nekom narednom periodu, kada prođe ova kriza koja sada postoji u institucijama BiH, nadležne institucije i organi dogovoriti, da će se taj problem riješiti i da onda i BiH uđe u tu inicijativu. Zaista bi nama prevoznicima to mnogo pojednostavilo – rekao je on.

Admir Čavalić, ekonomski analitičar, kaže za Nezavisne novine da je velika greška što BiH nije na vrijeme pristupila pregovorima.

– Mislim da će sudjelovanje u ‘Otvorenom Balkanu’ biti korisno za sve zemlje koje učestvuju, uključujući u potencijalu i BiH – rekao je on i dodao da se ne slaže s onima koji smatraju da će ova inicijativa biti štetna za BiH.

– Međusobnim povezivanjem može se jačati vlastita ekonomija, a to će onda značiti i veću potražnju za proizvodima iz naše zemlje, jer su neke od zemalja koje su u ‘Otvorenom Balkanu’ naša važna izvozna tržišta – naglasio je on.

Dodao je da ostaje činjenica da je i dalje najviše bh. bruto domaćeg proizvoda povezano s EU i da još nije kasno da se BiH priključi ovoj regionalnoj inicijativi.

Saša Trivić, predsjednik Unije udruženja poslodavaca, za Nezavisne novine ističe da je uvijek dobro kada se otvaraju granice i povezuju privrede, ali da to ima i svojih opasnosti o kojima treba voditi računa.

– Interes je uvijek na strani jačeg, a ako je Srbija poznata kao izvoznik poljoprivrednih proizvoda onda to znači da je to i najveća korist za Srbiju. Treba voditi računa i o tome – naglasio je on.

Bilo kako bilo, analitičari i privrednici u tri zemlje koje su zasad dio “Otvorenog Balkana” naglašavaju da više ništa u regionu neće biti isto. Kako je za RTS objasnio Goran Đaković, savjetnik ministra poljoprivrede Srbije, kamion s, primjera radi, robom iz Srbije s odredištem u Sjevernoj Makedoniji više neće morati da bude kontrolisan na granici, već će srpske vlasti obavijestiti makedonske, a oni će kontrolu obaviti na mjestu istovara robe, odnosno na odredištu.

– Imaćemo poverenje jedni među drugima i stalno će se raditi kontrole, kao što su se i do sada radile, ali to neće otežavati izvoz već želimo da ubrzamo promet proizvoda – rekao je Đaković.

On je pojasnio da će i u režimu “Otvorenog Balkana” biti potrebna ista dokumentacija kao i dosad, odnosno fitosanitarni i veterinarski sertifikati, s tim da će države prihvatati nalaze jedni drugih, odnosno priznavaće sve sertifikate.

Kamioni će, kao i dosad, prolaziti kroz carinu, ali će službenici samo provjeravati dokumentaciju koju je izdala zemlja porijekla i generalno neće raditi dodatne kontrole. Sporadične kontrole i provjere su moguće kao i dosad, ali će se, kako je pojašnjeno, sprovoditi o trošku države. Vlasti Srbije ističu da je obim razmjene između tri zemlje 300 mil EUR, a da će ga “Otvoreni Balkan” značajno povećati, jer će olakšati sve procedure.

BiH, Crna Gora i samoproglašeno Kosovo i dalje odbijaju da uđu u ovu inicijativu.