Svijet

Na krilima ruske nafte mala kompanija postala najveći brodovlasnik


Svega 18 mjeseci bilo je dovoljno da potpuno nepoznata indijska brodarska kompanija sa samo dva tankera postane najveći brodovlasnik na svijetu, s flotom od gotovo 60 tankera.

Riječ je, kako piše Financial Times, o kompaniji Gatik Ship Management koja je od invazije Rusije na susjednu Ukrajinu kupila najveći broj tankera u svijetu. Naime, još 2021. Gatik Ship Management bio je vlasnik dva tankera za prijevoz hemikalija. Do travnja ove godine kompanija je nabavila ukupno 58 tankera procijenjene ukupne vrijednosti 1,6 milijardi dolara, procjenjuje VesselsValue.

Prevoze ogromne količine nafte

Zanimljivo je da je pozadina tako naglog skoka poslovanja, ali i pitanje pravih vlasnika kompanije obavijeno velom tajne. Kompanija 31. marta ove godine doregistrirana za izvozne poslove, ali o tome nema drugih službenih podataka. Jedan važan podatak ukazuje na moguće odgovore.

Gatik, naime, dijeli službenu adresu s brodarskom kompanijom iz Mumbaija pod nazivom Buena Vista Shipping. Radi se o još jednoj malo poznatoj brodarskoj kompaniji koja je do dvije godine prijavljivala imovinu vrijednu svega 100.000 dolara.

Tko je ustvari vlasnik Buena Vista Shippinga i tko je financirao rapidno širenje Gatikove flote prava je enigma na naftnom tržištu. No, poznavatelji pomorskog prijevoza, analitičari i trgovci robama smatraju da vezu treba tražiti u najvećem Gatikovom klijentu – ruskom Rosnjeftu, prenosi Poslovni.hr.

Gatikova novonabavljena flota uglavnom je korištena za transport ruske nafte, većinom prema indijskim lukama, pokazuju podaci praćenja ruta tankera.

FT-ova analiza pokazuje da je Gatik prevezao najmanje 83 miliona barela. To je količina dovoljna za dvomjesečnu potrošnju nafte u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Postali jedna od najvećih brodarski firmi

Zapadne sankcije na ruski izvoz nafte, kao odgovor na vojnu agresije Rusije na Ukrajinu, u potpunosti su preoblikovale globalno naftno tržište. Rosnjeft, kompanija pod velikim utjecajem Kremlja te najveći tamošnji proizvođač nafte, u središtu je te velike promjene.

Evropska unija uvela je niz sankcija na uvoz ruske nafte, a posljednje je ograničenje cijene koju moraju primjenjivati evropske kompanije koje trguju ruskom naftom.

Rosnjeftovi najveći klijenti, trgovci robama Trafigura i Vitol, prekinuli su ugovore prošle godine. S druge strane, Indija je izabrala povećati uvoz ruske nafte, umjesto da primjenjuje cjenovno ograničenje koje je dogovorila skupina G7.

To je pozadina rapidnog rasta poslovanja Gatika. Podaci VesselsValuea pokazuju da je Gatik nabavio barem 56 brodova od marta 2022. godine, uključujući i 13 plovila samo u prosincu kada je stupio na snagu embargo na rusku naftu. Rebecca Galanopuolos, analitičarka VesselsValuea, ističe kako je time Gatik postao jedna od najvećih brodarskih kompanija na svijetu po veličini flote.

Rusija zadovoljava trećinu indijske potrošnje

Najmanje 35 tankera u Gatikovoj floti do kraja ožujka posjedovalo zapadno osiguranje, što je uvjet G7 za prijevoz ruske nafte. Tako je Gatik – što na sanskrtu znači “brzina” – odigrao ključnu ulogu u jednom od najznačajnijih promjena u trgovini naftom posljednjih desetljeća. Prije rata u Ukrajini, Rusija je prodavala Indiji manje od jedan posto njezinih potreba za naftom. Službene trgovinske statistike pokazuju da sada zadovoljava oko trećine indijske potrošnje nafte.

Međutim, većina te nafte nabavljena je debelo ispod tržišne cijene. Tokom prvog kvartala ove godine, Indija je plaćala 48,03 dolara za barel prije prijevoza. To je 10 dolara manje nego što su u prosjeku plaćale ostale države. Kroz takve aranžmane, Indija je kupila najveći dio ruske “Ural” nafte koja je prije odlazila na europsko tržište. Gatik i Buena Vista ostali su nedostupni, prenosi Poslovni.hr.