Tema u fokusu

Muftić: Elektronsko bankarstvo – za sigurno poslovanje i sigurnost vaših zaposlenika


Na poslovanje vodećeg provajdera elektronskog bankarstva u BiH kompaniju Halcom d. o. o. Sarajevo, kriza izazvana pandemijom korona virusa nije imala puno utjecaja, jer su u prva tri mjeseca ove godine ostvarili poslovni rast i nisu otpustili niti jednog radnika.

Prema riječima Amele MUFTIĆ, direktorice Halcom d. o. o. Sarajevo, s obzirom na to da su u IT industriji, u ovom kriznom periodu sve svoje djelatnosti mogu neometano da obavljaju.

„Kompletnu organizaciju posla u vezi programiranja, podrške našim korisnicima, do projekata koje vodimo, sve to skupa uspješno radimo on-line i ova kriza nema značajnog uticaja na normalno odvijanje našeg posla. To potvrđuju i rezultati našeg poslovanja u prva tri meseca ove godine, koji su u u skladu sa utvrđenim planovima. Mogu istaći da nismo otpustili niti jednog radnika i svim zaposlenim isplaćujemo lične dohotke na vrijeme“, kaže Muftić.

Kako se kriza sa pandemijom koronavirusa odrazila na poslovanje klijenata Halcom-a?

Što se tiče naših kljenata, a to su primarno banke u BiH, jako su pogođene ovim dešavanjima i u tom smislu implemetacija projekata se odvija usporenije, što je i razumljivo s obzirom na druge prioritete u finansijskom i privrednom sektoru. Međutim, banke i dalje imaju našu punu podršku i vjerujem da će prepoznati ovaj trenutak u kojem bi trebale da nastave da rade investicije u elektronske i digitalne kanale.
Krajnji korisnici Halcomovog elektronskog bankarstava su velike i srednje kompanije, ali i fizička lica, koja i dalje rade svoj posao i nismo primjetili pad u poslovanju, nego imamo evidentan porast broja korsnika elektronskog bankarstva. Ako generalno govorimo o poslovanju u vrijeme pandemije koronavirusa, onda mogu reći da je ova situacija osvjestila cjelokupno društvo da se još više kreće u pravcu digitalizacije i obavljanja poslova preko elektronskih kanala. Tako, da će to sigurno biti budući trend u poslovanju i banaka i drugih kompanija.“

Predstavite nam ukratko Halcom d. o. o. Sarajevo?

Kompanija Halcom osnovana je 1992. godine u Ljubljani, a svoje poslovanje je proširila na tržište u Bosni i Hercegovini 2001. godine te Srbiji 2002. godine. Danas Halcom svoje usluge pruža na 7 tržišta u regiji (Sloveniji, Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji, Albaniji, Kosovu i Bosni i Hercegovini) te posluje sa preko 60 komercijalnih banaka i dvije centralne banke.
Halcom-ova osnovna djelatnost usmjerena je na softverska rješenja za platne sisteme i usluge od povjerenja pa tako naša paleta proizvoda sadrži različite modalitete elektronskog bankarstva za pravna i fizička lica, žiro kliring sisteme i usluge od povjerenja. Kako je Halcom praktično pionir u oblasti platnih sistema, to je njegov jedinstven koncept poslovanja prepoznalo više od 150 hiljada pravnih lica koji su nam ukazali svoje povjerenje. U Bosni i Hercegovini saradnju imamo sa 14 komercijalnih banaka, a oko 1/3 pravnih lica koristi Halcom-ovu elektronsku banku za svoje finansijsko poslovanje.“

Kakvi su rezultati poslovanja Halcom d. o. o. u 2019. godini?

„Prošla godina je bila izuzetno izazovna i dinamična, a posebno u segmentu razvoja. Veliki napori su uloženi u razvoj novih proizvoda za sva tržišta, a također trebalo je sprovesti i mnoštvo zakonskih regulativa koje nalažu EU i lokalne regulative. U pogledu finansijskih rezultata poslovanja, zadovoljstvo mi je reći da su ispunjeni ciljevi koji su sa našim vlasnicima bili dogovoreni. Dodatno bih navela i činjenicu da je 2019. godina obilježila Halcom kao prvog autoriziranog ovjeritelja kvalifikovanih digitalnih potvrda u Bosni i Hercegovini.“

Dokle se stiglo s procesom digitalizacije u BiH i koliko je do sada izdato digitalnih certifikata u BiH?

„Imajući u vidu da je tek u oktobru 2019. godine Halcom akreditiran kao prvo certifikaciono tijelo u državi, još je rano govoriti o digitalizaciji u BiH. Digitalizacija je dugoročni proces i sigurno će proteći još dosta vremena dok se masovnije počnu primjenjivati digitalni servisi i elektronski potpisi u privredi i društvu. Ono što je pozitivno u svemu jeste činjenica da se jako puno o tome razgovara, da je svijest o nužnosti digitalizacije prisutna, da već imamo određenih oblika primjene digitalnog poslovanja, te da su tehnološka rješenja dostupna na našem tržištu. Sve u svemu mislim da smo na dobrom putu ali kao što rekoh biti će potrebno još dosta rada i vremena do nekog višeg oblika digitalizacije u BiH.“

Šta je neophodno, prema Vašem mišljenju, da bi se ostvarila veća ekspanzija digitalizacije u privrednom i javnom sektoru u BiH i koje su njene prednosti?

„Nekoliko je faktora ključno u ovom procesu, a to su prije svega: jača uloga države u smislu stvaranja zakonskog okvira za masovniju primjenu digitalnih usluga, zatim edukacija krajnjih korisnika i podizanje svijesti o prednostima koje digitalizacija nosi. Fokus svakako treba biti i na IT kadru kao vitalnom resursu u procesu digitalizacije. Kada govorimo o prednostima digitalizacije pokušat ću maksimalno pojednostaviti odgovor svodeći ga na zajednički nazivnik „on line“ – bez fizičkog odlaska u institucije, bez nepotrebne razmijene štampanih dokumenata, bez čekanja na potpise i pečate, bez gubljenja vremena u redovima, uz dostupnost usluga 24/7 .“

U kolikoj mjeri je bh. tržište blizu uvođenja elektronskog potpisa i je li spremno na njega?

„Iako je elektonski potpis u BiH zaživio u oktobru 2019., njegova se primjena za sada svodi na pojedinačne projekte ili pojedinačne zahtijeve korisnika. Masovna upotreba će zaživjeti sa pojavom prvih usluga namijenjenih većem broju korisnika, a za šta je nužna uloga države. Najveći broj zahtijeva za elektronskim potpisima dolazi od pravnih lica. Npr. mnoga pravna lica trebaju digitalni certifikat radi prijave na određene tendere u EU, drugi ga koriste radi potpisivanja dokumentacije koju elektronski pohranjuju i na taj način efikasnije upravljaju vremenom i administrativnim troškovima. Takođe, finansijski sektor (banke i osiguravajuća društva) već uveliko stvaraju pretpostavke za digitalno poslovanje kojim bi omogućili fizičkim i pravnim licima potpuni rad sa bankom bez dolaska u poslovnicu.
Ono što bih ponovo istakla jeste potreba da se otklone barijare kod krajnih korisnika u smislu čestih pitanja da li je certifikat priznat u oba entiteta i u EU. Da priznat je, s obzirom na to da certifikat koji izdaje Halcom ima porijeklo iz u EU, ispunjava sve standarde EU i nalazi na Listi usluga od povjerenja EU-a (https://webgate.ec.europa.eu/tl-browser/#/).“

Koje su sve prednosti u slučaju da se kompanija odluči za Halcomovo rješenje za elektronsko bankarstvo?

„Iako Halcom nudi različita rješenja elektronskog bankarstva za raličite segmente pravnih lica, osvrnula bih se na prednosti Hal E bank rješenja kojeg koristi najveći broj pravnih lica i računovodstvenih servisa u BiH: multibank rješenje – poslovanje kroz jednu elektronsku platformu sa računima u 14 banaka u BiH, multiuser rješenje – više korisnika koji mogu pripremati i/ili potpisivati naloge, multisign rješenje – više potpisnika na nalogu, udaljeno potpisivanje – spremljene naloge moguće potpisati sa bilo kojeg mjesta u svijetu, mogućnost rada sa pojedinačnim nalogom ili paketom naloga, potpuna kontrola nad poslovanjem – instalacija se može raditi na pojedinačnom računaru i/ili serveru, maksimalna sigurnost – najveći stepen sigurnosti omogućen kroz digitalne certifikate PKI tehnologije (enkripcija svih podataka), poslovanje po Europskim standardima – sistem koji u potpunosti slijedi EU regulative u pogledu tajnosti i zaštite podataka, te moguća atomatizacija sa ERP sistemima.“

Možete li reći koje novitete i usluge ćete ponuditi bh. tržištu u 2020. i dalje?

„Neki od noviteta koji su u ovoj godini aktuelni za bh. tržište su: „Halcom Multipay“ – mobilna aplikacija koja će postojećim i novim korisnicima Hal E-bank omogućiti potpisivanje naloga na mobilnom uređaju, uz prethodnu push obavijest potpisniku o spremljenim nalozima koji čekaju na njegov potpis; zatim „OneSign“ – mobilna aplikacija koja omogućava autentifikaciju korisnika i potpisivanje dokumenata kvalifikovanim digitalnim certifikatom (cloud certifikat); Nova verzija Web i mobilnog bankarstva za SME i Micro segment pravnih lica; Automatska administracija korisnika – poseban modul za automatsku administraciju korisnika, te E fakture – posebna funkcionalnost u okviru Hal E bank, koja će omogućiti direktnu razmjenu i plaćanje faktura između korisnika Halcom-ovog elektronskog bankarstva.“

Razgovarala: Irena VASIĆ-DOBRIĆ