Novosti

TQM d.o.o. ovlašten za obavljanje stručnih poslova iz oblasti zaštite na radu


TQM d.o.o. Institut za kvalitet, standardizaciju i ekologiju Lukavac je uspješno prošao ocjenu zahtjeva od strane Federalnog ministarstva rada i socijalne politike, te u cjelosti ispunio zahtjeve koji se odnose na obavljanje stručnih poslova iz oblasti zaštite na radu („Službene novine FBiH“ broj 79/20), kao i Pravilnika o uslovima koje moraju ispunjavati ovlaštene organizacije za vršenje stručnih poslova iz oblasti zaštite na radu („Službene novine FBiH“ broj 23/21), te je od 21.06.2021.godine ovlašten za obavljanje stručnih poslova iz oblasti zaštite na radu i to:

1. Izradu Akta o procjeni rizika na radnim mjestima i mjestima rada u radnoj okolini,

2. Periodični pregledi i ispitivanja fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti i mikroklime u radnim i pomoćnim prostorijama,

3. Periodični pregledi i ispitivanja sredstava za rad i sredstava i opreme lične zaštite, električnih i gromobranskih instalacija na objektima na kojima se primjenjuju mjere zaštite na radu,

4. Osposobljavanje radnika za siguran rad,

5. Izrada stručnog nalaza koji se pribavlja u postupku skraćivanja radnog vremena na poslovima sa povećanim rizikom.

Kako ističu iz Instituta, novi Zakon o zaštiti na radu (u daljem tekstu: „Zakon“) je objavljen 30.10.2020. godine u „Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine“ broj 79/20 i na snagu je stupio osmog dana od dana objavljivanja u Službenim novinama.

Prethodni Zakon o zaštiti na radu datira iz 1990. godine i bilo je neophodno uskladiti ga s drugim novijim pravnim propisima koji regulišu oblast zaštite rada. Novi Zakon je rađen po uzoru na moderne zakone iz ove oblasti u drugim zemljama, te je usklađen i sa odgovarajućim međunarodnim dokumentima, odnosno konvencijama Međunarodne organizacije rada i propisima Europske unije.

Potreba za novim Zakonom o zaštiti na radu najviše je došla do izražaja uslijed novonastale situacije izazvane pojavom pandemije koronavirusa. Kako su i sama radna mjesta izvori zaraze, bilo je potrebno osigurati odgovarajuće mjere radi sprječavanja zaraze koronavirusom na radnom mjestu.

Ovim zakonom uređuju se prava, obaveze i odgovornosti poslodavaca i radnika u vezi sa provođenjem i poboljšanjem sigurnosti i zaštite zdravlja radnika na radu, kao i opća načela prevencije, te sistem pravila sigurnosti i zaštite zdravlja na radu, čijom primjenom se postiže sprječavanje povreda na radu, profesionalnih oboljenja i drugih oboljenja u vezi sa radom, kao i zaštita radne okoline, te druga pitanja u vezi sa sigurnošću i zaštitom zdravlja na radu. Poslodavci su odgovorni za zdravlje i sigurnost na radu svojih radnika i drugih koji mogu da budu pod uticajem njegovih aktivnosti. Poslodavac je obavezan da prilikom organizovanja rada i radnog procesa osigura preventivne mjere radi zaštite života i zdravlja radnika, kao i potrebna materijalna sredstva za njihovu primjenu. Usvajanjem zahtjeva utvrđenih Zakonom o zaštiti na radu u svoj sistem upravljanja, organizacija/poslodavac na taj način osigurava sigurnost i zdravlje na radnim mjestima, sprječava povrede i narušavanje zdravlja u vezi s radom“, kaže vlasnik i direktor Nermin Alić.

Dodaje da je najveća prednost novog Zakona o zaštiti na radu je njegov „proaktivni pristup“ kroz upravljanje rizicima (identifikacija opasnosti, ocjena rizika, upravljanje rizicima), gdje se po prvi put u zakon o zaštiti na radu FBiH uvodi proces upravljanja rizicima, koji se u EU zakonodavstvu koristi već dugi niz godina. Opasnost je stalna kategorija, međutim pravilno i efikasno identificiranje, ocjena i upravljanje rizicima pruža sigurnija i zdravija radna mjesta.

Potrebno je istaći da je novi zakon o zaštiti na radu u cjelosti kompatibilan „usaglašen“ sa zahtjevima međunarodnog standarda BAS ISO 45001:2019 Sistemi upravljanja zdravljem i bezbjednošću na radu – Zahtjevi s uputstvom za koristenje (IDT. ISO 45001:2018 Occupational health and safety management systems – Requirements with guidance for use). U skladu sa članom 22. i 23. Zakona o zaštiti na radu svi poslodavci su obavezni da izrade Akt o procjeni rizika na radnim mjestima i mjestima rada u radnoj okolini, te da za svako radno mjesto utvrde poslove sa (eventualno) povećanim rizikom. Akt o procjeni rizika mogu izrađivati samo ovlaštene organizacije koje imaju ovlaštenje izdato od strane Federalnog ministarstva rada i socijalne politike za vršenje ovih poslova“, ističe Alić.

TQM d.o.o. Institut za kvalitet, standardizaciju i ekologiju Lukavac je uspješno prošao ocjenu zahtjeva od strane Federalnog ministarstva rada i socijalne politike i posjeduje ovlaštenje za obavljanje ovih poslova, kao i potrebnu laboratoriju, laboratorijsku opremu, osoblje, prostorije i metodologije rada.

Dodaju, da se TQM d.o.o. Institut za kvalitet, standardizaciju i ekologiju Lukavac kao ovlaštena organizacija, stavlja na raspolaganje svim poslodavcima koji žele da stvore sigurna i zdrava radna mjesta, organizuju rad i radni proces, te osiguraju preventivne mjere radi zaštite života i zdravlja radnika. Svoje interesovanje za našim uslugama mogu iskazati putem e-maila [email protected] ili [email protected] ili [email protected] , putem telefona 035/553-999 ili 035/554-444 ili 035/554-445, putem mobitela 061/560-878 Nermin Alić ili 061/865-119 Emina Hodžić.

Iz Instituta naglašavaju da “Zakon propisuje i definiše sljedeće: pojmovno određenje osnovnih pojmova zaštite na radu, lica koja imaju pravo na sigurnost i zaštitu zdravlja na radu, primjena ovog Zakona na pripadnike oružanih snaga i policije, opće zahtjeve za sigurne i zdrave uslove rada, obaveze poslodavaca, organizovanje i provođenje zaštite na radu, osnovna načela u provođenju mjera zaštite na radu, interne akte o zaštiti na radu i akt o procjeni rizika, obaveze i prava radnika, obavještavanja i savjetovanja sa radnicima i njihovim predstavnicima, zdravstveni nadzor, evidencije i izvještavanje o nesrećama, povredama na radu i profesionalnim oboljenjima, ovlaštene organizacije za zaštitu na radu, posebna sigurnost i zaštita na radu, te inspekcijski nadzor i kaznene odredbe, a koje poslodavci trebaju ispuniti u ostavljenom roku“.

Zakon o zaštiti na radu je objavljen u Službenim novinama FBiH broj 79/20 dana 30. 10. 2020.godine, a stupio je na snagu osam dana nakon objavljivanja, a to je 08.11.2020.godine. Članom 87. zakona o zaštiti na radu definisano je da su poslodavci dužni da usklade opće akte sa odredbama ovog zakona u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu, iz čega proizilazi da je krajnji rok za primjenu odredaba ovog zakona ističe dana 08.11.2021.godine.

Jedno od općih načela prevencije je procjena rizika, koju je obavezan provoditi svaki poslodavac za svako radno mjesto, te utvrditi poslove sa (eventualno) povećanim rizikom, a kako je utvrđeno Zakonom, najkasnije do 08.11.2021.godine. Akt koji će poslužiti kao osnov za interni akt o zaštiti na radu je Akt o procjeni rizika na radnim mjestima i mjestima rada u radnoj okolini. On mora sadržati opis procesa rada sa procjenom rizika od povreda ili oštećenja zdravlja na mjestu rada u radnoj okolini i mjere za otklanjanje ili smanjivanje rizika na najmanju moguću mjeru u cilju poboljšanja sigurnosti i zaštite zdravlja na radu“, zaključio je Nermin Alić.