Tema u fokusu

Elvis Pivić, CEO Agilitas: Znanje, kompetencije, kredibilitet i poznanstva su ključni faktori uspjeha


Sa Elvisom Pivićem, vlasnikom i direktorom Agilitas d.o.o. Sarajevo, lako je razgovarati. Profesionalni menadžer sa dugogodišnjom karijerom u upravljanju razvojnim organizacijama, timovima i digitalnim/softver proizvodima sjajan je sugovornik na različite teme.

U razgovoru za Poslovne novine dotakli smo se mnogih – od značaja učešća u Bit Alijansi, odnosu države prema IT kompanijama, važnosti poslovnih konekcija, konkurentnosti domaćih IT kompanija na globalnom nivou, usponima i padovima.

 

U opisu Vaših djelatnosti stoji da doprinosite razvoju digitalizacije u poslovnom svijetu. Kako biste, laiku razumljivim jezikom, objasnili šta tačno radite i kako možete poboljšati posao, recimo, vlasniku transportnog preduzeća?

Digitalizacija i digitalna transformacija organizacije/preduzeća je općeprihvaćena u poslovnom svijetu i danas ne postoji biznis, a da ne ovisi o nekom digitalnom rješenju koje kombinira softver i hardver. Ključni izazov danas je kako i na koji način izabrati adekvatna digitalna rješenja za vaš tim ili organizaciju i na koji način integrirati više digitalnih rješenja u jednu cjelinu, koja zajedno doprinose povećanju operativne dobiti i/ili povećanju prodaje, a samim tim povrat na uloženo vrijeme i novac.

Važnost članstva u Bit Alijansi

U jednom pojednostavljenom primjeru, što u praksi ne postoji, i ako uzmemo organizaciju koja se bavi transportom važno je utvrditi ključne procese kao što su: upravljanje voznim parkom, vozačima, servisima i dozvolama, popunjenost vozila u dva smjera, efikasnost upravljanja rute vozila, brzina dostave, fakturiranje usluge, praćenje naplate, praćenje dospijeća plaćanja obaveza, brzo i sigurno plaćanje, unapređenje prodaje naspram konkurencije, veća zastupljenost na berzama transporta naspram konkurencije, kreiranje dodatne vrijednosti prema kupcima naspram konkurencije i dr. Da biste u ovim procesima bili konkurentni na lokalnom, regionalnom ili globalnom tržištu organizacija mora koristiti digitalna rješenja. Naš doprinos je pomoći organizaciji da zajedno utvrdimo sve procese i izaberemo adekvatna digitalna rješenja (kupovina postojećih ili razvoj vlastitih), pomognemo u implementaciji rješenja unutar organizacije vodeći računa o poslovnoj kulturi organizacije, definiramo ključne parametre za praćenje poslovanja i definiranih ciljeva, razvijemo poslovne modele/procedure kako bi se odluke o budućem poslovanju više bazirale na bazi podataka/činjenica, a manje na bazi pretpostavki.

Od oktobra 2021. godine, kompanija je član Bit Alijanse. Šta to konkretno znači, koje mjerljive benefite donosi?

Članstvo u Alijansi donosi, prije svega, odgovornost i obavezu. Članice Udruženja aktivno surađuju na razvojnim projektima i izvršenju definiranih ciljeva. Bit Alijansa je postala prepoznatljiva u veoma kratkom periodu jer je na kvalitetan način definirala ključne probleme industrije, ponudila prijedloge rješenja i sa stručnim timom prepoznata kao partner različitim nivoima vlasti i akademske zajednice u cilju cjelokupnog unapređenja IT industrije u BiH.

Koristi za nas jesu da zajedno sa ostalim članicama možemo, kroz jedinstven nastup i zajedničkim resursima prema nadležnim institucijama, doprinijeti budućem rastu, razvoju IT industrije i digitalnog preduzetništva u BiH.

Koliko poslovno okruženje u našoj zemlji pogoduje razvoju IT industrije? Postoji li nešto što bi, po Vašem mišljenju, trebalo ili moglo da se promijeni, a što bi industriju stavilo u bolju poziciju ili je učinilo konkurentnijom?

Prije bih rekao da IT industrija ima ogroman uticaj i pogoduje razvoju poslovnog okruženja u zemlji. IT industrija je začetnik razvoja startup scene u BiH, digitalnog preduzetništva, eCommerce-a, digitalizacije društva i, što je najvažnije, razbila je stereotip “sigurnih poslova” u javnom sektoru, bankama i drugim velikim firmama. U kratkom periodu postala je najpoželjnija industrija u uslužnom sektoru.

Prevaziđena cjenovna konkurentnost

Ono što bi učinilo industriju konkurentnijom jesu kvalitetniji programi u cilju informatičke i informacijske pismenosti kroz formalno obrazovanje, implementacija digitalnog potpisa, smanjenje stope poreza na doprinose, unapređenje zakonskih okvira, propisa, obaveza iznosa novčanih kazni koji bi različito tretirati startup, mala, srednja i velikih preduzeća.

Radili ste sa velikim klijentima i prije osnivanja Agilitasa. Na koji način se iz male zemlje dolazi do velikih tržišta i velikih klijenata?

Kao što je i u svakom poslu važno posjedovati domensko znanje i kompetencije ništa od toga nije dovoljno ukoliko ne posjedujete poslovne konekcije. Najteži dio posla je doći do prve konekcije i prvog klijenta. Ukoliko zadovoljite potrebe i povjerenje prvog klijenta, nakon toga razvoj i rast isključivo zavise od vaše želje i motivacije.

Šta je presudno na međunarodnim tržištima – znanje naših stručnjaka ili cjenovna konkurentnost? Kakvo je Vaše mišljenje o tome?

Koliko je meni poznato, cjenovna konkurentnost je prevaziđena. Naravno, zbog imidža i statusa naše države postoje cjenovna očekivanja i rangiranje naših kompanija. Međutim, brojne domaće kompanije ovaj izazov rješavaju tako što registruju svoje kompanije u zemljama EU ili SAD. Nekada je bilo nemoguće da kao nerezident jedne države otvorite firmu. Danas je sve to moguće uraditi online i bez potrebe da fizički odete u zemlju u kojoj ste osnovali firmu. Dakle, znanje, kompetencije, kredibilitet i poznanstva su ključni.

U suradnji sa Turističkom zajednicom Sarajevo, kreirali ste Sarajevo City Card, sjajan proizvod za turiste koji dolaze u glavni grad, ali i za stanovnike Sarajeva da sa manje novaca obiđu turističke lokacije, ostvare popuste u hotelima i restoranima. Kolika je učinkovitost SCC, može li se izmjeriti, imate li povratne informacije?

Ideja “City Card” rješenja nastala je veoma davno. Naša partner firma DocLX GmbH iz Beča preko 25 godina radi na razvoju “Vienna Card” – city card rješenja i mi sa njima surađujemo već pet godina, gdje naš tim daje doprinos u razvoju eCommerce biznisa. Prije Sarajevo, zajedno smo radili na implementaciji “City Card” rješenja u Gibraltaru, Zagrebu, Beogradu, Kopenhagenu i Malti. City Card rješenje spada u segment “pametnog turizma” i ima za cilj riješiti nekoliko izazova, kao što su jedinstvena digitalna ulaznica za sve turističke atrakcije i javni gradski transport, mogućnost online kupovine, povećanje digitalne vidljivosti turističkih atrakcija, povećanje digitalnog iskustva turiste, kreiranje tzv. mape turiste i povećanje prosječnog noćenja u turističkoj destinaciji.

Šta je Agilni menadžment?

U Evropi, većina “City Card” rješenja su projekti lokalne turističke zajednice. U proteklom periodu na čelo TZ KS došli su ljudi koji shvataju značaj pametnog turizma i zadovoljstvo nam je što smo dobili priliku raditi na implementaciji projekta. Ovim projektom Turistička zajednica Kantona postala je prva javna organizacija koja je uspješno završila proces digitalizacije i omogućila online kupovinu određenih usluga/servisa. Veliki doprinos u realizaciji projekta dali su partneri Turističke zajednice Kantona Sarajevo, kao što su muzeji, javne i privatne turističke atrakcije, turističke agencije, hoteli i dr.

Sarajevo City Card dostupan je za kupovinu od februara ove godine, ali bez zvanične kampanje. Radi se o kompleksnom projektu u kojem sudjeluje preko 20 javnih i privatnih subjekata, uključujući i javni gradski prevoz, što za posljedicu ima dosta aktivnosti koje je potrebno završiti kako bi se uredilo cjelokupno korisničko iskustvo turiste. Očekujemo da će početkom aprila krenuti i kontinuirana kampanja i posljedično aktivnija prodaja. Nakon testne faze projekta, pokazao se veliki interes i ostvarili smo određenu prodaju, što govori da su ponuda, cijena i kvaliteta usluge u rangu s onim što se nudi u ostalim gradovima regije i Evrope. U narednom periodu očekujemo razvoj dodatnih usluga i pogodnosti kako za lokalne tako i za inostrane turiste.

Radite na razvoju kompanija na Agile principima. Možete li nam to približiti, pojasniti? Šta to tačno znači?

Agilni principi ili Agilni menadžment nastao je prije dvadeset godina kao odgovor na izazov razvoja, primjene digitalnih alata i biznisa. Agilni pristup treba da doprinese da se tim, organizacija i biznis u cjelini urede na način da budu otporni na sveprisutne promjene i trendove, smanje operativne troškove, povećaju operativnu dobit, kreiraju dodatnu vrijednost i sve što rade validiraju sa svim zainteresiranim stranama. Cilj je jednostavan, sa minimalnim resursima postići višu poslovnu vrijednost. Naravno, u praksi to nije jednostavno, ali su poslovni rezultati izvrsni.

Osnivač ste i/li suosnivač na brojnim startup projektima. Na koji ste najponosniji i, dakako, zašto?

Do danas imao sam priliku biti osnivač/suosnivač desetak firmi/startup projekata. Od toga četiri nisu uspjela, četiri su uspjela i dva su u razvoju. Najviše sam ponosan na stratup projekte koji nisu uspjeli jer sam iz njih najviše naučio i stekao najkvalitetnija poznanstva. Neuspjeh je značajno uticao na uspjeh ostalih. Primjera radi, prije 11 godina, zajedno sa timom izvrsnih ljudi, radio sam na razvoju eCommerce startupa. Nakon godinu dana rada, nismo uspjeli i zatvorili smo firmu. Međutim, osam godina nakon toga, pojavom pandemije i enormnom potražnjom za eCommerce, kompletno znanje koje sam stekao puno ranije na neuspjeloj poslovnoj priči, omogućilo mi je da razvijem nekoliko eCommerce projekata koji su operativni u Sloveniji, Hrvatskoj, BiH, Srbiji, Crnoj Gori i Rumuniji.

Koje su, po Vama, najpotentnije industrije za digitalni razvoj ili industrije na kojima biste, sa velikom vjerovatnoćom konkretne dobiti, primijenili svoja znanja?

Imaš kupca kreni raditi taj biznis. Prednost IT i digitalne industrije jeste što je tržište globalno, znanje dostupnu na internetu, konekcije i kupci dostupni na Google i društvenim mrežama, trendovi se svako malo mijenjaju što vam omogućava da odmah budete konkurenti na globalnom ili lokalnom tržištu.

Kompanije poput Vaše svoj su zenit doživjele u vrijeme pandemije Covid-19. Pandemija je prošla, bar se nadamo, zanima me na koji se način to odrazilo na poslovanje kompanija u IT sektoru – je li došlo do pada prometa?

Pandemija, koja je imala ogroman negativan uticaj na ljudske živote širom svijeta s jedne strane, s druge je “natjerala” veliki dio globalne populacije da promijeni način razmišljanja i navike kada je u pitanju digitalizacija i digitalna transformacija. Digitalna rješenja su postala više prihvatljiva i kroz stečeno iskustvo ljudi i biznisi su shvatili koristi. Nakon pandemije određene potrebe su se smanjile, međutim rastu druge koje je oslanjaju na digitalne usluge i biznise. Ono što je važno reći da su trendovi kada je u pitanju eCommerce ili internet trgovina u kontinuiranom rastu nakon pandemije.

Konkurencija nas tjera da budemo bolji, tako su nas učili. Koliko je jaka konkurencija u IT industriji i da li je uvijek lojalna?

Zdrava konkurencija je uvijek dobro došla i ona nas tjera da budemo bolji jer kupci postaju zahtjevniji. S obzirom na to da se nalazimo u vremenu “ekonomije iskustva”, svaka organizacija koja kontinuirano razvija dodatne vrijednosti za krajnjeg korisnika i/ili kupca će opstati.

Važnost vlastite definicije uspjeha

IT industrija u BiH je jaka i konkurenta kako lokalno i regionalno, tako i globalno. Lojalnost je prisutna u činjenici da većina osnivača IT kompanija i digitalnih biznisa svoje firme osnivaju u BiH, iako svi imaju priliku da rade iz bilo koje druge konkurentnije države. Kada su u pitanju zaposleni, lojalnost zavisi od onoga što im nudite na otvorenom globalnom tržištu. Ono što je važnije od lojalnosti jeste vlastita definicija uspjeha i organizacijska kultura koju kreirate.

Na koji način i po kojim parametrima se mjeri uspjeh u Vašoj branši, a na koji ga način mjerite Vi lično – finansijskom dobiti, brojem uspješnih poslova, zadovoljstvom uposlenika?

Kao što smo spomenuli, važno je da imate vlastitu definiciju i parametre uspjeha. Definicija uspjeha zavisi od ličnih ili organizacionih ciljeva i ona se mijenja od projekta do projekta. Biznis se bazira na ostvarenju profita ili uticaja. Pored toga najvažnija stvar je poslovna kultura koju ste definirali sa divinim ljudima sa kojima surađujete. Lično volim da radim sa ljudima koji dijele minimalno četiri vrijednosti: hrabrost/odvažnost da pokušaju nešto novo, jednostavnost, posvećenost i humanost.

Mogu li se u Vašem poslu praviti unaprijed neki dugoročni planovi? Kakvi su Vaši? Gdje vidite Agilitas za, otprilike, pet godina?

Važnije od planova je imati viziju i sposobnost da kontinuirano učite i pratite tržišne trendove. Agilitas d.o.o. kao kompanija u narednih pet godina trebala bi biti platforma što većem broju zaposlenih da sami postanu preduzetnici i osnuju vlastite biznise sa jedne strane i sa druge da zajedno sa partnerima (kupcima, dobavljačima) sa kojima surađujmo kreiramo što više digitalnih servisa, usluga, biznisa i tako pomognemo razvoj digitalizacije i digitalnog preduzetništva u BiH.

Razgovarala: Adisa B.