Tema u fokusu

Dino Šuta, direktor Kid Zone BiH: Jumbo je u BiH ušao „na mala vrata“ i postao velika priča



Skoro dvije decenije rada u sektoru maloprodaje, od čega gotovo 15 na rukovodećim pozicijama, dovelo je Dinu Šutu na poziciju direktora kompanije Kid Zone, u čijem sastavu posluje jedan od omiljenih brandova u Bosni i Hercegovini, popularni Jumbo.

U intervjuu za Poslovne novine, sa direktorom Šutom razgovarali smo o planovima kompanije, izazovima sa kojima se susreću, društvenoj odgovornosti, poslovnoj filozofiji, definicijama uspjeha te o važnosti uzajamnog poštovanja na relaciji uposlenik – poslodavac.

O izazovima i ciljevima

Kompanija Kid Zone koju većina ljudi poznaje samo kao Jumbo, posluje na bh. tržištu već punih šest godina. Jesu li se planovi menadžmenta, pravljeni prilikom dolaska na ovo tržište, ostvarili?

Moram da naglasim jednu bitnu činjenicu, a to je da je Jumbo kao brand na evropskom tržištu u nekoliko zemalja prisutan više od 30 godina. Ulazak na tržište Bosne i Hercegovine 2017. godine bio je logičan slijed širenja jedne pozitivne poslovne priče. Kompanija Kid Zone doo je Jumbo brand u našu zemlju uvela „na mala vrata“. Međutim, vremenom se to pretvorilo u jednu jako uspješnu priču sa ozbiljnim poslovnim rezultatima, naravno uz puno truda i zalaganja cijelog našeg tima.
Planovi kompanije su se itekako ostvarili, ali mi i dalje konstantno radimo na unapređenju i postavljamo sebi visoke ciljeve koje težimo realizovati.

Koji je najveći izazov koji, pokretanjem ekspozitura u našoj zemlji, imaju velike svjetske kompanije? Šta je to što je, recimo to tako, najveći problem?

Uvođenje na tržište svakog poznatog branda je uvijek veliki izazov. S jedne strane imate velika očekivanja tržišta i klijenata, a sa druge strane još više zahtjeve i strandarde koje trebate ispuniti kako bi kompanija uspješno implementirala kompletan poslovni proces.
Mišljenja sam da se većina stranih kompanija susreće sa istim problemima prilikom ulaska na bosanskohercegovačko tržište, a to su: komplikovane, duge i skupe procedure prilikom registracije kompanije, otežani procesi uvoza roba, nelojalnost konkurencije, neusklađena zakonska regulativa na novou države… Veoma je duga lista stvari na kojima bi državni aparat trebao raditi kako bi naša privreda mogla normalno zaživjeti.

O povećanju broja poslovnica

Koliko je teško funkcionirati u neusklađenom entitetskom zakonodavstvu jer, ipak, poslujete na teritoriji cijele države?

Od samog osnivanja naše kompanije, suočeni smo sa ovom problematiikom. Kid Zone/Jumbo trenutno ima šest poslovnica, od kojih četiri posluju u Federaciji Bosne i Hercegovine, a dvije u Republici Srpskoj. Stalna su mimoilaženja između dva entiteta u nekim osnovnim procesima, počevši od zakona o radu, inspekcijskih regulativa i slično. Mnogo je više resursa i novca potrebno da biste mogli poslovati i funkcionisati na ovaj način, nego, recimo, da poslujete u državi koja ima sve ove regulative unificirane.
Bez obzira na sve navedeno, moram istaknuti da se mi kao kompanija uspješno nosimo sa svim izazovima i uspijevamo održati svoje poslovanje na zavidnom nivou na teritoriji cijele Bosne i Hercegovine.

Koliko uposlenika u ovom trenutku imate i postoje li planovi za povećanje tog broja, možda povećanje broja poslovnica?

Kompanija Kid Zone trenutno ima 200 uposlenih sa tendencijom širenja mreže poslovnica i, naravno, broja uposlenih.

Koji su gradovi u našoj zemlji menadžmentu izazovni za otvaranje novih trgovina? Na koji način vršite istraživanje potencijalnih lokacija?

Mi u Jumbu imamo običaj reći da smo mi prodavnica za djecu i cijelu porodicu, što dosta govori o našoj targetiranoj skupini kupaca. Trudimo se našom mrežom pokriti sve veće gradove u Bosni i Hercegovini, pri čemu se to odnosi na gradove koji imaju preko 80 hiljada stanovnika.
Naravno, veliku pažnju posjećujemo ispitivanju tržišta i osluškivanju potreba naših kupaca. Na osnovu svega toga formiramo i našu poslovnu politiku, kao i planove ekspanzije.

O društvenoj odgovornosti

Koja je osnovna poslovna filozofija Kid Zone kompanije?

Naša poslovna filozofija i naša misija i vizija ujedno, jeste da budemo lider na tržištu u segmentu trgovine igračkama, sezonskim proizvodima i ostalim proizvodima široke potrošnje, da ispunimo sve zahtjeve naših kupaca kao i da razumijemo njihove potrebe nudeći im mnoštvo proizvoda pristupačnih cijena i dobrog kvaliteta.
Istovremeno, trudimo se obezbijediti ugodan ambijent i odlične uslove rada za naše uposlenike koji su naš najvredniji resurd te biti društveno odgovorna kompanija i pomoći zajednici unutar koje poslujemo.

Kada već spominjemo društvenu odgovornost, Vaša je pažnja nerijetko usmjerena ka djeci i najranjivijim kategorijama društva. Recite nam nešto o tome.

Kao što sam već spomenuo, jedan od stubova naše poslovne filozofije jeste pomoć lokalnoj zajednici. U prethodne tri godine implementirali smo nekoliko projekata i uručili donacije u vrijednosti od preko sto hiljada maraka raznim organizacijama koje pomažu djeci sa posebnim potrebama te lokalnim obdaništima. Posljednja naša realizovana aktivnost je donacija igračaka, u saradnji sa organizacijom Pomozi.ba, djeci pogođenoj zemljotresom u Turskoj i Siriji.
Ove godine nastavljamo sa istom praksom i cilj nam je pomoći i obradovati mališane u Tuzli, Sarajevu i Banjoj Luci.

Od Jumbo branda napravljen je brand koji ljudi vole, trgovina u koju se rado vraćaju. Čime to objašnjavate?

Mišljenja sam da samo zdravim i pozitivnim pristupom poslu možete napraviti dobru priču koju će najprije prepoznati kupci. Naša je politika uvijek bila da imamo zadovoljne uposlenike koji će svoju pozitivnu energiju prenijeti našim kupcima i da će, na kraju dana, svi biti zadovoljni. Pored toga, trudimo se uvijek biti aktuelni, pratiti sve sezone i praznike odgovarajućim asortimanom, ponuditi ugodan ambijent i dobru uslugu našim klijentima. Naravno, uz sve to, Jumbo prodavnice su jedan veliki svijet igre i mašte kojeg vole ne samo naši mali kupci, već i odrasli koji rado svraćaju.

O mjeri uspjeha

Jeste li generalno zadovoljni onim što je postignuto za ovih šest godina ili ipak ima segmenata koji bi možda mogli biti malo bolji?

Više smo nego zadovoljni ostvarenim rezultatima u proteklih šest godina, ali naravno da uvijek postoji mogućnost za napredak u svim segmentima. Jedan od ciljeva u narednom periodu nam je unaprijediti našu online prodaju. Planiramo do kraja godine staviti u funkciju novu web stranicu koja će našim kupcima ponuditi mnogo novih mogućnosti i jedan sasvim novi doživljaj online kupovine. Nadam se da ćemo u tome uspjeti.

Čime se mjeri uspjeh u Vašoj branši, šta je njegova definicija – promet, profit, zadovoljan radnik ili nešto četvrto?

Uspjeh u bilo kojem segmentu poslovanja, a posebno u branši prodaje, jeste spoj svega navedenog. Bez zadovoljnog uposlenika nema ni zadovoljnog kupca, a ove dvije kategorije preduslov su za ostvarenje zadanih ciljeva i na kraju planiranog profita.

Pandemija je ostavila traga u svakoj branši. Možete li povući neku paralelu o potrošačkim navikama, konkretno online kupovine, u vrijeme prije pandemije, za vrijeme pandemije i sada?

Ono što je evidentno, gledajući period prije i poslije Covida, jeste da je došlo do ekspanzije u segmentu online prodaje. Dostava na kućna vrata postala je normalna pojava i mnogi su trgovci tu vidjeli mogućnost da unaprijede prodaju i smanje troškove glomazne strukture poslovnica.
Međutim, ja i dalje smatram da je iskustvo kupovine unutar amijenta radnje nezamjenjivo i da većina kupaca još uvijek želi lično vidjeti, odabrati i preuzeti željeni proizvod. U prilog mojoj tvrdnji ide i činjenica da Jumbo u zadnjim godinama bilježi stalni rast broja posjetitelja u poslovnicama.

O načinima napredovanja

Bez zadovoljnog radnika nema uspješne kompanije. Koliko Kid Zone posvećuje pažnju radnicima – od njihovih prava zagarantiranih zakonom do odnosa nadređenih prema njima izvan zakonskih okvira?

U ovih šest godina trudili smo se da razvijemo svoju kulturu poslovanja i mislim da smo u tome uspjeli. Pored toga što ispunjavamo sva zakonska prava radnika, uvijek tražimo mogućnosti da radimo u njihovu korist jer smo svjesni da oni na isti način tretiraju našu kompaniju.

Koliko je u kompanijama poput Kid Zone, na čijem ste čelu, moguće napredovati? Popunjavaju li se rukovodeće pozicije napredovanjem sa nižih pozicija ili dovođenjem novih ljudi? Koji je model, po Vama, bolji?

Mislim da će dovoljan odgovor biti da smo u proteklih šest godina poslovanja sva promaknuća radili iznutra. Samo u prošloj godini imali smo 66 promaknuća na gotovo svim nivoima u kompaniji. Vrlo rijetko pozicije popunjavamo eksterno i to najvećim dijelom kada smo u procesima ekspanzije. Naše je zlatno pravilo da razvijamo kadrove iznutra i na to smo jako ponosni.
Mislim da je naša kompanija najbolji primjer koliko se isplati ulagati u vlastite kadrove i uposlenike. Politika kompanije je da, dakle, gdje god postoji mogućnost, sve otvorene pozicije popunjavamo interno, unapređivanjem vlastitih kadrova. To se, do sada, pokazalo kao jako uspješna praksa o čemu najbolje svjedoče ostvareni poslovni rezultati u proteklom periodu.