Tema u fokusu

Minet Musić, CEO MM Real Estate d.o.o. Sarajevo: Investicijske nekretnine u 14 zemalja svijeta na dohvat ruke


MM Real Estate na domaćem i međunarodnom tržištu ističe se jedinstvenim pristupom da rade više kao savjetnici za investicije nego kao agenti za nekretnine. Nekretnine su za ovu agenciju sredstvo ostvarivanja profita i investicijskog rasta. Njihovi su klijenti ljudi koji također dijele njihovu perspektivu i traže prilike s najmanjim rizikom i najvećim potencijalom profita u najkraćem mogućem vremenskom okviru.

Naša je posebnost u selektivnom pristupu prodaji nekretnina, gdje se usredotočujemo isključivo na prodaju novih objekata renomiranih korporacija. Ne posvećujemo se tržištu polovnih nekretnina ili najmu, već isključivo predstavljamo novogradnje od provjerenih, etabliranih kompanija s dugogodišnjim iskustvom. Naglasak stavljamo na sigurnost naših klijenata, što podrazumijeva ozbiljnost i provjeru investitora, te saradnju s kompanijama koje posluju u građevinskom sektoru već 30 do 40 godina. Uz to, ciljano ulazimo na tržišta koja su zanimljiva investitorima, te je naš poslovni fokus usmjeren prema investicijskim prilikama, kaže za Poslovne novine Minet Musić, vlasnik i direktor MM Real Estate agencije.

Sto hiljada nekretnina

Inovator ste u industriji sa visoko postavljenim standardima kvalitete i pouzdanosti. Šta to znači u praksi, koju korist od toga imaju Vaši klijenti?


Naša agencija pruža svojim klijentima sveobuhvatnu uslugu “one stop shop”, što znači da im omogućujemo sve potrebne usluge. Počevši od dočeka na aerodromu, pratimo ih kroz sve legislativne korake i procedure, a često čak preuzimamo cjelokupnu administraciju u ime naših klijenata. Naša kvaliteta i odnos s klijentima temelje se na olakšicama koje pružamo tokom procesa kupovine nekretnine, znajući da taj proces često može biti izuzetno zahtjevan.

MM Real Estate u ponudi ima više od 100 hiljada nekretnina širom svijeta, što je zapanjujuća brojka. Vi nekretnine prodajete, ali ne bi se reklo da ste klasični posrednik ili trgovac. U Vašim uslugama je i pružanje savjeta i strategija za one koji nisu klasični kupci koji kupuju dom, već investitore.

Primarno smo usmjereni na investicijske nekretnine, konkretno novogradnje. Naša strategija fokusira se na postizanje profita za naše klijente, posebno za one koji žele zaštititi svoju imovinu i kapital od inflacije. Imamo raznoliku klijentelu koja obuhvaća, kako pojedince, tako i kompanije s viškom kapitala, koji prepoznaju da njihov novac svakodnevno gubi vrijednost zbog rasta inflacije. Naša kompanija im pruža rješenje kako bismo im omogućili da ne gube na inflaciji. Usmjeravamo taj kapital, kroz pametne investicije, u nekretnine na tržištima koja pokazuju snažnu potražnju i rast cijena, čime klijenti ne samo da izbjegavaju gubitke od inflacije, već ostvaruju i profit. Ovo je suština našeg poslovanja.

Mudra ulaganja čuvaju kapital

Kupcima-investitorima garantirate siguran povrat investicije uz visok profit. Kako u tome uspijevate i kako to funkcionira? 

Imamo dva osnovna modela poslovanja. Prvi uključuje saradnju s većim kompanijama koje grade velike projekte. U nekim slučajevima te iste kompanije daju garancije kupcima koji kupuju stanove u ranoj fazi izgradnje. Ove garancije mogu uključivati povrat investicije ili mogućnost “buy back” gdje će investitor otkupiti stan po cijeni višoj za 20 do 30 posto nakon završetka gradnje. Drugi model uključuje naše aktivno praćenje i identifikaciju tržišta s rastom cijena i potražnje. Na temelju ovog praćenja, pružamo savjetovanje našim klijentima o tome gdje, u kojoj regiji, kod kojeg projekta i investitora bi trebali uložiti, kako bi konačno profitirali. Naša stručnost proizilazi iz ovog praćenja tržišta, omogućavajući klijentima da ostvare profit uz cjelokupnu uslugu kupoprodaje sa naše strane.

Koliko inflacija, odnosno njen rast, utječu na odluke ljudi sa ozbiljnim kapitalom da taj isti kapital zaštite kroz ulaganje u nekretnine?

Inflacija predstavlja ključni faktor koji prevazilazi koncept povećanja cijena roba i usluga koje koristimo svakodnevno. Ona se manifestira kao gubitak vrijednosti novca ili kupovne moći tokom vremena. Ovaj efekat, u osnovi, nagriza naš kapital. Ozbiljne kompanije i investitori su svjesni utjecaja inflacije te se štite tako da mudro ulažu ili investiraju svoj kapital. Naša agencija pruža optimalna rješenja za ovu situaciju.

Poslovi u 14 zemalja

Poslujete u 14 zemalja svijeta – od Turske (u kojoj Vaša agencija također ima podružnicu), Španije, Balija, Libana, Jordana, Portugala, Grčke, BiH… Koliko je znanja, truda, vremena i, usudit ću se reći, vizionarstva trebalo da se stvori takva mreža? 

Naše poslovanje je usmjereno internacionalno, a stvaranje tako široke mreže zahtijeva značajne napore, energiju i znanje. Lično sam proveo deset godina života u Istanbulu i imam iskustva iz građevinskog sektora s arhitektonskim pozadinskim znanjem. Naša kompanija ima aktivnosti u Turskoj putem lokalnog osoblja te kancelarije u deset gradova. Pružamo raznovrsne nekretnine širom Turske i drugih zemalja. Pružanje sveobuhvatne “one stop shop” usluge zahtijeva veliko razumijevanje zakonodavstva, regulativa i aktuelnih događaja na tim tržištima.

Kako je zapravo sve počelo i kakvi su budući planovi?

Sve je počelo kad sam, kao vlasnik MM agencije za nekretnine, odlučio ući u sektor nekretnina. Imajući iskustvo iz sektora građevine i arhitekture, prepoznao sam potencijal u tom području. Odlučio sam se posvetiti tome, usmjeravajući svoju energiju kako bih postigao maksimalne rezultate i pružio drugačiju uslugu. Naša vizija je postati lider na domaćem i međunarodnom tržištu, fokusirajući se na investicijski aspekt kroz sektor nekretnina.

Stručni ste u ovome što radite, arhitekta ste sa diplomom prestižnog svjetskog univerziteta. Stvarate li, gradite li?

Trenutno, kao kompanija, nismo uključeni u proces gradnje, niti ulažemo u isti. Naša djelatnost se svodi na konsultantske usluge, posredovanje u prodaji nekretnina te savjetovanje za investicije u sektoru nekretnina. Budućnost može donijeti promjene, ali trenutačno to nije u našem planu.

Profit, profit, profit

Među vlasnicima agencija, posebno među agentima koji posreduju u prometu nekretninama, malo je ljudi od struke. Gledate li svaku nekretninu koja Vam je na listi kao arhitekta, potencijalni investitor ili stanar ili klasični posrednik? 

Ja, u suštini, na to gledam kroz oči mog klijenta. Pošto je većina naše klijentele fokusirana na investiciju i profit, a ne planiraju da sami žive u tim nekretninama, onda je fokus na profitabilnosti projekata. Ne ocjenjujemo isključivo arhitektonske aspekte ili estetiku projekata, iako imamo svoje mišljenje o tome. A ukoliko neki klijent želi da lično živi u nekretnini, prioritet ima lična preferencija klijenta, ne nas. Mada se trudimo u uključiti projekte koji imaju dobra arhitektonska riješenja, estetiku kao i kvalitetu gradnje.

Da imam milion za investiciju u nekretninu, koja će mi biti lako dostupna (u smislu povezanosti glavnog grada avionom sa destinacijom), ekskluzivna koliko to cijena dozvoljava, a da će mi u isto vrijeme biti lako da je prodam kad to poželim, možda čak i zaradim, šta biste mi ponudili?

Ne bismo ponudili pojedinačnu nekretninu za milion. Umjesto toga, težili bismo diversifikaciji kako bismo minimizirali rizik. Naš pristup je da bismo taj iznos podijelili na više nekretnina, često pet ili sedam, svaka u rasponu od 100.000 do 150.000 eura. Plaćanje ne bismo izvršili odjednom. Umjesto toga, uložili bismo dio sredstava u ranoj fazi gradnje (oko 30 do 50 posto avansno plaćanje). Ovime postižemo raznolikost i maksimiziramo profit. Tri nekretnine od sedam bih prodao u roku od godinu dana, a preostale četiri na kraju gradnje.

Gdje biste Vi živjeli, kada biste odlučili Bosnu i Hercegovinu zamijeniti nekom drugom zemljom? Koja je destinacija Vaš vlastiti „zlatni rez“ za život?

Iskusio sam život izvan Bosne i Hercegovine, putujući širom svijeta. Ne planiram napustiti Bosnu i Hercegovinu, već je doživljavam kao dom. Ako bih ikada planirao otići, to bi bila zemlja s tropskom klimom i okeanima jer preferiram sunce, plaže i more. Primjeri takvih destinacija su Mauricijus i Bali.

Zakon ponude i potražnje

Vratimo se na čas u BiH. Koliko cijene na tržištu nekretnina u svijetu utječu na rast ili pad cijena nekretnina u Bosni i Hercegovini?

Svjetsko tržište je duboko povezano na ekonomskom i drugim razinama. Globalna ekonomija ima ogroman utjecaj na tržište nekretnina. Oscilacije na velikim tržištima, kao što su evropska, američka i azijska, odražavaju se i na Bosnu i Hercegovinu i manifestiraju u promjenama cijena, potražnji i drugim aspektima tržišta nekretnina.

Jesu li cijene nekretnina u našoj zemlji (nerealno) visoke?

Visoke cijene nekretnina prisutne su širom svijeta. Razlozi za to su višestruki, a jedan od ključnih razloga je inflacija koja potiče ulaganje bogatih ljudi i kapitala u nekretnine i druge oblike koji osiguravaju očuvanje kapitala. Porast potražnje za nekretninama potiče rast cijena. Investitori i kompanije prepoznaju ovu dinamiku i ne snižavaju cijene svojih nekretnina dok postoji potražnja.