Tema u fokusu

Elmedin Konaković, ministar vanjskih poslova Bosne i Hercegovine: Popravljanjem imidža zemlje do novih investicija


Takozvani „nearshoring” je zasigurno šansa za Bosnu i Hercegovinu koja bi, zbog blizine evropskim tržištima, mogla biti preferirana lokacija za značajne industrijske kapacitete

„Savremena diplomatija za zemlje veličine Bosne i Hercegovine uglavnom se oslanja na njene ekonomske interese i zaštitu vlastitih državljana u inostranstvu. Snažna ekonomija važna je za sve nas, bez obzira na politiku“, kaže ministar vanjskih poslova Bosne i Hercegovine Elmedin Konaković.

Važnost bh. dijaspore

Na pitanje može li ekonomska diplomatija biti u fokusu, dodaje:

„Ekonomska diplomatija jeste naš fokus jer nam je neophodno da popravljamo imidž Bosne i Hercegovine u svijetu kako bismo privukli strane investicije i osigurali da se naši proizvođači i privrednici pojavljuju i otvaraju neka nova tržišta širom svijeta. Važno nam je i da naša dijaspora, koja ima svoje poslovne aktivnosti širom svijeta, bude jedan most spajanja Bosne i Hercegovine sa destinacijama na kojima oni žive.“

Šta se treba desiti da na pozicijama reprezenata naše zemlje u ambasadama ili DKP-ima vidimo ljude koji se istinski razumiju u ekonomiju ili koji su odlični lobisti, ljude kojima ta pozicija neće biti samo stavka u biografiji?

„Rješenja se ne mogu dogoditi preko noći. Moram priznati da sam, obavljajući funkciju ministra vanjskih poslova, upoznao mnogo kvalitetnih ljudi, kako u sjedištu tako i po destinacijama na koje su raspoređeni. Sistemski pristup je nešto čemu ćemo težiti u narednom periodu – regrutiranje, odgajanje, obučavanje ljudi da se bave ovim poslom. Pri tome je važno i kvalitetno definirati njihove zadatke i njihovu ulogu.  Investiranje u njihovo znanje i ulaganje u tehnologiju koja ih opslužuje, dugoročno, dat će rezultate. Trenutno, mi smo na početku toga posla.“

Koliko je Bosna i Hercegovina stvarno zanimljiva investitorima iz svijeta i koje su to generalne oblasti u kojima bismo mi i potencijalni investitori mogli naći zajednički interes? Kako povećati interes za ulaganje u našu zemlju?

„BiH ima svoje konkurentne i komparativne prednosti u odnosu na neke druge zemlje. Ono što je nama najneophodnije i na čemu Ministarstvo vanjskih poslova BiH insistira i aktivno radi, jeste da Bosnu i Hercegovinu pozicioniramo onako kako ona to i zaslužuje. Da to bude država koja će biti prepoznata kao stabilna, sigurna zemlja u kojoj su strani investitori dobrodošli, koja može biti garant da će njihove investicije biti zaštićene i koja će kroz različite multilateralne i bilateralne sporazume omogućiti da upravo BiH bude odskočna daska za njihova tržišta.  

Naše prednosti treba graditi i unapređivati kako bismo bili što spremniji prihvatiti investicije. Moramo biti fokusirani na investicije koje će imati dodatnu vrijednost, jer je to zapravo jedini održivi put.“

Sve naše prednosti

Imaju li naše kompanije koje posluju u inostranstvu istinsku podršku svoje zemlje, odnosno naših ambasada?

„Želimo da vjerujemo da imaju. Našim diplomatima je jedan od osnovnih radnih zadataka da prate, podržavaju, unapređuju i otvaraju vrata različitim poslovnim subjektima na tržištima u državama u kojima djeluju. Mi iz sjedišta se trudimo biti podrška svemu konstruktivnom u tom smislu, a ja kao ministar sam tu da, sa kolegama iz Vijeća ministara BiH, komuniciram o važnim eventualnim zakonskim rješenjima koja će tu vrstu podrške unaprijediti i kroz druge institucije.“

Postoji li, u perspektivi, opasnost da u negativnom smislu postanemo best cost country i šta učiniti da to izbjegnemo?

„Dugoročno, mi moramo graditi okruženje, investirati u infrastrukturu koja će osigurati da Bosna i Hercegovina postane mjesto okupljanja industrijskih aktera koji proizvode visoku dodatnu vrijednost, a to znači da otvaramo prostor i mogućnosti za našu, ali i radnu snagu iz inostranstva koja može donijeti neophodna znanja za takve industrije. To dugoročno podrazumijeva i usklađivanje obrazovnog sistema sa potrebama tržišta rada, prilagođavanje poreske politike, sigurnost, funkcionalnu pravnu državu, a sve to bi u konačnici značilo poželjan kvalitet života. U tragovima se to već dešava, posebno kroz IT industriju u kojoj vidimo da ljudi imaju priliku raditi za različite multinacionalne kompanije i gdje imamo primjere i osnivanja takvih firmi.“

Šta mi, generalno, nudimo investitorima, a šta bismo im trebali ponuditi?

„Trebamo ponuditi uslove u kojima će oni uspjeti napraviti rezultate koji im odgovaraju. Bosna i Hercegovina je malo tržište pogodno za proizvodnju. Naša geografska pozicioniranost i blizina evropskom tržištu jedna je od naših osnovnih komparativnih prednosti. Pandemija koronavirusa je pokazala da velika udaljenost od tržišta na koja su se oslanjale velike evropske zemlje nije bila najbolje rješenje jer su se distributivni lanci lako prekinuli. Upravo zato je takozvani ‘nearshoring’ zasigurno šansa za Bosnu i Hercegovinu koja bi, zbog blizine evropskim tržištima, mogla biti preferirana lokacija za značajne industrijske kapacitete. Trenutno smo u fazi poduzimanja značajnih koraka kako bismo investicionu klimu napravili upravo ovakvom.“