Tema u fokusu

Arman Akšamović, Zoo Centar Sarajevo: Ponosni smo na rezultate koje postižemo


Neko je nekada rekao Da biste bili uspješni morate imati posao u srcu i srce u poslu. Armana Akšamovića, vlasnika i direktora lanca specijaliziranih trgovina za kućne ljubimce i veterinarskih apoteka koje posluju pod imenom Zoo Centar d.o.o. Sarajevo, zasigurno uspješnim čini upravo to – srce utkano u posao, a posao utkan u srce.

Za Poslovne novine razgovarali smo o tome što jednu kompaniju čini uspješnom, koliko su važni odani uposlenici, kako bi država mogla olakšati poslovanje, o poslovnim izazovima, o lojalnoj i nelojalnoj konkurenciji, kao i o tome šta je sve neophodno da bi jedan ovakav biznis uspješno opstajao i odolijevao krizama na svim nivoima.

O problemima i izazovima 

Jednu smo godinu ispratili, računi su gotovo svedeni. Biste li je nazvali uspješnom?

„To je bila još jedna godina koja je obilježila rast naše firme. Zoo Centar je prethodnu godinu puno pažnje posvetio širenju svog asortimana, što su naši kupci prepoznali i nagradili svojom lojalnošću.“

Vaša je firma godinama na listi brzorastućih. Je li teško u uvjetima u kojima funkcionira domaća privreda održati taj rast?

„U uvjetima u kojima poslujemo morate biti jako domišljati i snalažljivi i uvijek korak ispred kako biste pratili trend rasta.“ 

Kada već govorimo o uvjetima poslovanja, šta bi privrednicima u Vašoj i sličnim branšama bilo najveća olakšica, koju bi Vam država mogla obezbijediti?

„S obzirom na sva događanja u svijetu, na otežan protok roba izazvan što globalnim rastom cijena roba i transporta, što nemilim ratovima u pojedinima dijelovima svijeta, država bi morala imati više sluha za otežane uslove poslovanja i pomoći poduzetnicima konkretno. Primjera radi, jedan vid pomoći i vjerujem veliko olakšanje mnogim poduzetnicima bi bilo pomjeranje datuma za PDV uplate. Na žalost, ja ne vidim niti jedan primjer da je država uradila ili da radi na tome da pomogne privatnom sektoru, a sve je prebačeno na teret privatnog sektora. Pretpostavljam da bi država mogla shvatiti o čemu se ovdje radi jedino u slučaju da malo zamijenimo uloge, da osjete kako je napraviti novu vrijednost i zaraditi hiljadu maraka u uslovima u kojima mi radimo. Pri tome mislim na sve ove namete koje privatni sektor ima.“

Koji su najveći problemi sa kojima se u poslovanju susreću firme specifičnih djelatnosti poput Vaše?

„Najveći problemi proizilaze iz neusaglašenosti zakonskih akata na različitim nivoima, što onda pruža mogućnosti različitih tumačenja ovih akata, što nas u nekim situacijama dovodi u bezizlaznu situaciju.“

O (ne)uređenosti propisa i zakona

Koliko naša zemlja radi na usklađivanju domaćih propisa i uredbi sa propisima i uredbama zemalja iz kojih uvozite?

„Ne mislim da radi dovoljno. Mnogi propisi su komplikovani i zastarjeli. Svijet ide naprijed, mi kaskamo za njim. Neki zakoni su doneseni prije 15 ili 20 godina i nikada se ni slovo nije promijenilo. A ako se osvrnemo unazad šta se sve događalo ovih 15 godina, koliko je samo svijet napredovao u tehnološkom smislu, zaključak se sam nameće. Mi još uvijek insistiramo na plavom pečatu na papiru i mislimo da svijet postoji zbog nas.“

Ono što je malo poznato o kompanijama poput Vaše jeste da upošljavate i specifičan kadar, između ostalih i veliki broj doktora veterinara. Koliko ih imate?

„Kako u sklopu djelatnosti koju obavljamo imamo i veterinarske apoteke, propisi nam nalažu zapošljavanje doktora veterinarske medicine. Jako smo ponosni na činjenicu da u sklopu našeg tima trenutno imamo 15 doktora veterine, od koji je 14 sa položenim stručnim ispitom.“

Često ističete vrijednost svojih suradnika i uposlenika uz napomenu kako uspješne firme ne bi bilo bez njihove stručnosti, posvećenosti i odanosti poslu. Kako privoliti vlasnike biznisa da više cijene svoje uposlenike? Imate li neki savjet za njih?

„Formula je jednostavna – koliko uložiš toliko ti se vrati. Ukoliko želite posvećene radnike, potrebno je da ih prvenstveno cijenite na ljudskoj razini, a potom da cijenite njihov trud i zalaganje i da im to jasno stavite do znanja. Sa takvim odnosom prema uposleniku možete ići samo naprijed.“ 

O konkurenciji i tržištu

Šta je sa konkurencijom, kakva je, je li lojalna, jeste li „na terenu“ ljuti protivnici ili jedni drugima podrška?

„Konkurencija mora biti podstrek za dalji rast i razvoj. Ako to nije, onda će vas pregaziti. Mi u Zoo Centru smo svjesni da je konkurencija veća svaki dan, da nisu isti tržišni uslovi kao recimo prije pandemije, da se otvaraju novi pet shopovi širom zemlje. Nas to ne brine previše jer naš je moto biti iskren prema našim kupcima, ne precjenjivati vlastite snage, već raditi u najboljem kapacitetu. Uglavnom imamo dobre odnose i saradnju sa većinom naše konkurencije, tako da se u mnogim situacijama konkurentske firme mogu prije nazvati našim poslovnim partnerima, nego konkurentima.“

Gotovo da ne postoji proizvod za kućne ljubimce koji se ne može nabaviti u Vašim trgovinama. Koliko su naši ljudi posvećeni svojim životinjskim prijateljima, koliko im, ako tako možemo reći, ugađaju?

„Jednostavno rečeno, životinjski prijatelji su članovi porodica u kojima žive. Ugađa im se otprilike kao i vlastitoj djeci. Kao što ljude čini sretnim da djetetu kupe čokoladicu ili neki keksić, tako vlasnike kućnih ljubimaca čini sretnim da svoje ljubimce počaste nekom novom poslasticom. Jednostavno, hormon sreće raste kada vide svoga psa ili mačku kako se zadovoljno oblizuju.“

Za koje sve životinje u Vašim trgovinama možemo pronaći hranu i opremu? Šta je najegzotičnije?

„Većinom su to hrana i oprema za pse i mačke, mada u sklopu našeg asortimana imamo i artikle za ptice, akvarijumske ribice, kornjače, glodare i terarijumske životinje. Kao najegzotičniju po mnogima bih izdvojio aru papagaja.“

Zanimljivo je i da pandemija, pa ni rat u Ukrajini, koji su dotakli gotovo sve oblast poslovanja, trgovinu potrepštinama i hranom za kućne ljubimce gotovo nisu ni dotaknuli, zanemarimo li otežan promet roba. Šta to govori o vlasnicima kućnih ljubimaca? Neki koje poznajem stava su da će radije napraviti uštedu na vlastitim potrebama nego na potrebama, recimo, svoga psa ili mačke… 

„To nam govori upravo ono što sam već spomenuo, a to je da su kućni ljubimci članovi porodice. Kao što bi većina roditelja uštedjela na sebi kako bi djeci mogla priuštiti neke stvari, isto je i sa četveronožnim, u nekim slučajevima dvonožnim, prijateljima. A oni nam to vraćaju na njima svojstven način – jednostavno nas uveseljavaju i čine sretnijim.“

O psima i mačkama

Uvoznik ste hrane i opreme za kućne ljubimce najvećih svjetskih brandova. O kojim se brandovima radi?

„Zoo Centar d.o.o. je uvoznik američkog proizvođača Diamond Pet Food, sa dobro poznatim brandom Taste of the Wild koji je u posljednjih deset godina među top pet hrana za pse i mačke u svijetu. Uvozimo i Oasy hranu za pse i mačke. Oasy spada u najbrže rastuće brandove u Evropi. U našoj ponudi su i Manitoba, Nestor, Sera, AFP i Pawise, Sanicat, Petmex, Croci i mnogi drugi, uglavnom dobro poznati brandovi u svijetu kućnih ljubimaca.“

I Vi imate kućne ljubimce, par koji ruši teoriju o netrpeljivosti između pasa i mačaka? Jesu li jedno drugom konkurencija kada je u pitanju naklonost njihovoga vlasnika?

„Netrpeljivost se javi u određenim trenucima. Mačke po prirodi ne vole gnjavažu, a psi su nametljivi. Moj pas jeste, često traži interakciju sa mačkom koja je, sa druge strane, vrlo pasivna i želi da bude ostavljena na miru, te tu dođe do siktanja i ponekog šamara. A onda ih odjednom vidite kako se njuškaju ili leže jedno blizu drugog.  Ljubavi ima dovoljno za oboje, mada pas baš i ne shvata kada neko od članova domaćinstva malo pažnje posveti mački, koja je ipak puno više godina sa nama.