Tema u fokusu

Đahid Muratbegović: Igman Konjic je uspješan po svim parametrima


Na čelu kompanije koja naredne godine obilježava tri četvrtine vijeka poslovanja, od 2003. godine je Đahid Muratbegović, osoba koja više nego uspješno vodi ovu, vjerovatno najvažniju kompaniju u našoj zemlji, kada govorimo o namjenskoj industriji. Konjička kompanija Igman nije samo lider u proizvodnji municije malog kalibra (9mm, 5.56mm, 7.62mm, 12.7mm), već je i istinska okosnica razvoja lokalne zajednice.

Za plaće i obaveze preko 1.400 uposlenika, koje se izvršavaju blagovremeno, mjesečno se izdvaja više od 3,5 miliona maraka. U potpunosti su proveli i uredbu Vlade FBiH koja se odnosi na isplatu pomoći radnicima od strane poslodavca u iznosu do 2.520 maraka.

Permanentan rast

Posjete sajmovima iznimno su važne za kompanije čije se poslovanje veže za namjensku industriju, pa je ove godine Igman Konjic, kompanija na čijem ste čelu, učestvovao na dva – u Saudijskoj Arabiji i Maleziji. Možemo li već govoriti o finansijskim efektima oba?

„IGMAN“ je godinama redovan učesnik najvećih i najvažnijih sajmova vojne industrije u svijetu. U tom smislu, govorimo o događajima koji na jedno mjesto okupljaju delegacije velikog broja zemalja, predvođene ministrima obrane, državnim sekretarima i vojnim dužnosnicima te proizvođače iz svih sfera vojne industrije iz cijelog svijeta. Pored prestižnih sajmova koje ste spomenuli, dodat ću da smo ove godine učešće uzeli i na IWA sajmu u Nürnbergu te da se u organizaciji Vanjskotrgovinske komore Bosne i Hercegovine, pod sloganom „DEFENSE INDUSTRY OF BOSNIA AND HERZEGOVINA AT EUROSATORY 2024“ predstavljamo na zajedničkom štandu kompanija vojne industrije iz BiH na sjamu u Parizu od 17. do 21. juna 2024. Također, do kraj godine u planu je učešće i posjeta još nekim sajmovima gdje ćemo imati priliku prezentirati ono što radimo. Podsjetit ću da smo na sajmu u Saudijskoj Arabiji potpisali dva ugovora u vrijednosti od 80 miliona KM, a da je na sajmu u Maleziji predstavljen potencijal domaćih kompanija odbrambene industrije i da su uspostavljeni kontakti s kupcima i budućim poslovnim partnerima. O efektima kvalitetne marketinške prezentacije na globalnom nivou najbolje govore podaci o permanentnom rastu domaće namjenske industrije.

Jesu li i dalje Sjedinjene Američke Države, Egipat, Saudijska Arabija, Turska i Malezija najveća tržišta za Igman Konjic ili su se otvorila i neka nova, možda upravo na spomenutim sajmovima?

Dodao bih ovoj listi i Irak kao tržište s kojim intenzivnije radimo i koje ima značajan udio u ukupnom izvozu kompanije. U kontekstu Vašeg pitanja, podsjetit ću da “IGMAN” u skoro stopostotnom iznosu svoje proizvode plasira na strana tržišta te da su naši međunarodni partneri i kupci oružane, policijske i specijalne snage zemalja koje nisu pod sankcijama ili embargom.

Zaštita znaka i brendiranje

U intervjuu koji smo radili prije dvije godine, spomenuli ste najavu brendiranja municije za inotržišta? Dokle se u tom projektu došlo?

Na bih to posmatrao kao posebno izdvojen projekt koji ima svoj početak i kraj. Nadasve, riječ je o jednoj aktvnosti koja se provodi permanentno. „IGMAN“ je dugo prisutan na međunarodnom tržištu vojne industrije i mnogo puta smo se uvjerili da ne postoji univerzalna formula koja vam garantuje uspjeh na međunarodnom tržištu. Ali ako govorimo o prisutnosti i trajanju na tom istom tržištu, onda se brend, između ostalog, čuva kroz kontinuirana ulaganja u obuku uposlenih te u proizvodni proces, kupovinu opreme, poštivanje rokova isporuke, međunarodni marketing… Rezultat toga je da „IGMAN“ ravnopravno učestvuje na međunarodnim tenderima s drugim velikim proizvođačima municije. A kvalitet proizvoda,  mogućnost istovremene proizvodnje municije po istočnoj (ruskoj) i po zapadnoj (NATO) varijanti te proizvodi sa specijalnim zrnima (AP, API, APIT, Solid) je nešto po čemu se razlikujemo od ostalih kompanija iz naše branše. Također, u zadnje tri do četiri godine pojačane su naše aktivnosti na polju komercijalnog tržišta i to je prostor gdje vidimo šansu za dodatni rast kroz nove marketinške i prodajne strategije. Dodatni napori su uloženi i u zaštiti znaka, tako da danas posjedujemo certifikate o upotrebi znaka „IGMAN“ na tržištima Sjedinjenih Američkih Država, Kanade, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Srbije… U proceduri je zaštita znaka u još nekim zemljama.

Razgovarali smo i o NATO kodifikaciji. U kojoj je fazi NATO kodifikacija i jesu li se stekli uvjeti da se taj proces u našoj zemlji prestane promatrati i doživljavati kroz prizmu politike? Koji je najveći benefit koji bi nam NATO kodifikacija donijela?

Prije svega, važno je razumjeti da nepostojanje sistema NATO kodifikacije našu kompaniju ne spriječava da proizvodi prema NATO standardima i zahtjevima tržišta. Ranije su spomenuta najvažnija tržišta na koja izvozimo, između ostalih i tržište SAD-a. U tom smislu, mi možemo govoriti o djelimičnim ograničenjima koja se ogledaju u prijavama na određene tendere, prvenstveno zemalja Evropske unije gdje se, između ostalog, traži i NATO certifikacija. Govorili smo i ranije na temu NATO certificiranja i, kako i primjećujete, dosta toga je u prizmi politike. Praktično, mi govorimo o institucionalnom pristupu rješavanja problema te izražavamo nadu da će državne institucije Bosne i Hercegovine ovo pitanje otvoriti u skorije vrijeme. NATO kodifikacija direktno je vezana za jačanje brenda o kojem smo maloprije govorili, te se ogleda kroz mnoge druge benefite, prije svega spomenuto učešće na određenim međunarodnim tenderima.

„Zelena“ municija

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine većinski je vlasnik kompanije. Na koji način funkcionira saradnja Vlada – ostali dioničari? Jesu li mali dioničari zadovoljni?

Pitanje je više adresirano na Vladu kao većinskog vlasnika i odnose koji izlaze iz okvira Uprave Društva. Kao čelni čovjek kompanije mogu reći da menadžment “IGMAN-a” ima dobre odnose s Vladom Federacije BiH, koji se ogledaju u maksimalnoj podršci našoj poslovnoj politici i posvećenosti jačanja kompanije, kao i dvosmjernoj komunikaciji kada je riječ o izradama i usvajanju strateških dokumenata iz oblasti namjenske proizvodnje te zakonskih rješenja koja su direktno vezana za rad kompanija namjenske industrije. Uloga i mjesto malih dioničara jasno su definisani zakonima, Statutom i drugim pravnim aktima i u tom smislu ne postoje smetnje u funkcionisanju kompanije.

Zeleno poslovanje postaje imperativ u svim granama. Na koji način Igman Konjic ozelenjava svoje poslovanje?

Pažljivo analiziramo nove trendove u razvoju municije malog i srednjeg kalibra i pratimo zahtjeve vojnog i komercijalnog tržišta, pa tako i u segmentu „zelenog poslovanja“. Izdvojit ću da su sve učestaliji zahtjevi za municijom koja je prijateljski nastrojena prema okolini, posebno prema zemljištu i vodenim tokovima, a podrazumijeva da projektili ne sadrže olovo ili teške metale. To je jedan od segmenata proizvodnje koji se razvija.

Važno je istaknuti da je „IGMAN“ d.d. Konjic početkom juna ove godine uspješno okončao recertifikaciju tri međunarodna standarda upravljanja kvalitetom i to ISO 9001, zatim ISO 14001 i ISO 45001. Certifikat ISO 9001 dokaz je kvaliteta poslovanja i propusnica za ulazak na zahtjevno svjetsko tržište dok certifikatima ISO 14001 i 45001 potvrđujemo našu čvrstu opredijeljenost za zaštitu životne sredine i očuvanje okoliša te našu brigu o uposlenicima i njihovoj zaštiti na radu. Također, na godišnjem nivou izrađujemo i usvajamo „Eko kalendar“, dokument prema kojem obilježavamo značajne datume vezane za životnu sredinu i pridružujemo se globalnim kampanjama –  International Day of Forests, International Mountain Day, World Water Day… te podržavamo projekte nevladinih organizacija koji se odnose na zaštitu prirode.