Tema u fokusu

Branimir Muidža, Heidelberg Materials BiH i Hrvatska: Budućnost graditeljstva – evoZero i evoBuild


Heidelberg Materials Cement BiH, svima od ranije poznat pod nazivom Tvornica cementa Kakanj, kao dio jedne od najvećih grupacija na svijetu, u svojoj je industriji pionir na mnogim poljima, posebno na polju zaštite okoliša i klime. Već desetljećima u svoje poslovanje uvode novine koje onda slijede i druge kompanije iz branše jer su to rješenja kojima transformiraju industriju i grade bolju budućnost. Prvi su u BiH uveli vrećaste filtere, koji su se pokazali kao najefikasniji u borbi protiv emisija prašine i tako smanjili emisije za preko 99%.

Prvi smo uveli i SAP poslovni sistem u BiH, prvi smo organizirali Dan otvorenih vrata u našoj cementari u Kaknju, prvi smo počeli s upotrebom alternativnih goriva i još mnogo toga. A sve to su slijedile i druge kompanije u našem okruženju, kaže za Poslovne novine Branimir Muidža, direktor kompanije Heidelberg Materials Cement BiH i generalni direktor Heidelberg Materialsa za Bosnu i Hercegovinu i Hrvatsku i dodaje:

Velika ulaganja u inovacije

Sada opet radimo pionirske korake na putu ka karbonski neutralnom cementu i betonu. Primarni cilj naše grupacije jeste da prepolovimo CO2 emisije do 2030. godine, a do 2050. naša će industrija biti u potpunosti CO2 neutralna. Već sljedeće godine Heidelberg Materials će biti prva kompanija na svijetu koja je proizvela cement s nula neto emisija CO2. Ovaj će se cement, za početak, prvo proizvoditi u postrojenju u Breviku, u Norveškoj, pod brendom evoZero. To je prva tvornica cementa na svijetu koja će imati ugrađeno postrojenje za hvatanje, ponovnu upotrebu i skladištenje karbona (CCUS). Time ćemo omogućiti investitorima i graditeljima da širom svijeta grade visokokvalitetne objekte s nula neto emisija CO2.

I mi u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj intenzivno radimo na smanjenju CO2 emisija za naše postojeće proizvode tako što koristimo alternativne materijale koji su otpad drugih industrija, poput pepela iz termoelektrana i troske visoke peći. Pored toga, dodatno smanjenje CO2 emisija postižemo upotrebom alternativnih goriva u vidu goriva iz otpada čime dodatno pomažemo našoj planeti eliminacijom otpada koji bi završio na deponijama koje sve više zauzimaju zelene površine.

Naša budućnost je održiva i može biti građena samo visokokvalitetnim održivim materijalima, a mi te materijale već proizvodimo. U mogućnosti smo već sada svojim partnerima u BiH i Hrvatskoj ponuditi cemente i betone kod kojih su emisije CO2 manje i za do 68%. Kako bi te proizvode učinili prepoznatljivim u cijelom svijetu, uskoro ćemo ih i označiti brendom evoBuild i pod tim imenom plasirati, kako u BiH, tako i u drugim zemljama.

Naša budućnost je digitalna i cilj nam je postati prva industrijska tehnološka kompanija u sektoru građevinskih materijala. Pionirskim koracima radimo na digitalnim rješenjima kojima svojim partnerima pružamo nove usluge i nova iskustva. U ponudi već imamo i posebne eko betone sa senzorima koji se ugrađuju direktno u beton i kojima graditelji mogu uživo putem mobilne aplikacije pratiti stanje ugrađenog betona i dobiti sve informacije o zrelosti betona. Na ovaj način našim partnerima omogućavamo pametniju, bržu i odvažniju gradnju uz značajne uštede vremena i resursa. Ovo je potpuna novina u graditeljstvu, čime pokazujemo da smo u velikoj mjeri spremni ulagati u inovacije koje unapređuju kompletnu građevinsku industriju.

Održivo poslovanje – održiva budućnost

Govoreći o promjenama, na koji način Vaša kompanija provodi ESG principe u poslovanju?

Već desetljećima naša grupacija, a samim tim i naše kompanije u BiH i Hrvatskoj, svoje poslovanje baziraju na principima održivosti. ESG nisu novina u našem poslovanju jer smo mi već mnogo toga i ranije radili i primjenjivali. Primjena tih principa u poslovanju nama je zapravo glavni okvir poslovanja, naš DNK, kako ja to volim reći. A 2015. godine, odmah nakon što je UN objavio Ciljeve održivog razvoja 2030. naša grupacija je objavila svoje Ciljeve održivog razvoja 2030. koji su usklađeni s UN Ciljevima i u kojima smo jasno naveli šta namjeravamo ostvariti do 2030. godine na polju održivog razvoja.

Kada govorimo o provedbi ESG principa, uvijek polazimo od naših interesnih strana ili stakeholdera. Kontinuirano pratimo i analiziramo potrebe naših interesnih strana i naš uticaj na njih i na tome zasnivamo koncept našeg poslovanja. Usklađivanjem i balansiranjem potreba svih naših interesnih strana gradimo održivo poslovanje i održivu budućnost.

Od privatizacije do danas, dakle u protekle 24 godine, Heidelberg Materials reinvestirao je oko 300 miliona maraka u modernizaciju postrojenja i poslovanja postižući ogromno smanjenje uticaja na životnu sredinu. Emisije prašine smanjene su za preko 99%, a potrošnja vode za preko 90%. Naša postrojenja su postala mnogo efikasnija, proširili smo poslovanje na proizvodnju betona, proširili mrežu u BiH i Hrvatskoj. Nastavljamo kontinuirano da ulažemo u unapređenje svakog našeg pogona u proizvodnji, u unapređenje zaštite zdravlja i sigurnosti naših radnika, u automatizaciju, maksimalno smanjenje uticaja na okoliš, unapređenje života stanovnika u našoj lokalnoj zajednici jer to je jedini ispravan način održivog poslovanja.

Snaga običnih ljudi

Ako zanemarimo na tren poziciju na kojoj se nalazite, šta biste savjetovali običnom čovjeku, šta je to što može učiniti svaki pojedinac da bismo svi imali “zeleniji“ život i zdravije okruženje?

Ne smijemo zaboraviti da svaka promjena i svaka revolucija počinje od pojedinca i običnih ljudi. Mijenjanje svijesti je ključno za našu budućnost, a ta svijest podrazumijeva svaku i najmanju stvar koju svako od nas može da učini kako bi osigurao bolju budućnost za sebe i za svu našu djecu.

U vrijeme kada se suočavamo s ogromnim valom konzumerizma svako od nas može pokušati smanjiti, prije svega, svoj otpad. Ako uzmemo u obzir da svaki pojedinac u BiH godišnje stvori oko 350 kg komunalnog otpada, a da veliki procent tog otpada završi na divljim deponijama, onda dolazimo do zaključka da je svaki naš korak po pitanju smanjenja otpada veoma značajan za naš okoliš. Svako može dati svoj doprinos i taj doprinos je jako značajan za našu planetu.

Razdvajate li otpad? Neko će reći da ne želi da se muči jer to ionako završi na istoj deponiji. Međutim, danas je sve više lokacija na koje možemo odložiti plastiku, staklo i papir u svrhu reciklaže. Ne bi nam trebalo biti teško raditi razdvajanje i smanjenje otpada jer to direktno utiče na kvalitet našeg života, a pogotovo na kvalitet života naše djece. Nekada smo gasili svjetla kada izlazimo iz prostorije, a danas to sve manje radimo, iako je to naš lični doprinos za očuvanje planete. Koliko štedimo vodu? Nekada smo učili da zatvorimo vodu dok četkamo zube ili peremo suđe. Da li to još uvijek radimo? Ne zaboravite da mi pitku vodu koristimo za sve, a voda je najveće blago na ovoj planeti, bez nje nema života. Kada svako od nas da svoj doprinos i naše će okruženje biti zdravije, ljepše i sigurnije, a budućnost naše djece mnogo svjetlija.

Prilagodljivost – odlika uspješnih

Rekli ste mi u jednom intervjuu da je čovjek uspješan onoliko koliko je prilagodljiv. Vrijedi li to pravilo i za velike sisteme – da su uspješni koliko su sposobni prilagoditi se trenutku, tržištu, okolnostima? Koliko je HMC prilagodljiv?

Naravno, prilagodljivost je glavna odlika uspješnih ljudi, uspješnih kolektiva, a samim tim i uspješnih sistema. Heidelberg Materials Cement BiH na tome radi već godinama, i usudim se reći da smo svaki izazov ili krizu pretvorili u uspjeh upravo zahvaljujući toj osobini prilagodljivosti. Veličina sistema svakako igra veliku ulogu u mogućnostima iniciranja i provođenja promjena. Međutim, ako uzmemo u obzir da se svaki sistem sastoji od pojedinačnih dijelova ili pojedinaca, možemo zaključiti da je važno raditi na pojedincu i njegovoj ulozi u sistemu. Svako treba znati svoju ulogu, ali imati i veću sliku svega što jedna kompanija radi i svega što ona predstavlja. Samo na taj način svaki pojedinac će moći pripremiti se za mogućnost promjene, a nekada i sam inicirati promjenu koja donosi dobrobit i njemu i cijelom sistemu. Višegodišnjim svakodnevnim obukama i uključivanjem naših zaposlenika u ostvarivanje vizije naše kompanije osnažili smo svakog pojedinca da se uhvati u koštac sa novonastalim promjenama koje se u današnjem dinamičnom okruženju dešavaju sve češće i sve brže.

Nekada, 2015., zakoračili smo u industrijsku revoluciju 4.0 koja briše liniju između fizičkog i digitalnog svijeta. I dok smo se prilagođavali, nastupila je pandemija zbog koje smo mnoge stvari morali da mijenjamo. A odmah nakon pandemije zakoračili smo u industrijsku revoluciju 5.0 koja donosi opet nove promjene i naglašava saradnju ljudi i mašina za veću učinkovitost, preciznost i sigurnost. I uporedimo sad to s ranijim industrijskim revolucijama koje su se dešavale u razmaku i od po stotinu i više godina. Vidimo koliko je važno da svi budemo spremni brzo odgovarati na izazove i uvoditi promjene kako bismo nastavili biti održivi i uspješni. Zato je važno raditi na osnaživanju pojedinaca i timova na svim nivoima da se što bolje nose s promjenama, odnosno da ih sami iniciraju.

Dobrobit zaposlenika na prvom mjestu

Niste među menadžerima koji se žale na nedostatak kvalificirane radne snage, svoj kadar različitim programima proizvodite sami…

Jedan od naših slogana je da svoj uspjeh gradimo na znanju naših ljudi i zaista je naša kompanija u potpunosti izgrađena na znanju i stručnosti naših zaposlenika. Zato nam je dobrobit naših zaposlenika na prvom mjestu i zato nam je važno da su svi naši zaposlenici motivirani, zadovoljni i uspješni. Cementa industrija je veoma specifična i samim tim zahtijeva posebne vještine koje se mogu steći samo kroz rad i iskustvo. Kroz svakodnevne obuke i usavršavanje, mi svoje kadrove gradimo godinama, a našim ljudima omogućavamo dodatno obrazovanje kako bi uvijek imali najnovija znanja i vještine i razvili svoje pune potencijale. Otvorene su im mogućnosti za dodatne kvalifikacije i prekvalifikacije, lični rast i razvoj, kao i ispunjavanje strateških i ličnih ciljeva.

Betoni i cementi proizvedeni u Bosni i Hercegovini ugrađeni su u neke od najimpozantnijih građevina, ne samo u našoj zemlji, već i u regiji. Recite nam nešto o tome?

Od kad postojimo naš je moto da pravimo isključivo visokokvalitetne proizvode i svako ko gradi objekte budućnosti, objekte koji treba da traju, uvijek bira naše cemente i naše betone. Naš cement i beton su sinonim za kvalitet koji se veoma cijeni u građevinskoj industriji. U kojem god smjeru da putujete u BiH, ali i regiji, gdje god vam se pogled zaustavi na lijepim i impozantnim objektima budite sigurni da su građeni našim materijalima. U mnoštvu mogu izdvojiti sve objekte koji su građeni za XIV Olimpijske igre u Sarajevu, zatim najveće i najvažnije hidrocentrale u BiH, a potom i svi najzahtjevniji objekti na Koridoru Vc, uključujući i najviši most u Počitelju. Pored toga, naš cement i beton ugrađeni su i u dijelove autoputa u Hrvatskoj, te u najzahtjevniji moderni građevinski objekat – most na Cetini građen posebnom tehnikom. Naš cement i beton odabrani su i za rekonstrukciju legendarnog mosta u Mostaru, rekonstrukciju najljepše željeznice od Sarajeva do Ploča, kao i rekonstrukciju vodotornja u Vukovaru. Bolnice, škole, vrtići, stambeno-poslovni objekti, tržni centri, sportske dvorane i stadioni, sva ona zdanja koja naš život čini boljim, lakšim i ljepšim, građena su našim materijalima.

Veliki ste „igrač“ na tržištu cementa i betona. Koji su najveći izazovi sa kojima se, igrajući velike utakmice, susreću kompanije poput Vaše?

Proizvodnja cementa je energetski veoma zahtjevna. Najveći izazov s kojim se trenutno suočavamo svakako je zaštita klime i proizvodnja proizvoda sa što manjim udjelom CO2 emisija. Takvi proizvodi zahtijevaju čvrstu saradnju s drugim industrijama, ali i inovacije kojima se mijenja kompletna industrija. Heidelberg Materials ima u potpunosti razrađen CO2 plan za sva svoja postrojenja koji je sastavni dio naših Obaveza održivog razvoja 2030. u okviru kojih smo jasno definirali svoje ciljeve koje planiramo postići do 2030. godine. U tom smislu veoma nam je važno da i država prati trendove koji se odnose na CO2 emisije i što prije usvoji zakone i propise kojima će naši cementi ostati konkurentni i na tržištu EU. Tu prije svega mislim na primjenu CBAM mehanizma koji će omogućiti stvaranje novih kompetencija, jačanje konkurentnosti izvoznog potencijala, maksimalno korištenje unutarnjih resursa, redukciju otpada, očuvanje životne sredine i kreiranje novih radnih mjesta.