Tema u fokusu

Punionica, distribucija, lokalni dobavljači, kupci: lanac vrijednosti Coca-Cole u Bosni i Hercegovini


Od lanca vrijednosti i razvijenosti njegovih osnovnih segmenata zavisi i učešće velikih kompanija u kreiranju boljeg ekonomskog okruženja
Lanac vrijednosti je model koji se koristi za “raščlanjivanje” neke kompanije na njene strateški relevantne aktivnosti stvaranja vrijednosti kako bi se procijenio doprinos svake te aktivnosti učinku kompanije. U industriji bezalkoholnih pića lanac vrijednosti najčešće sadrži pet glavnih aktivnosti: ulaznu logistiku (dobavljače), operacije, odlaznu logistiku (kupce/potrošače), marketing i prodaju i usluge.

Kako na globalnom nivou, tako u svakoj državi u kojoj posluje, Coca-Cola svoj lanac vrijednosti kreira tako da pruža maksimalan doprinos zajednici u kojoj posluje. Coca-Colu u Bosni i Hercegovini danas čine dvije kompanije: podružnica The Coca-Cola Company i Coca-Cola HBC B-H Sarajevo sa sjedištima u Sarajevu. U Coca-Colinom lancu vrijednosti učestvuju direktni dobavljači i trgovinski partneri, te njihovi dobavljači. U Bosni i Hercegovini Coca-Cola danas sarađuje sa ukupno 513 dobavljača od čega je 381 lokalni dobavljač. Proizvodnja Coca-Cole HBC B-H odvija se u punionici u Sarajevu, dok se distribucija obavlja putem tri prodajno-distribucijska centra u Banjoj Luci, Mostaru i Tuzli, kojima se uz prodajno-administrativni centar u Bihaću osigurava snabdjevenost svih dijelova Bosne i Hercegovine Coca-Colinim proizvodima.

U Bosni i Hercegovini Coca-Cola sarađuje i sa više od 14.000 kupaca.
Coca-Cola je u Bosni i Hercegovini prepoznatljiva i po svojim tansparentnim standardima izvještavanja o poslovanju, kroz izvještaje o održivom poslovanju i studije o socio-ekonomskom utjecaju. Prvu studiju, koja se odnosila na poslovanje u 2014. godini je Coca-Cola izradila i predstavila javnosti 2015. godine, a posljednji takav izještaj u nizu – Studija o socioekonomskom utjecaju Coca-Cole u Bosni i Hercegovini u 2019. godini je pokazao, da je ukupna vrijednost izravnog i neizravnoga utjecaja Coca-Colinog sustava u obliku plata, poreza i dobiti u 2019. iznosila 186 miliona konvertibilnih maraka, od toga izravno 40 miliona konvertibilnih maraka dodane vrijednosti, a neizravno je podržala stvaranje još 146 miliona KM dodane vrijednosti.

Tako u ukupnoj vrijednosti bruto domaćeg proizvoda (BDP) Bosne i Hercegovine Coca-Cola učestvuje sa čak 0,5%. Svojim direktnim i indirektnim doprinosom ova kompanija osigurala 1,3% ukupnih poreznih doprinosa uplaćenih u Bosni i Hercegovini u 2019. godini.
Coca-Cola je duboko integrirana u zajednicu u kojoj posluje. U Bosni i Hercegovini, uz moto “bosanskohercegovačka više nego što mislite” Coca-Cola proizvodi 107 miliona litara bezalkoholnih pića godišnje, odnosno gotovo 90% bezalkoholnih pića iz Coca-Coline ponude proizvedeno je u Bosni i Hercegovini.