IT i Tehnologija

Asocijacija “eComm”: Baby boomeri sve više kupuju online i preferieraju domaće web trgovine


Pod pokroviteljstvom Ambasade Republike Slovenije u Bosni i Hercegovini i Slovenačkog Udruženja Privrednika u BiH Asocijacija za internet trgovinu “eComm” održala je javno predstavljanje rezultata Shoppers Mind 2023, prvog sindiciranog istraživanja tržišta online trgovine u Bosni i Hercegovini. Shoppers mind istraživanje predstavlja standardizirani pristup za mjerenje iskustva pri online kupovini iz perspektive krajnjeg korisnika. Istraživanje je realizovano u saradnji sa stručnjacima iz kompanije za tržišno savjetovanje i istraživanje javnog mnijenja Valicon i projektom MarketMakers, podržanim od strane Vlade Švicarske.

Pred preko 40 zvanica iz svijeta online prodaje, marketinga i medija predstavnici Asocijacije prvenstveno su naglasili postavke izvođenja ove vrste istraživanja, te naglasili kako je inicirano i realizovano sa glavnim ciljem – unaprijeđenja tržišta online trgovine Bosne i Hercegovine.

“Bez jasnih pokazatelja teško je upravljati i odlučiti pravac rada promocije, edukacije i zagovaranja tema važnih za ecommerce u Bosni i Hercegovini. Ova istraživačka platforma ponuditi će svim lokalnim i regionalnim akterima redovni uvid u online kupovne navike. Kompanije će bolje i efikasnije upravljati svojim online kanalima promocije i prodaje, razvojne i javne institucije će znati koje barijere tržišta adresirati kroz projekte i politike a asocijacija će pratiti najvažnije indikatore i time uspješnije raditi na unapređenju lokalnog tržišta i prekogranične trgovine. I drugi akteri uključeni u online trgovinu će u ovim statistikama pronaći vrijedne informacije. Banke, kartične kuće, pošte i kurirske kompanije, marketing agencije fokusirane na digitalno oglašavanje i druge.” izjavio je Jasmin Marić, predsjednik “eComm” Asocijacije.

Sve prisutne je također i pozdravio domaćin, njegova ekselencija Ambasador Damijan Sedar te zajedno sa Članom Uprave NLB Banke i Predsjednikom Udruženja Slovenačkih privrednika u BiH Jurom Peljhan izrazio svoju podršku aktivnostima Asocijacije koje doprinose rastu i razvoju bh online tržišta i u konačnici promociji ekonomske saradnje između Bosne i Hercegovine i Republike Slovenije.

Imajući u vidu da se radi o najopsežnijem istraživanju koje je obuhvatilo uzorak od preko 3 hiljade ispitanika, potvrđuje se detaljan uvid u aktuelne trendove i obrasce ponašanja potrošača prilikom online kupovine. Glavni pokazatelji koje nudi ovo nezavisno, sveobuhvatno istraživanje uključuje detaljno razumijevanje online kupovine i kupovnog puta, i to kroz dubinsku analizu online potrošača, korisničko iskustvo s online trgovinama (općenito, u kategoriji), kupovno ponašanje i donošenje odluka o online kupovini. Kompanija Valicon, Shoppers mind istraživanje provodi u Adriatic regiji već 10 godina, dok je u Bosni i Hercegovini prvo istraživanje, u saradnji sa Market makersima, provedeno u 2018. godini.

Jedan od zanimljivih zaključaka ovog istraživanja je, da pored očekivano velikog udjela Generacije Z u online kupovini, starosna skupina tzv. Baby boomera (59-68) sve više kupuje putem interneta, adaptirajući se na korištenje modernih tehnologija i uviđajući praktičnost ovog kanala kupovine. Ova rastuća skupina dominantno preferira domaće web trgovine.

Informacije poput ove omogućit će kompanijama da prepoznaju potencijalne prepreke koje opterećuju online trgovinu, ali i eventualne mogućnosti njihovog prevazilaženja kao i pronalazak potencijala i novih segmenata kupaca.

Akcenat je stavljen i na činjenicu da će se po prvi put podaci online trgovine sa teritorije BiH, moći direktno uporediti sa trendovima zemalja regije: Slovenija, Hrvatske i Srbije, i na taj način bolje razumijeti razlike i sličnosti koje potrošači manifestuju.

Tako na primjer, upoređujući tipove dominantno prodavanih proizvoda u BiH naspram regiona uviđamo da su obrasci kupovine prilično slični, te su iste skupine proizvoda najpopularnije: moda, elektronika, ljepota, zdravlje, bašta i dom.

Međutim ono u čemu odskačemo od regiona (Slovenije, Hrvatske), jeste udio plaćanja karticom, gdje je još uvijek postojano znatno nepovjerenje i većina kupaca preferira plaćanje pouzećem.

No, naglasimo kako se internet trgovina u BiH tek intenzivira a njen razvoj bit će pospješen istraživanjima poput ovoga. Kompanijama će biti omogućeno da rade kako na edukaciji tržišta tako i primjeni ličnih praksi – što bi u konačnici moglo promjeniti trenutne trendove.

Asocijacija “eComm” će u narednom periodu rezultate istraživanja podijeliti sa svim akterima online trgovine na lokalnom tržištu – svojim članicama, kompanijama, razvojnim agencijama, obrazovnim i javnim institucijama kao i pojedincima.